Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Tja, det er nok ikke dumt å krydre litt med fond som følger andre referanseindekser enn DNB Global Indeks (MSCI World indeksen).

 

KLP har nok generelt bra fond, og er også billige. KLP Aksje Verden Indeks er et greit alternativ, mye det samme som DNB, men 10-15% går til fremvoksende markeder, som jo er spennende.

KLP har også valutasikrede fond (eksempel KLP AksjeGlobal LavBeta II), men vær obs på at det koster å valutasikre. En del av fondets midler (ca 5-10%) brukes til blant annet valutasikring, men det er nok alikevel ikke dumt å krydre porteføljen med et fond som er valutasikret.

 

Personlig har jeg kun satt en mindre andel i fond som følger de nordiske indeksene da dette er små børser på verdensbasis og kan svinge mye. Oslo børs svinger omtrent like mye som børsen i Chile, men har alikevel satt noen små kroner i Nordnets superfond, henholdsvis Norge og Danmark.

 

For andre indekser enn MS World, bør Handelsbanken Europafond Index samt Handelsbanken MSCI USA Index være gode alternativer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.. jeg tror markedet i stor grad allerede har svelget et mulig mislighold og eventuelt Grexit fra Hellas, og selv om det kommer en nedtur så antar jeg denne blir kort. Kina er nok et litt større spørsmålstegn, men hvor lenge skal man vente? 6 mnd, 12 mnd, 24 mnd?

Men hva vet jeg ;o For oss småsparere vet jeg ikke hvor mye det er å tjene/tape på å kjøpe fond nå eller om X måneder..?

Lenke til kommentar

Finnes det grunner til å tro at de norske indeksfondene er istand til å slå store børsnoterte fond? Nordnets månedlige gebyrfrie spareavtale inn til børsnoterte fond ser for meg ut til å være det suverene alternativet for norske småsparere.

 

KLP-fonda mye omtalt her er jo vesentlig dyrere enn de børshandlede fonda man kan få via nordnet for under en promille i året.

Endret av arehb
Lenke til kommentar

De ETFene hps nordnet som har ned mot 0% i året er ikke "ekte" fond, men en slags form for derivater som replikerer utviklingen til en indeks. ETFen eier ikke aksjene i indeksen. Går banken som drifter ETFen, konk, så mister du alt. Det gjør du ikke om du kjøper en ETF som faktisk eier aksjene i indeksen. Pass på at du kjøper ETFer som faktisk eier aksjene i indeksen. Altså: ikke kjøp ETFer som har syntetisk replication method.

Endret av selters
Lenke til kommentar

Hei, 

 

Har tenkt å sette en engangsum inn i fond, bare for å få en følelse av hva som skjer med pengene over tid. Er jeg fornøyd med avkastning over tid så kan det hende jeg begynner å spare fast i fond istedenfor å sette ekstra penger inn på sparekonto. Litt usikker på engangssummen, men rundt 10k. 

 

Har behov for litt hjelpe med valg av fond. Dette er et såpass lavt beløp at jeg ikke orker å spre det, setter alt i et fond. Har hørt mye positivt om KLP sine aksjefond, særlig forvaltningskostnaden. Er komfortabel med risikoen et aksjefond innebærer. Spørsmålet er hvilke av KLP sine aksjefond bør jeg satse på, med tanke på at jeg kanskje over tid ønsker å spare fast i det? Riktig tidspunkt å gjøre noe slikt på?

Lenke til kommentar

Nå kan jeg ingen ting om KLP sine fond, men skal du inn i aksjefond er det en ett par ting du skal passe på.

Det første er at du ikke investerer i ett aktivt forvaltet fond som til syvende og sist er ett passivt indeksfond. Da betaler du egentlig bare mer for ett fond du enkelt kunne ha kjøpt billigere selv.

