Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Har dere tips til globalt indeksfond?

 

Hva ligger avkastningen på ca per år?

 

rundt 5-8% avkastning, du kan få mer, men også mindre, du burde være forberedt på å spare i mange år, opp til 10 år for å være garantert avkastning.

 

Gode globale indeksfond: DNB Global Indeks, KLP sine globale indeksfond finnes i valutasikret og ikke valutasikret også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opptil 10 år, såpass ja.

 

Ser på DNB Global Indeks at avkastning 1-år er 3.4%, 3-år 16% og 5 år 18%.

 

Det virker jo ganske bra.

 

EDIT: Jeg tok en sånn fondvelger i Skandiabanken.

Den foreslår en fondpakke med:

 

Alfred Berg Gambak

Holberg Global

Dnb global indeks

Holberg likviditet

Dnb aktiv rente

 

Er dette noe? Basert pp lav risiko.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opptil 10 år, såpass ja.

 

Ser på DNB Global Indeks at avkastning 1-år er 3.4%, 3-år 16% og 5 år 18%.

 

Det virker jo ganske bra.

 

EDIT: Jeg tok en sånn fondvelger i Skandiabanken.

Den foreslår en fondpakke med:

 

Alfred Berg Gambak

Holberg Global

Dnb global indeks

Holberg likviditet

Dnb aktiv rente

 

Er dette noe? Basert pp lav risiko.

 

Jeg er ikke 100% oppdatert, men jeg ville holdt meg til de globale indeksfondene, de aktive fondene der ute slår nesten aldri indeksen, det er bare et fåtall som gjør det bedre enn indeksen som de globale indeksfondene følger.

 

Hvis du vil ha lav risiko er det absolutt beste å kjøre inn 90-100% på et globalt indeksfond. KLP sitt globale indeksfond har innebygd 10% fremvoksende markeder, men jeg vil ikke anbefale å investere i fremvoksende markeder (asia), jeg hadde 5% der og tapte mesteparten, men så fikk jeg tilbake mye av det og da solgte jeg alle andeler. DNB Global indeks har ingen andeler i fremvoksende markeder.

 

Jeg hadde også DNB Nordic Technology, der fikk jeg rundt 20-25% avkastning på bare ett år, på DNB global indeks fikk jeg ca 9% på ett år.

 

Jeg anbefaler Nordnet.no som megler.

Lenke til kommentar

 

 

 

Tenker minst 3 år.

 

 

Har ikke råd til å tape 40-60%, med mindre jeg tjener opp igjen det.

 

Rentefond ja. Leste denne: http://www.dn.no/nyheter/finans/2015/01/26/1126/Fond/derfor-br-du-vente-med-rentefond

Med tanke på at renten er veldig lav, så sies det at det ikke er lurt. Den er fra 2015, men rentene har ikke akkurat gått opp siden.

 

I slutten anbefales det å gå for obligasjonsfond hvis tidsperspektivet er 2-3 år, og resten i banken.

 

Nordnetbloggen sier: Kortsiktig sparing gjøres best i bank/pengemarkedsfond.

det skal godt gjøres å tape 40% i globalt indeksfond. Globale indeksfond er lavrisiko.

 

 

Det skjedde sist gang i 2008. Og 2000-2002 før det.

 

 

Anonymous poster hash: 7a253...e09

 

 

ja og så ble tapet kompensert for neste år igjen. Hvis du har alt i et globalt indeksfond så må hele verden gå under for at du skal tape pengene.

 

Et globalt indeksfond investerer i alle de store markedene i hele verden, hvor sannsynlig er det at alle de store markedene går under samtidig og blir værende der for evig? Lite sannsynlig å få negativ avkastning hvis du sparer i ti år minst.

 

Tullball. Hvis du kjøpte S&P500 indeksfond høsten 07, var du først break even en gang uti 2013. Det er knapt "kompensert for neste år". Annualisert avkastning fra da til i dag er ca. 4%. God avkastning det, men de fleste har ikke klart å sitte stille i båten. Om man vet at man må ha pengene på et gitt tidspunkt i relativt nær framtid, er det idiotisk å anbefale aksjefond, selv aldri så brede indekser.

 

Kjøpte du brede indeksfond i Japan på slutten av 80-tallet er du vel i null rundt i dag. Og det er nominelt.

Lenke til kommentar

 

Opptil 10 år, såpass ja.

