Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Hvordan forsvarer du å sterkt overvekte Norden og Fremvoksende markeder? KLP Aksje Verden har også fremvoksende markeder inkludert.

 

Lavbeta ligger ikke langt unna indeksen, og skjønner ikke helt hva en så liten vekting i den skal ha å si på totalen. 

 

 

Som sagt så har jeg bare prøvd meg frem og kan dermed ikke forsvare det i det hele tatt.

 

Nå har jeg derimot

- Fjernet KLP Norden (siden jeg hadde norden dekket av superfondene), 

- Fjernet fremvoksende markeder (siden de er inkludert i aksjeverden).

- Fjernet aksjeglobal  IV (siden jeg ikke ønsker å betale for valutasikring).

- Redusert månedelig innskudd for å fordele over litt lenger tid 

 

 

Det jeg står igjen med (30 000 kr/mnd):

 

  • flaggaNo.gif KLP AksjeGlobal LavBeta I: 22 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeVerden Indeks: 50 %
  • flaggaDk.gif Nordnet Superfonden Danmark: 7 %
  • flaggaSe.gif Nordnet Superfonden Sverige: 7 %
  • flaggaNo.gif Nordnet Superfondet Norge: 7 %
  • flaggaEu.gif Nordnet Superrahasto Suomi: 7 %
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er positiv avkastning på det, mest på eit startbeløp frå 2012-2014.

 

Vil salg av fond medføre beskatning uansett når ein fekk avkastningen?

Beskatning følger først inn, først ut-prinsippet. Det vil si at de eldste andelene selges først.

 

Som sagt så har jeg bare prøvd meg frem og kan dermed ikke forsvare det i det hele tatt.

 

Nå har jeg derimot

- Fjernet KLP Norden (siden jeg hadde norden dekket av superfondene), 

- Fjernet fremvoksende markeder (siden de er inkludert i aksjeverden).

- Fjernet aksjeglobal  IV (siden jeg ikke ønsker å betale for valutasikring).

- Redusert månedelig innskudd for å fordele over litt lenger tid 

 

 

Det jeg står igjen med (30 000 kr/mnd):

  • flaggaNo.gif KLP AksjeGlobal LavBeta I: 22 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeVerden Indeks: 50 %
  • flaggaDk.gif Nordnet Superfonden Danmark: 7 %
  • flaggaSe.gif Nordnet Superfonden Sverige: 7 %
  • flaggaNo.gif Nordnet Superfondet Norge: 7 %
  • flaggaEu.gif Nordnet Superrahasto Suomi: 7 %
Ser personlig ingen grunn for at du skal ha mer enn ett fond (AksjeVerden). Hvis du syns det blir kjedelig, ønsker å lære mer om aksjer osv kan du bruke en liten andel av pengene fritt og investere i ting du finner interessant, men da blir det ikke en del av sparingen. Selv har jeg ca 75% i globale aksjer, 20% i fremvoksende markeder og 5% jeg gambler(les: trader) med.

 

Overvektingen min i fremvoksende markeder kan egentlig også kalles for et bet, men relativt sett er de billigere enn utvikla markeder og jeg tror denne prisingen vil konvergere i løpet av de neste 30-40 årene som er min tidshorisont.

Lenke til kommentar

 

Ser personlig ingen grunn for at du skal ha mer enn ett fond (AksjeVerden).

 

"Ja klp aksje verden indeks er et veldig bra fond. Jeg har mesteparten av porteføljen min der. 

Det skal dog bemerkes at det ikke er valutasikret, så du løper en ekstra risiko der fremfor klp aksjeglobal. Samtidig er jo det også mulig å tjene på valutasvingninger andre veien. Og det koster noen promille av avkastningen å valutasikre fondet. Så det vurderer du selv hva du vil gjøre evnt. Ta en kombinasjon av fondene slik som jeg gjør per i dag".

 

..? :shrug:

Lenke til kommentar

Som sagt så har jeg bare prøvd meg frem og kan dermed ikke forsvare det i det hele tatt.

 

Nå har jeg derimot

- Fjernet KLP Norden (siden jeg hadde norden dekket av superfondene), 

- Fjernet fremvoksende markeder (siden de er inkludert i aksjeverden).

- Fjernet aksjeglobal  IV (siden jeg ikke ønsker å betale for valutasikring).

