Gå til innhold

hva er en skille trafo?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ingen egentlig forskjell, en vanlig trafo er også en skilletrafo. Betegnelsen brukes på en trafo som har samme spenning på primær og sekundær, og altså ikke har noen annen oppgave enn galvanisk skille.

Takk :-)

endelig et ordentlig svar.........skjønner litt mer.......forresten hvorfor bruke de den som galvanisk skille...i hvilken sammenheng??

Lenke til kommentar

Lysnettet er koblet til jord, slik at hvis du tar på noe som er strømførende og samtidig er koblet til jord så får du strøm i deg. Det er to måter man kan unngå at det skjer:

Den ene måten er å isolere seg fra jord. Da blir du som en fugl som setter seg på høyspentlinja, den er trygg så lenge den holder seg vekk fra jord.

Den andre måten er å bruke skilletrafo. Da isolerer man lysnettet fra jord, og du kan ikke få strøm gjennom deg bare ved å ta på en strømførende del.

Lenke til kommentar
man bruker skilletrafo på komponenter på bl.a. sykehus på ting som respiratorer og andre veldig viktige apparater. etter som at en jordfeil i et slikt system lett kan være dødlig.

 

Vel jeg håper du tar feil. Nå har jeg ikke noe særlig kunnskap om sykehus ellektronikk, men jeg skulle tro at slike ting som respiratorer var laget slik at man ikke trenger å koble på en skilletrafo, det høres ikke særlig profft ut, jeg mener selv lydutstyr er ofte laget slik. Men mulig man vil dobbelt dobbelt sikkre seg.

 

Etter min erfaring er skille trafo noe man for det meste bare benytter på labben for å unngå ting som :

1. sikkringer som går PGA feildesign

2. Jordsløyfer (spessiellt på gamle skop med chassis jord koblet til jord på probe inngang)

3. støt, har man en strømforyning som ikke er koblet til nettet unngår man at får støt av å ta

på en ledning og ha beina på gulvet (som er jordet), kan være ubehagelig.

 

Jeg mener allt utstyr burde være designet slik at skille trafo ikke burde være nødvendig, men det er jo selvfølgelig

mye dårlig utstyr på markedet.

Lenke til kommentar
man bruker skilletrafo på komponenter på bl.a. sykehus på ting som respiratorer og andre veldig viktige apparater. etter som at en jordfeil i et slikt system lett kan være dødlig.

 

Vel jeg håper du tar feil. Nå har jeg ikke noe særlig kunnskap om sykehus ellektronikk, men jeg skulle tro at slike ting som respiratorer var laget slik at man ikke trenger å koble på en skilletrafo, det høres ikke særlig profft ut, jeg mener selv lydutstyr er ofte laget slik. Men mulig man vil dobbelt dobbelt sikkre seg.

Det er ikke utstyret som ikke tåler jordfeil, det er pasientene som ikke tåler at sikringer eller jordfeilbrytere løser ut...

Ved å lage et eget lite nett etter skilletrafoen kan man leve med én enkelt jordfeil en stund.

 

Ellers kan det nevnes at de aller fleste transformatorer er skilletransformatorer, men navnet brukes vanligvis mest om de som er 1:1 (feks 230V inn, 230V ut)

Lenke til kommentar
man bruker skilletrafo på komponenter på bl.a. sykehus på ting som respiratorer og andre veldig viktige apparater. etter som at en jordfeil i et slikt system lett kan være dødlig.

 

Vel jeg håper du tar feil. Nå har jeg ikke noe særlig kunnskap om sykehus ellektronikk, men jeg skulle tro at slike ting som respiratorer var laget slik at man ikke trenger å koble på en skilletrafo, det høres ikke særlig profft ut, jeg mener selv lydutstyr er ofte laget slik. Men mulig man vil dobbelt dobbelt sikkre seg.

Det er ikke utstyret som ikke tåler jordfeil, det er pasientene som ikke tåler at sikringer eller jordfeilbrytere løser ut...

Ved å lage et eget lite nett etter skilletrafoen kan man leve med én enkelt jordfeil en stund.

 

Ellers kan det nevnes at de aller fleste transformatorer er skilletransformatorer, men navnet brukes vanligvis mest om de som er 1:1 (feks 230V inn, 230V ut)

 

OK først må jeg si at jeg regner ikke en hvilken som helst trafo som skilletrafo, da vil det si at 99% av all elektronikk har det! Jeg regner 230:230 og 115:115 som skilletrafo.

