Gå til innhold

hva er en skille trafo?


Anbefalte innlegg

  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 6 år senere...

 

 

 

man bruker skilletrafo på komponenter på bl.a. sykehus på ting som respiratorer og andre veldig viktige apparater. etter som at en jordfeil i et slikt system lett kan være dødlig.

Vel jeg håper du tar feil. Nå har jeg ikke noe særlig kunnskap om sykehus ellektronikk, men jeg skulle tro at slike ting som respiratorer var laget slik at man ikke trenger å koble på en skilletrafo, det høres ikke særlig profft ut, jeg mener selv lydutstyr er ofte laget slik. Men mulig man vil dobbelt dobbelt sikkre seg.

 

Det er ikke utstyret som ikke tåler jordfeil, det er pasientene som ikke tåler at sikringer eller jordfeilbrytere løser ut...

Ved å lage et eget lite nett etter skilletrafoen kan man leve med én enkelt jordfeil en stund.

 

Ellers kan det nevnes at de aller fleste transformatorer er skilletransformatorer, men navnet brukes vanligvis mest om de som er 1:1 (feks 230V inn, 230V ut)

 

OK først må jeg si at jeg regner ikke en hvilken som helst trafo som skilletrafo, da vil det si at 99% av all elektronikk har det! Jeg regner 230:230 og 115:115 som skilletrafo.

 

Jeg tror du missforstår meg når det gjelder sykehusutstyr. Jeg er ikke så dum at jeg tror pasienter liker å få 115-230V gjennom seg!! Poenget er at slik elektronikk skal være laget slik at dette ikke kan skje. Altsa elektroder som plasseres på kroppen skal ikke ha noe tilknyttning til nettjord. Dette kan enten gjøres med spessiellt isolerte innganger på utstyret, eller å ikke benytte jord på utstyret i det hele tatt, da må det dobbelt isoleres (noe som forklarer hvorfor det somregel er masse plast på sykehus elektronikk.) Det bør ikke være nødvendig med egen skillletrafo da har designeren tabbet seg ut mener jeg!

 

Faktisk er mesteparten av kommersiell elektronikk laget slik at jordfeil ikke dreper brukeren. Det som som kan være farlig er å ta på sjassi som er jordet med en jordfeil. (PC eks)

 

 

Litt nysgjerrig nå, på hvordan ECT-behandlingens apparater da er konstruert mot feil på strømnettet? Slik at hjernen ikke får noe annet enn det legen har spesifisert ved å stille inn apparatur. ECT er det som bar navnet Elektrosjokkbehandling tidligere (til info).

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Så vidt jeg kan huske så er det et krav i NEK EN 60204-1 som gjelder elektriske installasjoner på maskiner at det skal være en skilletrafo før styrestrømskretsen. (Det gjelder vel dog et unntak for små installasjoner.)

 

Grunnen til dette er vel sannsynligvis at man ikke ønsker at jorfeilstrømmer "utenfra" skal medføre at et automatisert anlegg får "raptus" eller "hikke".

 

Når det gjelder det som står nevnt over om at jordfeilstrømmen for IT anleg er proporsjonal med transformatoytelsen så vil jeg tro at dette bare er sånn delvis rett. Jorfeilstrømmen er proporsjonal med kapasiteten ("kondensatorvirkningen") mellom ledningsnettet og jord. Hvis ledningsnettets kapasitet i forhold til jord øker proporsjonalt med tranformatorytelsen, da vil også jorfeilstrømmen øke proporsjonalt med tansformatorytelsen.

 

Korriger meg hvis jeg tar feil.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan huske så er det et krav i NEK EN 60204-1 som gjelder elektriske installasjoner på maskiner at det skal være en skilletrafo før styrestrømskretsen. (Det gjelder vel dog et unntak for små installasjoner.)

 

Grunnen til dette er vel sannsynligvis at man ikke ønsker at jorfeilstrømmer "utenfra" skal medføre at et automatisert anlegg får "raptus" eller "hikke".

 

Når det gjelder det som står nevnt over om at jordfeilstrømmen for IT anleg er proporsjonal med transformatoytelsen så vil jeg tro at dette bare er sånn delvis rett. Jorfeilstrømmen er proporsjonal med kapasiteten ("kondensatorvirkningen") mellom ledningsnettet og jord. Hvis ledningsnettets kapasitet i forhold til jord øker proporsjonalt med tranformatorytelsen, da vil også jorfeilstrømmen øke proporsjonalt med tansformatorytelsen.

 

Korriger meg hvis jeg tar feil.

 

Dette er helt korrekt.

 

Siden IT-nett er et isolert nett, så er kabelkapasitansen til "spredenettet" fra sekundærsiden den eneste måten jordstrømmen kan finne tilbake til fasene.

Desto større nett, desto større spredenett og lavere kapasitans.

 

Det er derfor noen har laget en tommelfingerregel med 2mA pr kVA eller noe i den gaten.

Dette prekes det om i alle elektroutdanninger på lavere nivå, noe som skaper en missoppfatning om at der er en sammenheng.

 

Sammenhengen er der på sett og vis, men bare fordi empiriske målinger viser at en større trafo har et større spredenett som gir lavere kapasitans.

Lenke til kommentar

Takker for interesant tilbakemelding. Kan jo ellers legge til at for sykehus så har jeg forstått det slik:

 

Man legger opp meget små lokale IT anlegg, som får så liten jordfeilstrøm at ved lekasje av strøm fra en fase til jord, så skjer det ingen utkobling og det er liten risiko for personskade. På denne måten så oppnår man små lokale IT anlegg (bak en skilletrafo) som har en meget høy grad av driftspålitelighet, samtidig som risikoen for personskade ved jordfeil er nær null.

 

For et TN anlegg som man henter ut 230V i fra, så er det jo slik at den ene lederen "N" er koblet mot jord. Får man "jordfeil" mellom N leder og jord, som allerede er koblet til jord, så får man kun en meget liten jordfeilstrøm. Får man jordfeil fra den andre lederen, dvs L1, L2 eller L3, så kan det smelle til med ampere av en annen verden og automatsikringen kan godt utløse elektromagnetisk, dvs som "kortslutningsvern".

 

Tror det er slik at enten sykehuset mottar energi fra IT eller fra TN nett så bruker man i alle tilfeller en skilletrafo og en lokalt lite IT fordelingsnett i "kritiske områder".

 

Atter igjen, korriger meg hvis jeg tar feil, eller det er detaljer som bør rettes på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...