Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Har også KLP Aksjeverden Indeks. Pluss KLP AksjeGlobal Indeks IV A. Plasserer hhv ca 60 og 40 % i hver av de.

Hvor lenge tenkte du å være inne og ca hvor mye har du investert?

 

 

de sier minimum 5 år, men jeg fikk ca 7% på dnb global indeks etter bare ett år.

 

Ehm, hæ? Hva mener du med "men" her? 

 

 

Jeg mener at en bør spare i minimum 5 år for å være sikker på at man får forventet avkastning, men jeg fikk forventet avkastning etter bare ett år. Skjønner du?

Lenke til kommentar

 

 

Har også KLP Aksjeverden Indeks. Pluss KLP AksjeGlobal Indeks IV A. Plasserer hhv ca 60 og 40 % i hver av de.

Hvor lenge tenkte du å være inne og ca hvor mye har du investert?

 

 

de sier minimum 5 år, men jeg fikk ca 7% på dnb global indeks etter bare ett år.

 

 

Det er jo flott, det. Men aksjemarkedet kan gjøre hva som helst tilsyndelatende uten grunn, over lengre tid enn man skulle tro. Aksjemarkedet har i over 100 år fulgt en stigende trend med ville svingninger rundt denne trenden. Tanken bak anbefalingen om minimum fem års horisont er at så lenge denne utviklingen fortsetter, kan man med rimelig grad av sikkerhet si at aksjemarkedet om fem år vil være høyere enn det er i dag. Men det er langt fra utenkelig at det er lavere om fem år enn i dag. Man kan argumentere for det gjennom å henvise til at markedet er historisk langt over den stigende trenden og med at markedene er friskt priset i dag. Det hadde også vært mulig for markedet å falle om det så hadde vært lavt priset fra før og allerede ligget under den historiske trenden. Man kan også se på andre fundamentale data. Eller tekniske/kvantitative data, for dem som tror på det.

 

Når det er sagt, så er dette informasjon som alle de store aktørene i markedet også besitter. Man skal ikke overvurdere verdien av informasjon og tro at man kan utmanøvrere markedet ved å bruke allment tilgjengelig informasjon. Personlig tror jeg at verdiaksjer og ikke-amerikanske aksjer kommer til å outperforme vekstaksjer og amerikanske aksjer og  over de neste ti år. Men jeg kan gjerne ta feil.

 

Jo lengre tidshorisont man har, jo større sjans er det for at man vil bli belønnet av å være i aksjemarkedet sammenlignet med å ha pengene i bank. Bankene bruker fem år fordi de med en viss autoritet kan støtte seg på historiske data når de sier aksjesparing lønner seg når du har minst fem års horisont på sparingen.

Endret av selters
Lenke til kommentar

 

Fulgte mye Brød sin anbefaling her.

 

Hvor lang tid har jeg ikke noen bestemt plan på. Kankje 10 år pluss/minus :shrug:

 

 

Takk for nyttig link!

 

Prøver meg på det samme, så ser man hvordan det går.

 

 

Jeg synes dette ser veldig fornuftig ut!  :thumbs: Bortsett fra at jeg kanskje synes det er overflødig å ha 5% i KLP Norden når du allerede har alle superfondene. Jeg ville nok flyttet til 5% et av de andre fondene. Men dette er flisespikkeri fra min side.

Endret av selters
Lenke til kommentar

 

 

Fulgte mye Brød sin anbefaling her.

 

Hvor lang tid har jeg ikke noen bestemt plan på. Kankje 10 år pluss/minus :shrug:

 

 

Takk for nyttig link!

 

Prøver meg på det samme, så ser man hvordan det går.

 

 

Jeg synes dette ser veldig fornuftig ut!  :thumbs: Bortsett fra at jeg kanskje synes det er overflødig å ha 5% i KLP Norden når du allerede har alle superfondene. Jeg ville nok flyttet til 5% et av de andre fondene. Men dette er flisespikkeri fra min side.