En annen ting å ha i mente er å ikke la fondets historikk lure deg. All forskning jeg har kommet borti (selv om det ikke er ekstreme mengder) beviser ganske enkelt og greit at fond på lang sikt ikke klarer å ha noen ekstraordinær avkastning. Har fondet prestert ekstremt bra ett år kan det like godt gjøre det elendig neste år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, 

 

Har tenkt å sette en engangsum inn i fond, bare for å få en følelse av hva som skjer med pengene over tid. Er jeg fornøyd med avkastning over tid så kan det hende jeg begynner å spare fast i fond istedenfor å sette ekstra penger inn på sparekonto. Litt usikker på engangssummen, men rundt 10k. 

 

Har behov for litt hjelpe med valg av fond. Dette er et såpass lavt beløp at jeg ikke orker å spre det, setter alt i et fond. Har hørt mye positivt om KLP sine aksjefond, særlig forvaltningskostnaden. Er komfortabel med risikoen et aksjefond innebærer. Spørsmålet er hvilke av KLP sine aksjefond bør jeg satse på, med tanke på at jeg kanskje over tid ønsker å spare fast i det? Riktig tidspunkt å gjøre noe slikt på?

Ikke akkurat det du spør om, men i aksjemarkedet er avkastning 'over tid' en horisont på flere år. Dvs. at du ikke kommer til å starte med månedlig sparing på veldig lenge.

 

Det fine med indeksfond er at de er svært like (i forhold til indeks, så klart). Det er dermed ingen grunn til å tro at et indeksfond er noe særlig bedre enn et annet, så jeg ser ingen grunn til å 'teste' fondene en stund først. Den informasjonen du får under en slik testperiode er tilnærmet ubrukelig uansett, og du går glipp av forventet avkastning mens du venter.

Lenke til kommentar

Hei, 

 

Takk for svar så langt. Forventet avkastning på 500,- pr. måned over et par år er helt fint om jeg går glipp av - dette er egentlig et spørsmål om noen hadde kjennskap til KLP sine fond, eventuelt andre interessante fond jeg kan ta en nærmere titt på. KLP har et forvaltningshonorar på 0,3 %, og jeg har ikke funnet andre fond som tilbyr et så lavt forvaltningshonorar. 

 

Muligens datt jeg av i svingen, men jeg vurderer deres aksjefond - ikke indeksfond. Dette innebærer noe mer risiko, og over tid kan det hende at jeg starter sparing i et sikrere fond. Men enn så lenge så tenkte jeg at jeg skulle forsøke meg med et startbeløp, og deretter vurdere om jeg skal fortsette å spare i aksjefond eller gå over til noe tryggere. Eller begge deler. 

Lenke til kommentar

De ETFene hps nordnet som har ned mot 0% i året er ikke "ekte" fond, men en slags form for derivater som replikerer utviklingen til en indeks. ETFen eier ikke aksjene i indeksen. Går banken som drifter ETFen, konk, så mister du alt. 

 

Takk for headsup, jeg ser at ETF-en jeg eier, db S&P Select Frontier, bygger på derivater med Deutche Bank som motpart. Det er visstnok noen regler i EU som skal redusere denne type risiko, og skulle en institusjon som Deutche Bank gå i dass er kanskje det mest fornuftige å eie hermetikk og våpen, men uansett er det noe som er greit å være klar over og å ikke legge alle eggene i en slik kurv er sikkert lurt.

 

Jeg har vært ETF-fanboy siden jeg blei gjort klar over at de eksisterte. Men bildet er ikke svart-hvitt - de fleste ETF-er tar seg betalt for å veksle inn/selge aksjer, det vil kunne være en spread mellom kjøp/salg, og det er kurtasje på aksjesalget - som man riktignok slipper ved månedlig avtale hos Nordnet. I tillegg må ETF-er handles i heltallsmultipler av andelsverdien. I lys av dette trenger ikke for eksempel DNB Global til 3 promille forvaltningskostnad være et dårlig alternativ til MSCI world-ETF-en tilgjengelig hos Nordnet til 2 promille forvaltningskostnad, dog har ETF-en prestert endel bedre enn DNB-fondet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan blir det nå da, med krakk, panikk i kina og hellas og alt ramler ned. Bør vi hive ut alt vi har av aksjer og fond så fort som mulig?

