Gå til innhold

Må man i militæret?


Jo Are

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når jeg er 18 år??

Jeg hadde tenkt folkehøyskole da :S

Kan jeg ikke gå på folkehøyskole allikevel da?

 

Joda. Hvis du er på skole i løpet av den tiden du får innkallingspapirene i posten, kan du bare søke om utsettelse av innkallingen. =) Dermed får du gått ferdig skoleåret. Men rett etterpå er det rett inn i militæret. Ellers er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
er ikke vits i å lage ny tråd så bare spør her...

Har hørt at vis man har pollen allergi slipper man ikke inn, er det sant?

 

Det kan hende dem ikke tar deg inn hvis de har for mange folk. Men når det gjelder allergier så vidt jeg vet, så er det kun dyreallergier (hund, katt osv) som gjør at du slipper førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar
er ikke vits i å lage ny tråd så bare spør her...

Har hørt at vis man har pollen allergi slipper man ikke inn, er det sant?

 

Det kan hende dem ikke tar deg inn hvis de har for mange folk. Men når det gjelder allergier så vidt jeg vet, så er det kun dyreallergier (hund, katt osv) som gjør at du slipper førstegangstjenesten.

det er jo bra :D da kommer jeg for håpentlig vis inn

Lenke til kommentar
er ikke vits i å lage ny tråd så bare spør her...

Har hørt at vis man har pollen allergi slipper man ikke inn, er det sant?

 

Det kan hende dem ikke tar deg inn hvis de har for mange folk. Men når det gjelder allergier så vidt jeg vet, så er det kun dyreallergier (hund, katt osv) som gjør at du slipper førstegangstjenesten.

det er jo bra :D da kommer jeg for håpentlig vis inn

 

Det gjør du garantert, har pollen allergi selv, i tillegg til nøtt/skjokolade allergi, men har nå vært i forsvaret siden 1998.

Det er ikke noe hindring, bare ta noen piller på våren/sommeren og ligg unna skjokoladen i FR (hvis du har nøtt/skjokoallergi) :yes:

Lenke til kommentar
er ikke vits i å lage ny tråd så bare spør her...

Har hørt at vis man har pollen allergi slipper man ikke inn, er det sant?

Det kan hende dem ikke tar deg inn hvis de har for mange folk. Men når det gjelder allergier så vidt jeg vet, så er det kun dyreallergier (hund, katt osv) som gjør at du slipper førstegangstjenesten.

Selv etter å ha fortalt at eg hadde mild pollenallergi, og klarte meg om nødvendig uten piller - fikk eg selv velge om eg ville gjennomføre førstegangstjenesten. Legen var noe overrasket når eg ikkje ville slippe, men såg bare rart på meg og stempla papiret tjenestedyktig. Eneste(?) begrensing er at du ikkje får tjenestegjøre på u-båt med luftveisallergier.
Lenke til kommentar

Selv etter å ha fortalt at eg hadde mild pollenallergi, og klarte meg om nødvendig uten piller - fikk eg selv velge om eg ville gjennomføre førstegangstjenesten. Legen var noe overrasket når eg ikkje ville slippe, men såg bare rart på meg og stempla papiret tjenestedyktig. Eneste(?) begrensing er at du ikkje får tjenestegjøre på u-båt med luftveisallergier.

 

Da var du heldig, det er flere leger som ikke informerer at du kan velge om du vil gjennomføre forstegangstjeneste.

Mange av kompisene som hadde lyst å tjenestegjøre, fikk rett og slett ikke tjenestedyktig etter å ha nevnt om diverse "fille" sykdomer. Det har dog resultert i at i vennegjengen min så har de fleste som har hatt lyst til å gjennomføre førstegangstjeneste, eller satse på f.eks. befalskole, valgt å ikke nevne slike ting. Filosofien har vært at hvis du klarer å leve normalt uten spesielle behov for medikamenter i det sivile, så skal du nok klare å leve normalt i forsvaret også.

PS. Kjenner en som tjenestegjør i marinen, dog ikke lenger på u-båt, som har pollenallergi og har klart seg helt fint på u-båt i førstegangstjenesten.

 

Har du lyst og vilje, så klarer du så å si alt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
er ikke vits i å lage ny tråd så bare spør her...

Har hørt at vis man har pollen allergi slipper man ikke inn, er det sant?

 

Det kan hende dem ikke tar deg inn hvis de har for mange folk. Men når det gjelder allergier så vidt jeg vet, så er det kun dyreallergier (hund, katt osv) som gjør at du slipper førstegangstjenesten.