 

 

Takk for tilbakemelding. 

Har  vel egentlig prøvd meg frem litt i blinde med hjelp fra Brød sin post som Delvis linket til.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke for å se ironien i å sette sammen sin egen indeksportefølje basert på egne meninger om hva som går bra. Hvorfor overvekter man Norge? Er det noe jeg ikke har fått med meg her eller? Home Bias kalles det i behavioral finance-litteraturen og regnes som irrasjonelt.

Oslo børs tilbyr ikke noen spesiell diversifiseringsmulighet, så hvorfor skal man overvekte det? Hvis man tror det er umulig å oppnå meravkastning med aktiv forvaltning så skal man hvertfall ikke drive med aktiv forvaltning selv. Da setter man 100% i et globalt indeksfond.

Skal man gjøre noe som unnviker fra det så tenker jeg i så fall at det må være risikofaktorer involvert. Momentum, SMB og HML brukes hyppig i fondsevaluering og er også mulig å eksponere seg mot i en indeksportefølje.

 

Fremvoksende markeder gir litt mer mening. Historisk sett har de svingt annerledes enn utvikla markeder, men (eventuell) ekstra avkastning her har stort sett også kommet med høyere risiko. Disse fremvoksende markedene gir for øvrig veldig liten ekstra diversifiseringseffekt nå for tiden. Man må muligens til Frontier Markets for å finne det nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, man har også mer eksponering for fremvoksende markeder via global indeks enn man hadde før, fordi store globale selskaper har mer virksomhet der

 

Jeg tror at fondssjongleringen folk driver med er litt som spekulering, det frister å gjøre "noe", uansett om det er produktivt eller ikke, istedenfor å bare ha ett fond, nemlig global indeks. 

Lenke til kommentar

 

Eg har alt mitt fordelt på Global og Norge Indeks. Hugsar ikkje fordelingen, men det var vel noko sånt som 80/20 eller 70/30 i utgangspunktet.

Hvorfor har du valgt å overvekte Norge?

 

Det var etter ein anbefaling frå nokon her på forumet, utan at eg trur det var noko spesiell grunn for det. I seinare tid har eg kun lagt meir inn på global.

 

Det er langtidssparing til pensjon og sånt, 10+ år fram i tid. Hadde det vore noko poeng i å flytte dei på Norge over i global? Vil det i så fall trigge skatt på avkastning, eller kan ein flytte/kjøpe frå eit indeksfond til eit anna? Begge er DNB.

Lenke til kommentar

Det var etter ein anbefaling frå nokon her på forumet, utan at eg trur det var noko spesiell grunn for det. I seinare tid har eg kun lagt meir inn på global.

 

Det er langtidssparing til pensjon og sånt, 10+ år fram i tid. Hadde det vore noko poeng i å flytte dei på Norge over i global? Vil det i så fall trigge skatt på avkastning, eller kan ein flytte/kjøpe frå eit indeksfond til eit anna? Begge er DNB.

Hvis du har positiv avkastning så lar du de stå på stedet hvil og fortsetter sparingen inn i det globale fondet. Finnes ingen mulighet for å flytte skattefritt. Det er både bra og ikke bra forsåvidt.
Lenke til kommentar

Det er positiv avkastning på det, mest på eit startbeløp frå 2012-2014.

 

Vil salg av fond medføre beskatning uansett når ein fekk avkastningen?

 

Eks.: Du kjøper for 10 000 i Global indeks i år 0. Etter 2 år har du fått 30 % avkastning. I år 2 kjøper du for 10 000 kroner til og har 23 000 i fondet. Etter 2 nye år (år 4) har det gått i null sidan år 2, så du står framleis med 23 000. Om du sel delar av fondet, td. 10 000 i år 4, vil du då bli beskatta på noko vis? Blir avkastningen fordelt inn på alle kronene du har ståande inne eller vil tidspunkt for avkastning og kjøp spele noko rolle?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...