Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha hatt en "oppvåkning" som kristen har jeg begynt å reagere veldig på slike hedenske avgudsbilder.

Etter å ha hatt en "oppvåkning" som hedning har jeg begynt å reagerer veldig på kristne symboler.

 

Hvis ikke du tåler egyptiske guder har jeg et tips til deg: ikke reis til egypt.

 

Hvis ikke du tåler hedenske guder, reis til israel.

 

Resten av verden har alltid vært og vil alltid være hedensk.

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på. Hvis vi hadde bevist at det fantes èn allmektig gud og vi kunne snakke med og han sa at kristendommen var feil, han hadde ingenting med de greiene å gjøre. Hva hadde kristne gjort da? Vært like påståelige og sagt til guden at han var falsk selv om det var bevist at han var ekte og den eneste guden?

 

Hva hvis denne guden sa at islam var den ekte og riktige religionen.

Lenke til kommentar

(...) Etter å ha hatt en "oppvåkning" som kristen har jeg begynt å reagere veldig på slike hedenske avgudsbilder. Så hvis jeg skulle blitt plassert på et asylmottak fullt av egyptiske guder ville det definitivt vært et problem. Men jeg tror ikke det blir akkurat det samme for muslimske flyktninger.

 

Ah, den herlige ironi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Så en dokumentar med tvangsinnlagte psykiatriske pasienter som hadde begått seksuelle overgrep eller drap. Og det var gjennomgangstema å snakke om religion, da flere av dem var ytterst religiøse. En psykiater måtte vokte seg for å snakke om det, "fordi det var så mange på utsiden som trodde det samme som dem".

Lenke til kommentar

.. Etter å ha hatt en "oppvåkning" som kristen har jeg begynt å reagere veldig på slike hedenske avgudsbilder.

Da burde du legge deg til å sove igjen og reagere litt på at så og si samtelige kristne symboler ikke er orginale på noen måte, da fælt lite av kristne symboler brukt på kirker og lignende er orginalt, altså konstruert og funnet på av kristne... Alt er stjålet/lånt fra andre...

 

I kristne bygg så er det hopetall av avguder og hedenske symboler nettopp fordi kirke fedrene på den måten prøvde å gjøre overgangen fra andre religioner til en litt mer glidende overgang... Så de noe de kjente var det lettere for dem å sverge til hvite-krist liksom...

 

Ikke en gang fortellingen om jesus er det minste orginalt, alt sammen er mest sannsynlig stjålet eller lånt av andre og eldre religioner.. Jomfrufødsel, vekkelse av døde, helbredelse, sto opp fra det døde, antallet på disipler, ja alt sammen finner man igjen i eldre religioner...

 

Så den oppvåkningen din er ikke verdt to sure sild i så måte...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du skulle ikke skrevet det, fordi nå må jeg ut å finne noen å misbruke grovt

Hvorfor kommer du med slike provoserende og ukloke ytringer?

 

Fordi KNKN anser seg som troens edle ridder og bare MÅ slenge ut små stikk og anmerkninger til alle han anser som motstandere av den edle troen... Har lagt merke til dette en stund nå, der usakelighetene flommer på hver gang han syntes noen tråkker på den edle troen... Trenger ikke å være hans tro, det holder at tro er truet, da har du KNKN der øyeblikkelig med en, i hans øyne, passende kommentar...

 

Du kan gjerne nekte for dette KNKN, men mønsteret er der og det er ikke første gangen jeg kommenterer det... Så kanskje du burde se litt på det og gå litt i deg selv... Nå er det bedre å komme i andre enn å gå i seg selv har jeg hørt, but still....  ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Sedaka Sutta: At Sedaka

1: The Acrobat

 

 

I have heard that on one occasion the Blessed One was living among the Sumbhas. Now there is a Sumbhan town named Sedaka. There the Blessed One addressed the monks, "Monks!"

 

"Yes, lord," the monks responded.

 

The Blessed One said, "Once upon a time, monks, a bamboo acrobat, having erected a bamboo pole, addressed his assistant, Frying Pan: 'Come, my dear Frying Pan. Climb up the bamboo pole and stand on my shoulders.'

 

"'As you say, Master,' Frying Pan answered the bamboo acrobat and, climbing the bamboo pole, stood on his shoulders.

 

"So then the bamboo acrobat said to his assistant, 'Now you watch after me, my dear Frying Pan, and I'll watch after you. Thus, protecting one another, watching after one another, we'll show off our skill, receive our reward, and come down safely from the bamboo pole.'

 

 

"When he had said this, Frying Pan said to him, 'But that won't do at all, Master. You watch after yourself, and I'll watch after myself, and thus with each of us protecting ourselves, watching after ourselves, we'll show off our skill, receive our reward, and come down safely from the bamboo pole.'