- Redusert månedelig innskudd for å fordele over litt lenger tid 

 

 

Det jeg står igjen med (30 000 kr/mnd):

  • flaggaNo.gif KLP AksjeGlobal LavBeta I: 22 %
  • flaggaNo.gif KLP AksjeVerden Indeks: 50 %
  • flaggaDk.gif Nordnet Superfonden Danmark: 7 %
  • flaggaSe.gif Nordnet Superfonden Sverige: 7 %
  • flaggaNo.gif Nordnet Superfondet Norge: 7 %
  • flaggaEu.gif Nordnet Superrahasto Suomi: 7 %
Ser personlig ingen grunn for at du skal ha mer enn ett fond (AksjeVerden). Hvis du syns det blir kjedelig, ønsker å lære mer om aksjer osv kan du bruke en liten andel av pengene fritt og investere i ting du finner interessant, men da blir det ikke en del av sparingen. Selv har jeg ca 75% i globale aksjer, 20% i fremvoksende markeder og 5% jeg gambler(les: trader) med.

 

Overvektingen min i fremvoksende markeder kan egentlig også kalles for et bet, men relativt sett er de billigere enn utvikla markeder og jeg tror denne prisingen vil konvergere i løpet av de neste 30-40 årene som er min tidshorisont.

 

 

 

Jeg finjusterte fordelingen litt nå (60-20-5-5-5-5).

For spenningen sin del har jeg også 400 000 aksjer i nordic mining. Snittpris på 0.66 mens kursen nå er 0.93 eller noe.

Når det prosjektet kommer i produksjon så kan kursen fort bli tosifret, men dette er 5-6 år frem i tid.

Lenke til kommentar

 

"Ja klp aksje verden indeks er et veldig bra fond. Jeg har mesteparten av porteføljen min der. 

Det skal dog bemerkes at det ikke er valutasikret

 

At det ikke er valutasikret er bra. Nesten alt annet av penger du tjener og bruker (lønn, pensjon, bolig, tjenester,++) (med unntak av importvarer) har direkte sammenheng med Norge og NOK. Du vil være "farlig" overeksponert for hvordan ting svinger i dette knøttlandet sammenliknet med resten av verden, frem til du eventuelt har millioner i ikke-valutasikret global indeks eller utenlandske investeringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er positiv avkastning på det, mest på eit startbeløp frå 2012-2014.

 

Vil salg av fond medføre beskatning uansett når ein fekk avkastningen?

 

Eks.: Du kjøper for 10 000 i Global indeks i år 0. Etter 2 år har du fått 30 % avkastning. I år 2 kjøper du for 10 000 kroner til og har 23 000 i fondet. Etter 2 nye år (år 4) har det gått i null sidan år 2, så du står framleis med 23 000. Om du sel delar av fondet, td. 10 000 i år 4, vil du då bli beskatta på noko vis? Blir avkastningen fordelt inn på alle kronene du har ståande inne eller vil tidspunkt for avkastning og kjøp spele noko rolle?

Spør forvalteren din. Burde jo gå ann å selge kun de deler uten gevinst.

Lenke til kommentar

 

Hvordan gjør dere det med rebalansering av fond? Har dre satt en gitt dato én eller flere ganger i året, eller gjør dere det konsekvent når et fond har økt bra over lengre tid og annet fond sunket i verdi over tid?

Av skattemessige årsaker kjører jeg en buy-and-hold-strategi.
Samme her. I tillegg til at jeg mener at unge bør hoøde seg unna rentepapirer med lav risko og heller nedbetale lån. Dessverre sparer mange med 60 prosent aksjer, spesielt i sine pensjoner, som passer bedre for 60 åringer Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Prinsippet er vel at Skatteetaten anser at de andelene du selger er de andelene du kjøpte først, så derfor kommer det skatt på det. "First in, first out". Fra Nordnet sine sider: 

 

Hvordan beregnes anskaffelsesverdien?

​Anskaffelsesverdien i forbindelse med realisasjon av aksjer beregnes etter FIFO-prinsippet (first in, first out). Det vil si at de aksjene som kjøpes først er også de aksjene som selges først.

Lenke til kommentar

Hvordan gjør dere det med rebalansering av fond? Har dre satt en gitt dato én eller flere ganger i året, eller gjør dere det konsekvent når et fond har økt bra over lengre tid og annet fond sunket i verdi over tid?

