Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Prøver å sette meg litt i investering her.

 

Først har jeg undret litt på hvordan jeg skal investere og vurderer 40% i obligasjoner (ikke helt bestemt enda) og 60% i fond, standard fordeling...

 

Tenkte å sette av de 60%, 10% i Nordnett sitt superfond som følger Norsk børs, resten tenkte jeg kanskje 20% i Indexfond som speiler verden og siste 20% i S&P 500..

 

Posten blir litt todelt, første er hva folk tenker om fordelingen..

 

Andre som er vel så viktig er hvordan jeg egentlig navigerer meg frem i Nordnet databasen...

 

Superfondet til nordnett var lett å finne, det andre var litt verre. Feks S&P 500 index fond gikk jeg på Børsnoterte ETF, søkte etter Stock Index og finner en haug tyske og noen få svenske ETFs...

 

Feks fant jeg denne: https://www.nordnet.no/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/index.html?identifier=76065&marketid=11

Ut ifra hva jeg kan se speiler den s&p500, men samtidig finner jeg vanguard sin sp500 på yahoo finance, og de er ikke like... https://finance.yahoo.com/echarts?s=VOO+Interactive#{}

 

Muligens denne er beste for å legge penger i sp500? https://www.nordnet.no/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/kursdata.html?identifier=76065&marketplace=11

 

Andre er at feks Vanguard Total Stock dukker opp under søk, men den finner jeg ikke noe sted i menyer og liknende. Fryktelig forvirrgende og uoversiktlig den nordnetsiden hvis man ikke er helt inne i det...

Eventuelt bruke denne hvis man ønsker å investere i verdensindeksen? https://www.nordnet.no/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/index.html?identifier=75060&marketid=11

 

Tips?

Endret av discostu
Lenke til kommentar

Vanguard har også S&P500 (ticker VOO)

 

Edit: Vet ikke om det er nevnt her tidligere men

 

 

 

Oslo (TDN Finans): Bluestar Elkem har mottatt alle nødvendige godkjennelser i forbindelse med kjøpet av Rec Solar.

De av oss som kjøpte aksjer etter at REC Solar ble kjøpt kan se frem til 5-6 % enkel avkastning :)

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

"KLP Aksjeverden" som er blitt anbefalt her er det samme som denne? KLP Aksje Verden Indeks

 

Ja klp aksje verden indeks er et veldig bra fond. Jeg har mesteparten av porteføljen min der. 

Har gått ganske på trynet de siste ukene. Håper vi kan regne med det er forbigående? 

 

--

Vet man skal se det langsiktig. Det om gjør meg smått urolig her, er at han som anbefalte sterkt det fondet ("Brød") ser ut til å ha vært en som var innom bare litt med noen få innlegg, og så sank i jorden.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Slapp av. Det er et bredt indeksfond, man kan ikke 'lure' folk med sånt. Hvis du blir urolig av slike svingninger på kort sikt har jeg to forslag:

 

1. Selg, investert i mindre volatile aktiva (med påfølgende lavere forventet avkastning).

2. Ikke følg med. Sjekk innom en gang i året, hvert halvår,en gang i måneden, hvert femte år eller whatever. Hva enn som gir deg ro i sjelen.

 

Sov godt, det er det viktigste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kor lenge du har tenkt å investere, samt om du trur du vil kunne ha akutt bruk for pengane i den perioden er det greit å få avklart før du investerer noko som helst. Det blir anbefalt forskjellige sparingsmetodar alt etter kva svar ein har på ein del spørsmål.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det dumt å investere i fond over 3-4 måneder? Det er vel bedre enn å la de sitte i banken vel?

 

Du kan vere heldig og få ein bra gevinst, eller du kan vere uheldig og få eit stort tap. Investering i aksjefond med så kort tidshorisont vil vere som å spele lotto.

 

Skal du investere i aksjefond bør dette vere ei langsiktig investering der du kan rekne med brukbar avkastning fyrst etter minst 5 år. Dersom du er redd for å setje for mykje inn på feil tidspunkt, dvs. når verdien på aksjar er på ein topp for så å falle er det lurt å setje inn litt no og litt då (f. eks. ved ein fast spareavtale), sidan dette vil redusere risikoen. Men dersom ein tenkjer langsiktig nok (f. eks. tiår) har ikkje slike toppar eller botnar så mykje å seie for avkastninga over tid.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

 

 

Er det dumt å investere i fond over 3-4 måneder? Det er vel bedre enn å la de sitte i banken vel?

