Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Det er mulig vi får en reprising av aksjer nå, og at det blir en "new normal" med PE på 20-30 for de store aksjeindeksene. Hvis det skjer, så kan vi få se 10-20-30% avkastning i året i noen år til.  Men hvis man ser på earnings growth og revenue growth så tilsier ikke utviklingen der at man skal fortsette å få 10 eller 20% i året, som vi har fått de siste seks årene. Når vi har nådd denne nye normalen (og det er ikke sikkert at vi vil få en ny normal), så vil igjen aksjeavkastning være på det samme som earnings growth+dividend yield, med andre ord 4-8% i året, nominell avkastning.

 

I et lavrenteregime så teller hvert basispunkt med avkastning, så de 0,9% man får gjennom skjermingsfradraget er gull verdt,  spør du meg.

 

Og på hvilken måte skulle man få ekstra avkastning av å rebalansere? Det er like sannsynlig at man taper penger på å rebalansere som at man tjener penger på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig vi får en reprising av aksjer nå, og at det blir en "new normal" med PE på 20-30 for de store aksjeindeksene. Hvis det skjer, så kan vi få se 10-20-30% avkastning i året i noen år til.  Men hvis man ser på earnings growth og revenue growth så tilsier ikke utviklingen der at man skal fortsette å få 10 eller 20% i året, som vi har fått de siste seks årene. Når vi har nådd denne nye normalen (og det er ikke sikkert at vi vil få en ny normal), så vil igjen aksjeavkastning være på det samme som earnings growth+dividend yield, med andre ord 4-8% i året, nominell avkastning.

 

I et lavrenteregime så teller hvert basispunkt med avkastning, så de 0,9% man får gjennom skjermingsfradraget er gull verdt,  spør du meg.

 

Og på hvilken måte skulle man få ekstra avkastning av å rebalansere? Det er like sannsynlig at man taper penger på å rebalansere som at man tjener penger på det.

 

Kan gi deg et godt eksempel jeg. Tidligere i år så jeg hadde jeg en stor del av porteføljen i det globale indeksfondet KLP Aksjeglobal LavBeta I. Jeg finner så ut at jeg har lyst til å bytte det ut med et annet globalt fond som har en meget god forvalter som har prestert meget bra siden han tok over Storebrand Global Verdi i 2010. Dermed byttet jeg rett etter nyttår fond, og forskjellen i avkastningen på disse to fondene er nå over 5,4% i år. Sier seg selv at jeg har fått en betydelig meravkastning ved å bytte fond. Hadde jeg dog hatt en vanlig aksje- og fondskonto hadde jeg aldri byttet ut det globale fondet mitt da dette ville utløst skatt. Aksje- og fondskonto gjør at du som investor ikke gjør de beste valgene for din portefølje, da du er mer opptatt av å ikke utløse betaling av skatt, enn å velge de beste fondene i sin kategori. 

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar

De som sitter på informasjon om hvilke fond som vil gjøre det best i fremtiden, vil absolutt gjøre det bedre av å bruke en investeringskonto. Men så spørs det om det er noen som sitter på slik informasjon, eller om de som lykkes, bare har flaks. Jeg tror at det ikke er mulig å forutse hvilke fond som vil gjøre det best.

 

Hvis Rankiz er en av som sitter på slik informasjon, så har det ingenting å si hva jeg sitter og skriver her på internett. Rankiz vil kunne le hele veien til banken, mens jeg vil sitte her og kverulere på internett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er jo historisk sett bedre avkastning på den ikke-valutasikrede. Men en annen forskjell er jo at den valutasikrede ikke er i "emerging markets".

 

Kommer kanskje litt an på hva slags tillit man har til "krona"...

 

Takk for tips. Jeg må tenkt/undersøke mer. :)

 

Det som er tiltrekkende med Superfondene er 0 avgift...

Lenke til kommentar

Det kommer an på hva du er ute etter. Jeg ville holdt meg til indeksfond, da det ikke er noe som tyder på at dyrere, aktive fond gjør det bedre. DNB Global er da et helt fint valg. Så er spørsmålet om du ønsker å vedde på at enkelte land eller bransjer vil gjøre det spesielt bra.

 

Selv har jeg hoveddelen av porteføljen min i internasjonale indeksfond (DNB, KLP, etc. - de er alle helt ok). Jeg har også litt ekstra på Oslo Børs, for underholdningens skyld, og i fremvoksende markeder (KLP). Det siste er i håp om at jeg ved høyere volatilitet skal bli kompensert med høyere avkastning, men jeg er strengt tatt usikker på om denne strategien er vitenskapelig begrunnet.

Lenke til kommentar

Det kommer an på hva du er ute etter. Jeg ville holdt meg til indeksfond, da det ikke er noe som tyder på at dyrere, aktive fond gjør det bedre. 

 

Ja, indeksfond er planen. Bør være lave kostnader. Lurte mest på om det finnes konkurrenter til DNB Global Indeks. Har hørt flere skryte av Skagen.

 

Lurer også på hvordan det fungerer med skatt. Vet at man betler 27% skatt av utbytte når man selger, men hvordan fungerer det i praksis? Når jeg setter inn et engangsbeløp er det jo lett å beregne, men hvordan fungerer det når jeg har spareavtale med 2500 kr per måned? Blir det da beregnet skatt for hvert av beløpene jeg setter inn?

Lenke til kommentar

Skagen har ingen indeksfond, så vidt jeg vet. Skagen Global og Kon-Tiki er populære, men svært dyre. I tillegg til DNB så har i alle fall KLP gode indeksfond. Disse kjøper du direkte via KLP, eller indirekte via f.eks. Nordnet eller Skandiabanken. Så lenge det ikke er ekstra kostnader spiller det ikke stor rolle. Nordnet har lansert indeksfond med 0 % i avgifter, men bare for nordiske land. Hvis du f.eks. ønsker å være ekstra tungt inne på Oslo Børs er det noe å vurdere.

 

Fondsandeler, og aksjer generelt, skattes etter first in first out.

Lenke til kommentar

hva mener du med konkurenter?

Andre fond som følger samme indeksen eller andre fond som følger andre indekser?

 

Hva med noe fra Öhman eller Handelsbanken?

 

http://www.metodikk.no/indeksfond-i-norge-en-oppdatert-oversikt/

 

 

Andre indeksfond med lave kostnader, kanskje en litt annen indeks for diversifiseringens skyld, men jeg har egentlig ikke peiling på om det har noe for seg. Har hørt at KLP er bra. 

Endret av Syklofanten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...