De fleste vil kunne rebalansere bra nok hvis de rebalanserer med nye innskudd. Det vil sjelden lønne seg å selge de eldste fondsandelene for å rebalansere inn andre aktivaklasser hvis det utløser skatt på gevinst i fondet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eventuelt kan man bruke kontoen zero hos nordnet så kan man rebalansere så mye man vil

 

Det kan man, men man får ikke skjermingsfradrag. Skjermingsfradraget er ikke så veldig høyt, men hvis skjermingsrenta er 1% og gevinstbeskatningen er 30%, så får man 0,3% gratis i året.

 

Skattefordelen av å ha Zero-konto vil ikke vedvare. Det er nesten helt garantert.

 

Det er for øvrig ikke slik at rebalansering er noen gratis lunsj. Man kan like gjerne tape på å rebalansere som på å tjene på det.

Lenke til kommentar

Min mor har hatt et fast sparebeløp til meg og min søster på 200,- i måneden i DNB Global Indeks de siste 12-13 årene, og vi har dermed innskudd for rundt 30.000,- om jeg ikke husker helt feil.

 

Min beholdning i dag viser 69.000,-

 

Hva skjer rent skattemessig om jeg selger alt?

Hvordan går man frem om man på best mulig måte vil realisere disse verdiene?

 

Jeg har virkelig null peiling på dette, og har brydd meg lite om hva som står på denne posten i nettbanken.

Har fått med meg at det har svingt opp og ned, men valgt å la det putre og gå da det har vist en stigende tendens over tid.

(Muttern hadde glemt at hun har dette faste trekket for mange, mange år siden, og ble litt overrasket da jeg minnet henne på det forleden :p)

 

Virker det fornuftig å la dette pusle og gå sin gang, eller er det andre måter å spare på som lønner seg betraktelig mer (ønsker ikke å ta noen særlig risiko)?

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Jeg skal starte et fond for min datter. Første innskudd blir på et femsifret beløp og det vil bli satt inn faste beløp i måneden i tillegg til evt. pengegaver fra bursdager o.l. Planen er at midlene skal gjøres tilgjengelig for min datter etter endt utdanning så løpetid vil være minst 20 år.

 

Jeg ønsker tips om:

Produkt (går ut i fra et indeksfond er det beste?)

Bank/Fondsforvalter (Er i dag kunde i Nordea og medlem i LO, om det har noe å si).

Generelt.

 

På forhånd takk om noen svarer!

Lenke til kommentar

Jeg skal starte et fond for min datter. Første innskudd blir på et femsifret beløp og det vil bli satt inn faste beløp i måneden i tillegg til evt. pengegaver fra bursdager o.l. Planen er at midlene skal gjøres tilgjengelig for min datter etter endt utdanning så løpetid vil være minst 20 år.

 

Jeg ønsker tips om:

Produkt (går ut i fra et indeksfond er det beste?)

Bank/Fondsforvalter (Er i dag kunde i Nordea og medlem i LO, om det har noe å si).

Generelt.

 

På forhånd takk om noen svarer!

Kjøp et globalt indeksfond. DNB aksepterer tegning på 100 kroner og har kostnader på 0,3% p.a. på sitt globale indeksfond. KLP har samme kostnader, men krever 500 i måneden tror jeg. 

Lenke til kommentar

Vi har en sparekonto for sønnen vår, der bursdagspenger fra besteforeldre og slikt blir satt inn, i tillegg til en 200-lapp hver måned.

 

Jeg innser jo at min mor ved å velge indeksfond fremfor dette falt på en løsning som ga utrolig mye mer avkastning enn innskuddsrenten ville gjort.

 

Kan jeg regne med at dette fondet vil være desidert mer lønnsomt enn en sparekonto også de neste 10-15 årene?

 

I og med at det har omtrent doblet seg de siste 6 årene, vil man anta at det vil flate ut eller til og med snu?

I et 10-års perspektiv ser jeg at det er ratet som over snittet når det kommer til avkastning, og under snittet på risiko.

 

Det består av aksjer hvor drøye 10% av eiendelene ligger i store selskaper som Apple, Microsoft, GE, ExxonMobil, Nestle, Amazon, Facebook og Coca Cola. For meg som ikke har peiling høres det likevel ut som at dette er relativt trygge kort hos selskaper som ikke akkurat står på vippen til å tryne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...