 

"What Frying Pan, the assistant, said to her Master was the right way in that case.

 

"Monks, the establishing of mindfulness is to be practiced with the thought, 'I'll watch after myself.' The establishing of mindfulness is to be practiced with the thought, 'I'll watch after others.' When watching after yourself, you watch after others. When watching after others, you watch after yourself.

 

"And how do you watch after others when watching after yourself? Through cultivating [the practice], through developing it, through pursuing it. This is how you watch after others when watching after yourself.

 

"And how do you watch after yourself when watching after others? Through endurance, through harmlessness, through a mind of goodwill, & through sympathy. This is how you watch after yourself when watching after others.

 

"The establishing of mindfulness is to be practiced with the thought, 'I'll watch after myself.' The establishing of mindfulness is to be practiced with the thought, 'I'll watch after others.' When watching after yourself, you watch after others. When watching after others, you watch after yourself."

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

I Begynnelsen var det ett LYS en kjennskap Godt.(det fullkomne den typen godt som er velbehagelig for Gud.)

Inntil det ble funnet urett I en person Lucifer(som betyr lysbereren) han ble da både god og ond,men det gode i ham er av en type godhet som ikkje er velbehagelig for Gud.

Så plantet Gud treet  kunnskapens tre i eden altså Lucifer(som nå er blitt Satan som nå vil ta Guds plass) for å prøve mennesket som da er velbehagelige for Gud. Satan lyger for Eva om advarselen Gud hadde gitt dem om at de viselig vil dø om de eter av det treet.

Eva blir tiltrukket av den gode siden av treet med godt&ondt og spiser og gir og til mannen sin og han eter og.dermed dør de viselig.

Mennesket er nå blitt ondt&godt og er falt i fra den levende Gud.

Gud elsker fremdeles mennesket og ønsker og få de tilbake i harmoni med ham. Han sender sinn sønn som fullfører et verk som  er nødvendig for at mennesket skal kunne bli bare gode igjen.

 

Hele verden gjennspeiler sånn jeg ser det akkurat denne kunnskapen godt&ondt.

Endret av citation
Lenke til kommentar

Kristenfolket fornekter seg ikke. Baksnakker konkurrerende religioner i skolen for å reklamere for sin egen.

 

Når skal vi bli kvitt K-en i KRLE?

 

Forhåpentligvis noen måneder etter at KrF har mistet sin posisjon som enten støtteparti eller regjeringsmedlem.

 

Det er forresten to viktige ting journalistene burde ha gjort når en slik sak ble toppsak i alle nettavisene:

 

- Problematisert hele ordningen med religiøse skoler, og funnet stemmer som ville kritisere dette.

- Informert om undervisningsmateriellet faktisk var galt eller riktig om man legget mytene i bibelen og koranen til grunn.

 

Så langt jeg har sett har de mislyktes med begge deler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Syns egentlig K i KRLE er helt ok jeg. Det er jo naturlig at norsk skole fokuserer mer på den religionen som har (og har hatt) størst innvirkning på samfunnet, og det var jo også tilfellet når KRLE het RLE.

 

At man endrer navn til KRLE er sånt sett mer beskrivende for faget, men pensumet er ikke noe særlig endret, og bærer ikke noe preg av forkynnelse etter hva jeg har sett.

 

I utgangspunktet vil jeg jo si at jo mer barn lærer om religioner, jo mindre sannsynlig vil det være at de begynner å praktisere en spesiell form selv - det er jo ganske åpenbart da, at hvor du er født spiller en stor rolle i hvilken religion du sannsynligvis tilhører. Konklusjonen barn trekker her blir jo da at hvorvidt en religion er korrekt og en annen feil er veldig vanskelig å si noe om, og det klarer selv mine barn å se selv om de går på barneskolen.

 

Kanskje ikke så rart da at de fleste kirkegjengere i dag er dem som fikk dette inn på søndagsskolen når det en gang ble praktisert :)

Lenke til kommentar

[...]

For å trekker frem to problemer. For det første impliserer navnet at kristendommen ikke faller inn under kategorien "religion", og setter den i en særstilling.

 

For det andre så har allerede kristendommen vært prioritert i skolen i den forstanden at flere kompetansemål omhandler kristendommen enn de andre religionene. Men det at man nå har satt at rundt halvparten av tiden skal brukes på kristendommen medfører i praksis at man i løpet av et skoleår ikke har tid til å gå gjennom de andre religionene. KRLE er et relativt lite fag, men skal dekke mange områder. Det er uheldig at man derfor ikke får gått grundig inn i mer enn én religion, fordi denne ene religionen skal ha mye plass.

 

Når det er sagt, så er jeg enig med deg i at det er bra at ungene lærer om forskjellige religioner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...