Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Nei, det er ikke gripeevnen jeg snakker om, men hvor opprørt de blir hvis man tar noe i fra de, eller hvis jevnaldrende tar fra de en leke de enten har lyst til å gripe eller allerede har. Det er veldig lite som hinter om broderlig deling av for eksempel mat eller leker. Samme instinkt som får ørneunger til å vippe de svakeste søsknene ut av reiret. Overlevelseinstinktet - "meg først og alt er mitt"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Jeg tror den typen sterk reaksjon har forbindelse med graden av befestet "person" i barnet, og ikke noe som er der i utgangspunktet i særlig utstrekning. Barnet reagerer vel spontant på alt som føles godt der og da, og å unngå det som føles vondt, og den reaksjonsformen deler vi vel med alle sansende vesener. Men det er vel bare vi mennesker som misforstår så Totalt at vi klynger oss til dentypen eierskap, hvor andre dyr har evnen til å glemme eget behov og heller se etter neste mulighet

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Artig sak, hvor Daniel Joachim Kleiven avkler nyateister som Dawkins og Hitchens - og forklarer hvorfor han har mer respekt for Nietzsche. 

 

(...)

Åja, han der ja. Har blitt lenket til han ved et par andre anledninger. Ble ikke direkte imponert av innholdet, så frister særs lite med å høre på 49 minutter med det. Men siden vi deler YouTube-linker, her er en av Matt McCormick om hvor lite konsistent det er å tro at Jesus faktisk sto opp fra de døde basert på historiske "bevis".

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Før brukte småjentene å bytte glansbilder, men de tok seg faktisk tid til å se på hverandre bilder og sammenligne før de bestemte seg

 

00003537964765.jpg

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

hopper over til noe jeg lurer litt på, hvorfor spiser mange kristne blod og dyr med blod?

Hvorfor ikke? Du vet det kom et testamente etter det gamle, og at jødedom og kristendom ikke har vært det samme siden år 0?

 

 

The next day, as they were on their journey and approaching the city, ePeter went up fon the housetop about gthe sixth hour2 to pray. 10 And he became hungry and wanted something to eat, but while they were preparing it, he fell into ha trance 11 and saw ithe heavens opened and something like a great sheet descending, being let down by its four corners upon the earth. 12 In it were all kinds of animals and reptiles and birds of the air. 13 And there came a voice to him: “Rise, Peter; kill and eat.” 14 But Peter said, “By no means, Lord; jfor I have never eaten anything that is kcommon or lunclean.” 15 And the voice came to him again a second time, m“What God has made clean, do not call common.”
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Jeg syntes det var en god og interessant video.

Jeg har et par spørsmål om videoen.

 

1) Mener du at den har noen nytteverdi å se for ikke-kristne, og hva er i så fall den verdien?

 

2) Hva er greia med at mange kristne er så glade i å påpeke at noen er en tidligere ateist?

 

 

1) I den grad man har interesse av kristne, så har videoen verdi. I ditt tilfelle kan du vel kanskje trekke ut noen svakheter som du kan utnytte mot kristne.

2) Stefan Heggelund var nokså uttalt imot, likte å diskutere imot osv. Det er ingen hemmelighet at jeg ønsker at flere skal bli kristne (eller i alle fall mindre ateistiske). Da er det jo relevant å trekke fram folk som før har vært ivrige debattanter imot, på et diskusjonsforum.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

 

 

Jeg syntes det var en god og interessant video.

Jeg har et par spørsmål om videoen.

 

1) Mener du at den har noen nytteverdi å se for ikke-kristne, og hva er i så fall den verdien?

 

2) Hva er greia med at mange kristne er så glade i å påpeke at noen er en tidligere ateist?

1) I den grad man har interesse av kristne, så har videoen verdi. I ditt tilfelle kan du vel kanskje trekke ut noen svakheter som du kan utnytte mot kristne.

2) Stefan Heggelund var nokså uttalt imot, likte å diskutere imot osv. Det er ingen hemmelighet at jeg ønsker at flere skal bli kristne (eller i alle fall mindre ateistiske). Da er det jo relevant å trekke fram folk som før har vært ivrige debattanter imot, på et diskusjonsforum.

1) Det var da veldig til negativt syn du har på mine motivasjoner.

 

2) Tolker jeg deg rett hvis du mener at en motivasjon for å trekke frem tidligere ateister er at deres grunner til å bli kristne potensielt er overbevisende for andre ateister? Kunne du i så fall trekke frem en grunn som intervjuobjektet i videoen ovenfor viser til?

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg syntes det var en god og interessant video.

Jeg har et par spørsmål om videoen.

 

1) Mener du at den har noen nytteverdi å se for ikke-kristne, og hva er i så fall den verdien?

 

2) Hva er greia med at mange kristne er så glade i å påpeke at noen er en tidligere ateist?

1) I den grad man har interesse av kristne, så har videoen verdi. I ditt tilfelle kan du vel kanskje trekke ut noen svakheter som du kan utnytte mot kristne.

2) Stefan Heggelund var nokså uttalt imot, likte å diskutere imot osv. Det er ingen hemmelighet at jeg ønsker at flere skal bli kristne (eller i alle fall mindre ateistiske). Da er det jo relevant å trekke fram folk som før har vært ivrige debattanter imot, på et diskusjonsforum.

1) Det var da veldig til negativt syn du har på mine motivasjoner.

 

2) Tolker jeg deg rett hvis du mener at en motivasjon for å trekke frem tidligere ateister er at deres grunner til å bli kristne potensielt er overbevisende for andre ateister? Kunne du i så fall trekke frem en grunn som intervjuobjektet i videoen ovenfor viser til?

 

 

1) Kanskje jeg bløffer  ;)

2) Jeg tror det er en mulighet. Nei.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

1) Kanskje jeg bløffer ;)

2) Jeg tror det er en mulighet. Nei.

1) Tviler.

2) Ikke overraskende. Gitt de skrøpelige begrunnelsene jeg har sett fra slike ex-ateister tidligere, samt at jeg har blitt mindre imponert av det jeg har lest av han som lagde videoen, tror jeg at jeg står over å se videoen.

Lenke til kommentar

 

1) Kanskje jeg bløffer ;)

2) Jeg tror det er en mulighet. Nei.

1) Tviler.

2) Ikke overraskende. Gitt de skrøpelige begrunnelsene jeg har sett fra slike ex-ateister tidligere, samt at jeg har blitt mindre imponert av det jeg har lest av han som lagde videoen, tror jeg at jeg står over å se videoen.

 

 

1) Ikke la det bli en vane.

2) Bombe.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

 

Noe du vil trekke fram, eller er det bare en random video?

 

Jeg syntes det var en god og interessant video.

 

Absolutt en audio til ettertanke! Ingen tvil at religion fremdeles er trygghet for både engstelige mennesker og ambisiøse karrière klatrere. 

 

Det jeg lurer på, dersom Gud finnes, er om Pascals veddemål vil lure St. Peter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...