 

 

Har du hatt fond i flere titalls år så kan det kanskje være greit å selge med en pen avkastning. Har du nettopp begynt å spare og har mange år igjen til gevinst skal realiseres så er det bare å sitte stille i båten. Blir det et skikkelig krakk og du har mange år igjen før du skal selge så kjøper du flere andeler. Så svaret på dette kommer helt an på din tidshorisont. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt og lest mye om porteføljesammensetning i det siste og KLP Kombinasjon framstår bare bedre og bedre:

- Det er et billig indeks-fond, aller viktigst.

- Det har en helt streit miks mellom aksjer og obligasjoner, 60/40.

- Man får skjermingsfradrag på obligasjonssparing

- Fondet har bare marginalt høyere forvaltningskostnader enn de billigste ETF-er, samtidig det ikke har gebyr eller risiko knytta til kjøp og salg slik ETF-er har. 

 

Jeg vil tror man kan få en portefølje med lite forbedringspotensial med sparing i KLP Kombinasjon, med påsleng av mer global aksjeindekseksponering og/eller høyrentekonto-innskudd utifra personlige risiko-preferanser.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt og lest mye om porteføljesammensetning i det siste og KLP Kombinasjon framstår bare bedre og bedre:

- Det er et billig indeks-fond, aller viktigst.

- Det har en helt streit miks mellom aksjer og obligasjoner, 60/40.

- Man får skjermingsfradrag på obligasjonssparing

- Fondet har bare marginalt høyere forvaltningskostnader enn de billigste ETF-er, samtidig det ikke har gebyr eller risiko knytta til kjøp og salg slik ETF-er har.

 

Jeg vil tror man kan få en portefølje med lite forbedringspotensial med sparing i KLP Kombinasjon, med påsleng av mer global aksjeindekseksponering og/eller høyrentekonto-innskudd utifra personlige risiko-preferanser.

Sparer selv et månedlig beløp i dette fondet. Har stått litt om det i DN om måten det forvaltes på (samme måte som oljefondet). Dersom du har pensjonsrettigheter i KLP kan du gå for KLP kombinasjon M og spare ytterligere i forvaltningsgebyr. Min "utfordring" er at jeg ønsker å gå inn med et større beløp, men synes det er vanskelig å gå inn på rett tidspunkt.

Bør jeg heller ha pengene på høyrente og øke det månedlige sparebeløpet vesentlig?

Lenke til kommentar

 

Jeg har tenkt og lest mye om porteføljesammensetning i det siste og KLP Kombinasjon framstår bare bedre og bedre:

- Det er et billig indeks-fond, aller viktigst.

- Det har en helt streit miks mellom aksjer og obligasjoner, 60/40.

- Man får skjermingsfradrag på obligasjonssparing

- Fondet har bare marginalt høyere forvaltningskostnader enn de billigste ETF-er, samtidig det ikke har gebyr eller risiko knytta til kjøp og salg slik ETF-er har.

 

Jeg vil tror man kan få en portefølje med lite forbedringspotensial med sparing i KLP Kombinasjon, med påsleng av mer global aksjeindekseksponering og/eller høyrentekonto-innskudd utifra personlige risiko-preferanser.

Sparer selv et månedlig beløp i dette fondet. Har stått litt om det i DN om måten det forvaltes på (samme måte som oljefondet). Dersom du har pensjonsrettigheter i KLP kan du gå for KLP kombinasjon M og spare ytterligere i forvaltningsgebyr. Min "utfordring" er at jeg ønsker å gå inn med et større beløp, men synes det er vanskelig å gå inn på rett tidspunkt.

Bør jeg heller ha pengene på høyrente og øke det månedlige sparebeløpet vesentlig?

 

 

Er det ikke bedre å feks dele ut investeringen over si ett år? Feks har du 100 000. Del det på 12, ca 8333kr. Spytt det inn hver mnd så betaler du deg inn både under oppturer og nedturer iløpet av et helt år. Deretter kan du fortsette med feks mnd sparing etter hvor mye du ønsker å sette av per mnd.

På den måten slipper du iallefall kjøpe deg inn på totalt feil tid :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...