 

Jeg tror du missforstår meg når det gjelder sykehusutstyr. Jeg er ikke så dum at jeg tror pasienter liker å få 115-230V gjennom seg!! Poenget er at slik elektronikk skal være laget slik at dette ikke kan skje. Altsa elektroder som plasseres på kroppen skal ikke ha noe tilknyttning til nettjord. Dette kan enten gjøres med spessiellt isolerte innganger på utstyret, eller å ikke benytte jord på utstyret i det hele tatt, da må det dobbelt isoleres (noe som forklarer hvorfor det somregel er masse plast på sykehus elektronikk.) Det bør ikke være nødvendig med egen skillletrafo da har designeren tabbet seg ut mener jeg!

 

Faktisk er mesteparten av kommersiell elektronikk laget slik at jordfeil ikke dreper brukeren. Det som som kan være farlig er å ta på sjassi som er jordet med en jordfeil. (PC eks)

Lenke til kommentar
snip*

Jeg forstår deg, men jeg tror du misforstår meg, mulig jeg forklarte meg litt kort...

Om du er avhengig av elektriske maskiner for å holdes i live så har du et problem om strømmen går, og det er nettopp det som skjer om sikringer eller jordfeilbrytere løser ut...

Skilletrafoen lager et eget lite nett som er elektrisk isolert fra resten av elnettet, og man er derfor ikke så sårbar for feil...

Lenke til kommentar
snip*

Jeg forstår deg, men jeg tror du misforstår meg, mulig jeg forklarte meg litt kort...

Om du er avhengig av elektriske maskiner for å holdes i live så har du et problem om strømmen går, og det er nettopp det som skjer om sikringer eller jordfeilbrytere løser ut...

Skilletrafoen lager et eget lite nett som er elektrisk isolert fra resten av elnettet, og man er derfor ikke så sårbar for feil...

 

 

Hmm er enda ikke helt med på dette :)

 

Altsa!! du mener en skilletrafo kan gi deg strøm selv om sikkringen har gått. Denne skilletrafoen hadde jeg likt å ha selv (eller snakker du om en UPS kanskje). Nå har nok masse medisinsk utstyr innebyggd batterier slik at det kan virke en stund uten strøm fra nett, (slik at en person kan gå å slå på sikkringa).

 

Men jeg tror kanskje jeg har en anelse om hva du tenker på, altsa man vil ikke at jordfeil hos sveise firmaet ved siden av sykehuset skal ødelegge for apparatene inne på sykehuset. Derfor har nokk sykehuset sin egen jord og galvanisk skillt nett, men her snakker vi nokk om at sykehuset har egen hyspennt trafo, mulig små lege kontor og slikt benytter skilletrafo på spesifikke kurser da. Vil da også anta at sykehuset har adskilte nett for ovener og slikt og kritisk utstyr.

 

Så om poenget ditt er at man har avskilte nett for forskjellige soner/oppgaver på et sykehus så er jeg jo enig.

 

Men nå må jeg si at jeg ikke er noen ekspert på sykehus elnett eller sykehus elektronikk. Men synes bare dette var litt interesannt. Så det jeg sier er bare vill tipping basert på en del år som elektronikk utvikler for andre kritiske systemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når det gjelder skilletrafo og sykehus, så er det i hovedsak brukt foran operasjonsstuer Disse skilletrafoene har en lav effekt størrelsesorden 10KVA og mindre, ettersom jordfeilstrømmen følger trafoens ytelse. Nettsystemet skal være IT ettersom man kan være i drift selv om det er feil på kretsen.

Lenke til kommentar
Mener skilletrafoer blir brukt i båter for å unngå korrosjon...?

 

EDIT: På landstrømmen...

Korrekt, Jordfeil i båt vil føre til galloperende korrosjon, dvs at en aluminiumsbåt vil "tæres" opp innen relativt kort tid, (uker, kanskje måneder) Dette kan også føre til mindre problemer med maling som flakner av osv på stålbåter. Båter er Katodisk beskyttet, og denne blir ødelagt rimelig fort etter en jordfeil har satt tenna i båte, deretter begynner strømmen å tære på metallet. Kjenner til et konkret eksempel på en båt som lå tilkoplet landstrøm stort sett hver dag, og en kai krane utviklet etterhvert en liten jordfeil. 3 mnd etter levering sakk båten ved kai. Hvis eierne hadde brukt skilletrafo på landstrømtilkoplingen ville ikke dette skjedd..!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...