Gå til innhold

Må man i militæret?


Jo Are

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Tja, du har valget mellom og ta førstegangstjenesten, som er på 12 måneder, evt. sivilarbeid i 16 måneder.

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

her i norge er de vel nok med folk som vil bli soldat og sånn stuff .. værne plikt er for og skille ut sånne sveklinger som skal syte på alt, hvis du går til psykologen og begynner med ''jeg liker ikke dette, jeg blir gal osv osv'' så sender de deg bare rett hjemm. hvis du faktisk går til legen eller psykologen og begynner og klage/lyge virker de ganske klart at du ikke vil yte fullt :hmm:

 

men når du faktisk har skader er de jo greit, da er de egentlig ditt valg ... med skader inkluderer jeg sykiske problemer og sånt..

men de er bedre med folk som tenker ''jeg vil joine militæret'' en folk som tenker ''hvordan skal jeg snike meg unna førstegangs tjenesten'' ...

 

(ps, dette er mitt synspunkt, ikke fakta jeg har undersøkt)

 

personlig så skal jeg satse alt på militæret, virker som den enkleste veien til jobb (ikke at de er enkelt, men de er minst rott) gleder meg nu til jeg endelig skal få de brevet :D

Endret av turak
Lenke til kommentar
Vet ikke om de kan "tvinge" deg, men smutthull finnes det. På sesjon sa jeg til hu legen at jeg hadde atopisk eksem og hadde problemer med fuktige klær rundt håndleddene og hansker. Og da fikk jeg spørsmål om jeg "egentlig" ville i militæret og svarte selvfølgelig nei. Ble stemplet "ikke tjenestedyktig" uten videre spørsmål...

 

Den skal jeg også bruke :) Jeg ble stemplet tjenstedyktig på sesjonen i 2003 ,men har fått militæret utsatt 3ganger pga utdannelse og jobbing.. Spørs egentlig om de har lyst til å kalle meg inn, tror nok ikke personer på 23 er like enkle å herse rundt med som personer på 18. Men når jeg er 23 så er jeg også i en sertifikatpliktig stilling og da kan man få arbeidsgiver til å sende brev til forsvaret at de trenger deg og dermed blir du fritatt.

 

Begynner å bli lei av å utsette det.

Lenke til kommentar
Vet ikke om de kan "tvinge" deg, men smutthull finnes det. På sesjon sa jeg til hu legen at jeg hadde atopisk eksem og hadde problemer med fuktige klær rundt håndleddene og hansker. Og da fikk jeg spørsmål om jeg "egentlig" ville i militæret og svarte selvfølgelig nei. Ble stemplet "ikke tjenestedyktig" uten videre spørsmål...

 

Den skal jeg også bruke :) Jeg ble stemplet tjenstedyktig på sesjonen i 2003 ,men har fått militæret utsatt 3ganger pga utdannelse og jobbing.. Spørs egentlig om de har lyst til å kalle meg inn, tror nok ikke personer på 23 er like enkle å herse rundt med som personer på 18. Men når jeg er 23 så er jeg også i en sertifikatpliktig stilling og da kan man få arbeidsgiver til å sende brev til forsvaret at de trenger deg og dermed blir du fritatt.

 

Begynner å bli lei av å utsette det.

 

like enkel og herse rundt med ? hvor skal du ? O_o ....

Endret av turak
Lenke til kommentar

kan prøve å få tak i lege atester på at du har problemer med rygg.

har man det, så trenger man spesielle sko, spesiell madrass i senga og felt er ganske u-aktuelt. Dette er noe militæret ikke vil ordne for deg.

 

Kan være lurt å ikke nevne dette på sesjon, da di kan finne en plass som passer deg, men når du blir innkalt til tjeneste, så tar du kontakt med forsvaret og forklarer din helse situasjon, falsk eller ikke. Da blir din innkalling utsatt, å slik kan du fortsette til forsvaret gir opp.

Lenke til kommentar
Men det er jo helt sykt at man tvinger folk til slikt. Dette er det eneste området som politikeren, spesielt SV ikke ønsker likestilling. De nekter også å tvinge jentene til sesjon, slik at de får sett hva militæret er. Men inn i styrer osv tvinger de kvinnene. Ikke at jeg har noe i mot kvinner i ledelse, men er sterkt i mot alt som har med kjønnsdiskriminering. Noe 40% kvinner i styret er. Spesielt når det ikke også er slik at det skal være 40% menn i styrer.

 

Så denne debatten på redaksjon21 i kveld på nrk1, og det tidige var at 2/3 av motstanderne av kvinnelig verneplikt nevnte flere ganger dette med at kvinner føder barn. Er så forbanna lei det argumentet der altså.

Nå må det nevnes at disse to ikke kan ha vært annet en lobotomert. De sa så masse dumme ting at du ville ikke tro det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
De kan ikke tvinge deg å gå i militæret. Hvis du ikke går i militæret blir du satt i samfunnstjeneste i ett år. Det vil si at du må arbeide for det offentlige som for eksempel jobbe i en barnehage.

 

Eller slik som Wachoff sier så kan du slippe å gå i militæret hvis du har problemer/alvorlige skade med for eksempel med ryggen, ben,hode etc.

 

hahaha det gjorde en venn av meg =/

Dum fyr egentlig. Sa til legen at han hadde problemer med å drite osv...

Lenke til kommentar
eller du kan bare si ''jeg tar selvmord hvis jeg må i forsvaret''.. virker vel like godt ... de er MANGE måter og skulle militæret på ... du skal sjørn meg ha litte fantasi for og ikke finne på en ..

 

 

LoL da blir du neppe hjemsendt.. Heller til et fredfullt sted med en morsom vest på xD

Neida bare kødder, men hvis du faktisk tuller med selvmord kan du straffet for det, eventuelt andre sanksjoner.

Endret av zaYa
Lenke til kommentar

Hei, er inklalt no til militære.

Det jeg lurer på er om jeg kan slippe unna militære pga skade i rygg.

 

Har en skade i ryggen som gjør at å sitte feks i 1-2 timer gjør ondt. å sove i ei seng med før hard eller myk madrass gjør at jeg ikke kommer meg opp neste dag.

Hvis jeg har en dårlig dag med tanke på ryggen og går en liten tur på en time eller to så kan jeg bare glemme og gjøre noe.

 

Skaden skjedde når jeg gikk på barneskolen og fikk et somwbord rett i korsryggen.

 

Sliter også med litt halsbrann når jeg har overanstrengkt meg eller spist noe sterkt osv.

 

Har også en hund jeg må avlive hvis dem skal ha meg inn.

 

Og så holder jeg på flygerutdannelse.

 

 

Har lege erklering på ryggen, kan skaffes på halsbrann også.

 

Ps; når jeg får ryggsmerter sprer det seg opp i nakken og jeg kan få hodesmerter også.

 

Med tanke på ryggen, hunden, utdannelsen og fremtidig jobb og nedbetaling av lån osv så vil jeg si at et år i tjeneste vil ødelegge før mye før meg, selv om det hadde vært morsomt og fåd oppleve noe nytt da.

 

håpe noen kan si hva dem mener og trur.

er jo kjekt og ha andres synspunkter før man skal inn og få den endelige dommen da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...