 

Ser på DNB Global Indeks at avkastning 1-år er 3.4%, 3-år 16% og 5 år 18%.

 

Det virker jo ganske bra.

 

EDIT: Jeg tok en sånn fondvelger i Skandiabanken.

Den foreslår en fondpakke med:

 

Alfred Berg Gambak

Holberg Global

Dnb global indeks

Holberg likviditet

Dnb aktiv rente

 

Er dette noe? Basert pp lav risiko.

Jeg er ikke 100% oppdatert, men jeg ville holdt meg til de globale indeksfondene, de aktive fondene der ute slår nesten aldri indeksen, det er bare et fåtall som gjør det bedre enn indeksen som de globale indeksfondene følger.

 

Hvis du vil ha lav risiko er det absolutt beste å kjøre inn 90-100% på et globalt indeksfond. KLP sitt globale indeksfond har innebygd 10% fremvoksende markeder, men jeg vil ikke anbefale å investere i fremvoksende markeder (asia), jeg hadde 5% der og tapte mesteparten, men så fikk jeg tilbake mye av det og da solgte jeg alle andeler. DNB Global indeks har ingen andeler i fremvoksende markeder.

 

Jeg hadde også DNB Nordic Technology, der fikk jeg rundt 20-25% avkastning på bare ett år, på DNB global indeks fikk jeg ca 9% på ett år.

 

Jeg anbefaler Nordnet.no som megler.

Takk for svar.

 

En kompis som er aktiv innen aksjesalg, sa jeg burde vente til en nedgang ved å gå i fondet Dnb global indeks. Jeg ser at de siste to årene har dnb gått betydelig opp fra 2013, så det ser ut til at dnb er på topp nå, så da burde jeg kanskje vente til en nedgang?

Lenke til kommentar

 

 

Opptil 10 år, såpass ja.

 

Ser på DNB Global Indeks at avkastning 1-år er 3.4%, 3-år 16% og 5 år 18%.

 

Det virker jo ganske bra.

 

EDIT: Jeg tok en sånn fondvelger i Skandiabanken.

Den foreslår en fondpakke med:

 

Alfred Berg Gambak

Holberg Global

Dnb global indeks

Holberg likviditet

Dnb aktiv rente

 

Er dette noe? Basert pp lav risiko.

Jeg er ikke 100% oppdatert, men jeg ville holdt meg til de globale indeksfondene, de aktive fondene der ute slår nesten aldri indeksen, det er bare et fåtall som gjør det bedre enn indeksen som de globale indeksfondene følger.

 

Hvis du vil ha lav risiko er det absolutt beste å kjøre inn 90-100% på et globalt indeksfond. KLP sitt globale indeksfond har innebygd 10% fremvoksende markeder, men jeg vil ikke anbefale å investere i fremvoksende markeder (asia), jeg hadde 5% der og tapte mesteparten, men så fikk jeg tilbake mye av det og da solgte jeg alle andeler. DNB Global indeks har ingen andeler i fremvoksende markeder.

 

Jeg hadde også DNB Nordic Technology, der fikk jeg rundt 20-25% avkastning på bare ett år, på DNB global indeks fikk jeg ca 9% på ett år.

 

Jeg anbefaler Nordnet.no som megler.

Takk for svar.

 

En kompis som er aktiv innen aksjesalg, sa jeg burde vente til en nedgang ved å gå i fondet Dnb global indeks. Jeg ser at de siste to årene har dnb gått betydelig opp fra 2013, så det ser ut til at dnb er på topp nå, så da burde jeg kanskje vente til en nedgang?

 

 

Når du sparer over lang tid i DNB global indeks så kjøper du aksjer i de store markedene, over lang tid så vil de markedene, uansett hvor langt nede de har vært komme opp på et høyere nivå, slik fungerer kapitalisme og det er ingen som kan spå når det går ned og når det går opp, hvis det var mulig så ville alle vært millionærer.

 

Hvis du også gjør som Ziff sier og sparer månedlig eller deler opp beløpet du allerede har så vil du være med på oppturer og nedturer i markedet og det gjør det enda tryggere å spare.

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

 

 

Det burde være veldig enkelt å lage en historisk modellportefølje på en kontinuerlig rebalansering hvertfall.

veldig enkelt er det ikke, da man isåfall må gå igjennom endel tall på endel selskaper gjennom mange år.
Hvorfor kan man ikke bare sammenligne en global aksjeindeks og en global renteindeks? De som oljefondet bruker f.eks.? 0,4*rente + 0,6*aksje?