Du kan vere heldig og få ein bra gevinst, eller du kan vere uheldig og få eit stort tap. Investering i aksjefond med så kort tidshorisont vil vere som å spele lotto.

Så dårlig er det ikke. Den forventede avkastningen på aksjefond er positiv, det er den ikke for Lotto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal opprette mndlig sparing i fond, og har forstått at det er indeksfond man skal velge. Jeg skal fortrinnsvis spare til pensjon(30år). Hvor mange fond bør jeg gå inn i, og har det noe å si hvor mye jeg sparer hver mnd med tanke på antall fond?

 

Jeg har hørt noe om et Vanguard SP500 fond som skal være billig og bra? Andre? På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Jeg skal opprette mndlig sparing i fond, og har forstått at det er indeksfond man skal velge. Jeg skal fortrinnsvis spare til pensjon(30år). Hvor mange fond bør jeg gå inn i, og har det noe å si hvor mye jeg sparer hver mnd med tanke på antall fond?

 

Jeg har hørt noe om et Vanguard SP500 fond som skal være billig og bra? Andre? På forhånd takk!

 

Min horisont er 20 år og jeg sparer månedlig i:

 

Dnb Gobal Indeks (80%)

KLP Aksjefremvoksende markeder indeks II (10%)

KLP Aksjenorge Indeks II (10%)

 

Jeg mener dette er en grei spredning, selv om 10% i Norge kanskje er litt vel i overkant i forhold hva Oslo børs utgjør av det globale aksjemarkedet.

Lenke til kommentar

Med å gjøre? Det er vel snakk om å spare på mest fornuftige måte. Er enig med Zeph.Sånn pensjonsparing eller pensjonsforsikring er ikke særlig lur måte, det fant også jeg ut. Bedre å spare vanlig med feks fond. Det er jo potten du sitter igjen med som teller.

Samme med innboforsikring hos forsikringselskapene. Du skal ikke spare lenge på egenhånd, før det svarer seg bedre. Bare å regne litt på det. Da er du også sikker på du har penga, hos fors.s. har du aldri garanti for hva du får.

Lenke til kommentar

Med å gjøre? Det er vel snakk om å spare på mest fornuftige måte. Er enig med Zeph.Sånn pensjonsparing eller pensjonsforsikring er ikke særlig lur måte, det fant også jeg ut. Bedre å spare vanlig med feks fond. Det er jo potten du sitter igjen med som teller.

 

Samme med innboforsikring hos forsikringselskapene. Du skal ikke spare lenge på egenhånd, før det svarer seg bedre. Bare å regne litt på det. Da er du også sikker på du har penga, hos fors.s. har du aldri garanti for hva du får.

 

Misforsto spørsmålet fra Zeph. Det så ut for meg at han/hun trodde at indeksfond inngikk i et pensjonsspareprogram og deretter lurte på om slikt program var særlig lurt, noe det jo ikke gjør. Ellers enig med alle senere kommentarer.

Lenke til kommentar

 

Er det dumt å investere i fond over 3-4 måneder? Det er vel bedre enn å la de sitte i banken vel?

 

Du kan vere heldig og få ein bra gevinst, eller du kan vere uheldig og få eit stort tap. Investering i aksjefond med så kort tidshorisont vil vere som å spele lotto.

 

Skal du investere i aksjefond bør dette vere ei langsiktig investering der du kan rekne med brukbar avkastning fyrst etter minst 5 år. Dersom du er redd for å setje for mykje inn på feil tidspunkt, dvs. når verdien på aksjar er på ein topp for så å falle er det lurt å setje inn litt no og litt då (f. eks. ved ein fast spareavtale), sidan dette vil redusere risikoen. Men dersom ein tenkjer langsiktig nok (f. eks. tiår) har ikkje slike toppar eller botnar så mykje å seie for avkastninga over tid.

 

Hva med indeksfond? Indeksfond har jo lavere volatilitet enn aksjefond, selvom avkastningen er mye mindre. 

 

Jeg har igjen ganske mye av studielånet, som jeg ikke får bruk for. Jeg tenkte jeg skulle øke verdien på de helt til neste semester starter. Å investere i enkeltaksjer er for risikabelt og aksjefond blir for kort. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...