Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Takk, men er ikke forvaltningshonorar på 1,50% ganske høyt?

Jo. Hold deg langt unna, og kjøp indeksfond.

 

 

 

DNB Nordic Technology er egentlig det eneste aktiv forvaltede fondet som er verdt å bruke. Jeg har fått ca 7.5% avkastning i år. 4.68% på DNB Global Indeks.

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

DNB Nordic Technology er egentlig det eneste aktiv forvaltede fondet som er verdt å bruke. Jeg har fått ca 7.5% avkastning i år. 4.68% på DNB Global Indeks.

 

 

Nå er det jo ikke helt fair å sammenlikne to fond som har to ulike referanseindekser. Når jeg og andre anbefaler indeksfond så er det selvfølgelig fordi disse over tid viser seg å gi samme avkastning som fond som prøver slå samme referanseindeks. At DNB Nordic Tehnology som investerer i teknologi-aksjer  i løpet av 7 måneder har slått et fond som repliserer en global indeks sier ikke mye, både fordi tidshorisonten er veldig kort og som sagt at de opererer i helt forskjellige markeder.

 

Edit:

Når det er sagt så ser jeg at DNB Nordic Tehnology har gjort det bra i forhold til sin referanseindeks i løpet av fondets levetid. Det får da også meget god rating hos Morningstar.

Endret av Nåla-i-veggen
Lenke til kommentar

 

 

 

Takk, men er ikke forvaltningshonorar på 1,50% ganske høyt?

Jo. Hold deg langt unna, og kjøp indeksfond.

 

DNB Nordic Technology er egentlig det eneste aktiv forvaltede fondet som er verdt å bruke. Jeg har fått ca 7.5% avkastning i år. 4.68% på DNB Global Indeks.

Lol. Virkelig? Fordi du de siste syv månedene har fått høyere avkastning på et gitt fond og enn indeksfond så er det verd å anbefale? Wow
Lenke til kommentar

Virker som om dere har peiling på fond i denne tråden. Jeg startet med pensjonssparing for et års tid siden i Kon Tiki Global A (tror jeg det heter, er iallfall noe Global A hos Skagen Fondene). Er det et bra fond, eller bør jeg vurdere å bytte? Jeg har en lokalbank som ikke lefler med fond og aksjer, så er nødt til å finne noe utenfor banken min. Setter av 1000 i måneden i et 30-årsperspektiv.

 

På forhånd takk for svar og innspill! 

Lenke til kommentar

Syv måneder i aksjemarkedet er i min verden ikke noe jeg hadde turt å bruke som statistisk sample om jeg skulle slå i bordet med noe, du må nok hvertfall opp i en periode på ett par år eller aller helst enda mer..det er hvertfall min ærlige mening.

 

det er statistikk for flere år tilbake... DNB Nordic Technology har gjort det veldig bra alle.

Lenke til kommentar

Det kan godt være. Jeg har ikke studert noen spesifikke fond, men det var mer en generell anbefaling til hvor langt tilbake man bør gå for å sjekke fondets prestasjon. I tillegg kan det jo være en idé å gå litt i dybden på fondet også (igjen, dette gjelder for alle fond); hva de investerer i, hva det er som har gitt en eventuell ekstraavkastning, sharpe-ratioen etc. 

 

For de som ikke har fått det med seg har Anders Skar og Karl Oscar Strøm i Nordnet laget to meget bra podcast-episoder med Morningstar som går nettopp på fond, der er det mye bra diskusjoner og tips å ta med seg.

Lenke til kommentar

Virker som om dere har peiling på fond i denne tråden. Jeg startet med pensjonssparing for et års tid siden i Kon Tiki Global A (tror jeg det heter, er iallfall noe Global A hos Skagen Fondene). Er det et bra fond, eller bør jeg vurdere å bytte? Jeg har en lokalbank som ikke lefler med fond og aksjer, så er nødt til å finne noe utenfor banken min. Setter av 1000 i måneden i et 30-årsperspektiv.

 

På forhånd takk for svar og innspill! 

 

Ble anbefalt Skagen Global og Skagen vekst jeg, av Gisle Høyland i norsk familieøkonomi. 10 år siden sikkert nå, men de har gått veldig bra.

Solgte det meste for ikke lenge siden, og gikk over til KLP aksjeverden pluss noen andre. På anbefaling her.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Skagen Vekst har gjort det dårligere enn indeksen både siste 3, 5 og 10 år. Skagen Global har gjort det bedre enn sin indeks.

 

Dette viser bare at et aktivt forvaltet fond (som Vekst) ikke er garantert en meravkastning i forhold til indeks, spesielt ikke når horisonten er lang nok. Har man lang horisont på sin sparing så har man to valg:

 

A) velge indeksfond. Da vet man to ting: Man betaler et lavt gebyr og man vet at man får tilnærmet lik avkastning som det markedet man investerer i. Hverken mer eller mindre.

 

b) velge aktivt forvaltet fond. Da vet man en ting: Man betaler et ganske høyt gebyr men man vet ingen ting om man får mer eller mindre avkastning enn den generelle utviklingen i markedet.

 

Over 10 år vil indeksfondene gjerne havne blant de 33% av  fondene med høyest annualisert avkastning, mens 66% av fondene vil havne bak, meget grovt regnet ved å se på diverse fondskategorier hos Morningstar. De fondene som gjør det dårligst er aktivt forvaltede fond.  

Lenke til kommentar

Ja, bevares. Har man en pen avkastning etter 10 så er det ingen vits å sløse bort 27% i skatt hvis man fortsatt skal spare. Bytter man da til et fond som gir samme avkastning har man tapt penger.

 

 Også hvis man bytter til et som har bare litt høyere. :) Men regnet på det nå - det er ikke viktig.

Lenke til kommentar

Jeg tror riktig investeringsstrategi avhenger av hvor mye penger man skal investere, i forhold til egen økonomi, men også absolutt. Legger man alle pengene i hendene til et eneste aktivt forvalta fond eller i kun en bransje tar man relativt høy risiko. Jo mer penger det dreier seg om jo mer optimalt vil jeg mene det blir å tendere mot globale indeksfond, med litt aktiv forvaltning eventuelt ved siden av på en mindre del av totalsummen.

 

Blir det snakk om virkelig mye penger kan det kanskje være verdt å vurdere mer ukonvensjonelle diversifiseringsstrategier som de brukt i 7twelve og Nasdaq Multi-Asset Diversified Income Index.

Lenke til kommentar

Planen min er å spare 1000 kr i måneden med 20 års tidshorisont, etter å ha vurdent veldig mye forskjellig og vært innstilt på å kjøpe ETF-er tror jeg jeg nå har landa på å putte alle pengene inn i KLP Aksjeverden Indeks, i alle fall de neste 5 årene.

 

KLP-fonda er svært gode og mye mer lettvindte enn ETF-er for små beløp og månedlig langsiktig sparing.

 

Alle pengene i et ikke valutasikra globalt indeksfond innebærer ingensomhelst antagelser eller spekulasjoner om hvilke bransjer, regioner eller markedsfaktorer som kommer til å gjøre det bra eller dårlig, og det er der jeg helst vil ligge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...