Fordi en aksjeindeks vil til enhver tid inneholde både underprisede og overprisede aksjer. Det går an å gjøre det slik, men man vil ikke få se 100 % av effekten.

Lenke til kommentar

Fordi en aksjeindeks vil til enhver tid inneholde både underprisede og overprisede aksjer. Det går an å gjøre det slik, men man vil ikke få se 100 % av effekten.

Hva mener du med det? Hensikten er jo å sammenligne en ren aksjeportefølje vs 60/40-fordeling, daglig rebalansering f.eks. Under/overprisede aksjer tenker jeg blir irrelevant. Man vil vel anta effisiente markeder i en slik studie. Aksjeplukking er jo et helt annet tema igjen.
Lenke til kommentar

 

Fordi en aksjeindeks vil til enhver tid inneholde både underprisede og overprisede aksjer. Det går an å gjøre det slik, men man vil ikke få se 100 % av effekten.

Hva mener du med det? Hensikten er jo å sammenligne en ren aksjeportefølje vs 60/40-fordeling, daglig rebalansering f.eks. Under/overprisede aksjer tenker jeg blir irrelevant. Man vil vel anta effisiente markeder i en slik studie. Aksjeplukking er jo et helt annet tema igjen.

Da snakker du om noe annet enn jeg gjør.

Lenke til kommentar

Jeg planlegger å opprette indeksfond for å spare til pensjon, dvs. tidshorisonten er veldig lang og jeg kan ta høy risiko.  

 

Tenker å sette inn 2000-3000 kr i mnd hos KLP. Hva tror dere om to deler i et globalt indeksfond (KLP AksjeGlobal Indeks IV) og én del i et norsk indeksfond (KLP AksjeNorge Indeks II)?

 

Vurdert KLP Lavbeta? 

Jeg har i tillegg lagt til de skandinaviske fondene til Nordnet (null kurtasje og gebyrer).

 

Under er et bilde over utviklingen de siste årene:

post-49706-0-32500900-1477323441_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg planlegger å opprette indeksfond for å spare til pensjon, dvs. tidshorisonten er veldig lang og jeg kan ta høy risiko.  

 

Tenker å sette inn 2000-3000 kr i mnd hos KLP. Hva tror dere om to deler i et globalt indeksfond (KLP AksjeGlobal Indeks IV) og én del i et norsk indeksfond (KLP AksjeNorge Indeks II)?

 

Jeg ser ingen grunn til å sette noenting i norsk indeksfond. Du kan heller vurdere fremvoksende/frontier markeder hvis du vil overvekte noe utenom global.

Lenke til kommentar

Jeg planlegger å opprette indeksfond for å spare til pensjon, dvs. tidshorisonten er veldig lang og jeg kan ta høy risiko.  

 

Tenker å sette inn 2000-3000 kr i mnd hos KLP. Hva tror dere om to deler i et globalt indeksfond (KLP AksjeGlobal Indeks IV) og én del i et norsk indeksfond (KLP AksjeNorge Indeks II)?

 

jeg anbefaler ikke fremvoksende, de har gjort det dårlig. Sett heller en del i DNB Nordic Technology og to tredeler i DNB eller KLP sitt globale indeksfond.

Lenke til kommentar

jeg anbefaler ikke fremvoksende, de har gjort det dårlig. Sett heller en del i DNB Nordic Technology og to tredeler i DNB eller KLP sitt globale indeksfond.

Til alle som måtte lese dette "rådet": denne påstanden bryter med nesten all forskning og har ikke noe å gjøre i planleggingen av en spareprofil.

 

Da ser det ut som jeg går for KLP Lavbeta I, som ikke er valutasikret. 

 

Takker for svar.

Og hvorfor tror du lavbeta kommer til å gjøre det bra? Fasitsvaret i forskning er at amatører bør sette alt i global indeks. Lavbeta vil per definisjon ha lavere forventet avkastning over tid. For deg som har såpass ekstrem tidshorisont bør du heller basere deg på det som er utpekt av majoriteten som det rasjonelle valget.

Det at store, trygge selskaper har gjort det bedre enn andre i det siste er et unntak fra regelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...