 

Har fått Inkallelse til sesjon, har pollen allergi+Støv allergi, så er jeg i ett rom med mye støv får jeg puste problemer, slipper man unna med sånt?

 

Ja, jeg vet trånden er litt gammel =/

Lenke til kommentar
er ikke vits i å lage ny tråd så bare spør her...

Har hørt at vis man har pollen allergi slipper man ikke inn, er det sant?

 

Det kan hende dem ikke tar deg inn hvis de har for mange folk. Men når det gjelder allergier så vidt jeg vet, så er det kun dyreallergier (hund, katt osv) som gjør at du slipper førstegangstjenesten.

 

Har fått Inkallelse til sesjon, har pollen allergi+Støv allergi, så er jeg i ett rom med mye støv får jeg puste problemer, slipper man unna med sånt?

 

Ja, jeg vet trånden er litt gammel =/

 

Velkommen til Sjøforsvaret :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
er ikke vits i å lage ny tråd så bare spør her...

Har hørt at vis man har pollen allergi slipper man ikke inn, er det sant?

 

Det kan hende dem ikke tar deg inn hvis de har for mange folk. Men når det gjelder allergier så vidt jeg vet, så er det kun dyreallergier (hund, katt osv) som gjør at du slipper førstegangstjenesten.

 

Diverse matallergier, for eksempel glutenallergi, er heller ikke veldig populært å ta inn.

Lenke til kommentar

Hva med en kombinasjon av fiske- og pollenallergi? Jeg har nemlig det, og reagerer på enkelte frukter (epler og fersken) og nøtter.

Er dette grunnlag for å slippe? Jeg skal nemlig videre på BI eller NHH etter VGS, og et år hadde jo sinket hele utdannelsen min og jeg mistet ett år med potensiell inntekt.

Lenke til kommentar

kan tenke meg at kombinasjonen din er ganske vanskelig for forsvaret.

det er jo oftest fisk i messa 2-3 dager, kan tenke meg at nøtter blir brukt noe ellers i matlaging også.

men ingen på forumet her kan si om du slipper eller ikke, det er opp til legen, men du burde og jeg regner med at du dimmer/ikke blir kalt inn.

Lenke til kommentar

Ja, er vel en nokså vanskelig kombinasjon.

Jeg har ingenting imot militæret, men det hadde vært veldig praktisk å starte på utdanningen min tidligere.

Nøtteallergien er vel minste problemet, er bare et par nøtter jeg reagerer på, men det er en del frukt.

Men det er enda en stund til dette blir aktuelt, så tiden vil vise.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 2 år senere...

Jeg har bare et spørsmål:

 

Jeg skal på sesjon del 2 nå snart, og har egentlig lenge vært negativ til førstegangstjeneste. I det siste har dette blitt mer aktuelt, da jeg skal utdanne meg i utlandet og ser mange fordeler med dette ene "friåret"...

 

Men det jeg lurer på er hva skjer etterpå? Kan jeg bli tvunget til å være der mer enn førstegangstjenesten? Altså, kan de tvinge meg inn i heimvernet eller noe liknende, slik at jeg får utlevert våpen og blir tvunget til å møte opp f.eks. to ganger i året? Eller hva skjer i tilfelle krig/ konflikt. Kan jeg da bli tvunget til å dra tilbake til Norge for å forsvare landet?

 

Jeg er ikke helt inne i systemet her, og føler at forsvarets nettsider er veldig dårlige på å forklare hva som skjer i etterkant...

Lenke til kommentar

Etter endt tjeneste, kan du bli inrullert i heimevernet (HV) ja. Det er noen grener av førstegangstjenesten som bruker å si at vist du fullfører tjenesten hos dem, så vil du være fritatt HV. Men etter min erfaring så har dette ingenting å si, HV er en egen organisasjon, som aldri har lovet noe til noen, så de kaller inn hvem som helst. Da er det rep øvelse en gang i året max, og du får neppe utlevert våpen for å ha hjemme. 4

 

Men vist du bor i utlandet, så tviler jeg på at du kan bli innrullert, og vist du er HV soldat, og så flytter ut av landet, så vil du nok slippe unna tjenesten, du må kanskje levere inn utstyr også.

Endret av JRL
Lenke til kommentar

Til alle som anbefaler å spille pasifist kan jeg bekrefte at det fungerer like godt om ikke bedre å spille det stikk motsatte. Si f.eks. at du er helfrelst på krigsfilmer og -spill, at du er kjempeinteressert i skytevåpen og tror at forsvaret vil være perfekt for å få utløp for all aggresjonen du bærer på. Kom gjerne med spørsmål om hvor lang tid det tar før du får en rifle og om du kan få lov til å teste en rifle før du går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...