Joachim Vadseth Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 27 minutes ago, DJViking said: https://www.finansnorge.no/artikler/2024/09/grip-sjansen-til-a-oke-ips-i-budsjettet Jeg sparer maks i IPS i dag 1250kr måneden, i tillegg til 15000kr i måneden i ASK. Jeg må redusere beløpet på månedlig sparing i ASK for å hive mer inn i ISP. Med 15000kr+1250kr er jeg allerede på min maks sparing. Noen måneder må jeg redusere min sparing i ASK hvis jeg har noen uforutsette utgifter. Da etter nyttår ISP: 2083kr ASK: 14250kr Blir det virkelig mer lønnsomt om jeg hiver de 2083kr inn i ASK i stedet for ISP? Du kan jo regne deg frem til ca forventa avkastning når du kan begynne å ta ut de pengene fra IPS og betale skatt av HELE kontoen vs kun avkastningen på ASK.
ProphetSe7en Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden DJViking skrev (26 minutter siden): https://www.finansnorge.no/artikler/2024/09/grip-sjansen-til-a-oke-ips-i-budsjettet Jeg sparer maks i IPS i dag 1250kr måneden, i tillegg til 15000kr i måneden i ASK. Jeg må redusere beløpet på månedlig sparing i ASK for å hive mer inn i ISP. Med 15000kr+1250kr er jeg allerede på min maks sparing. Noen måneder må jeg redusere min sparing i ASK hvis jeg har noen uforutsette utgifter. Da etter nyttår ISP: 2083kr ASK: 14250kr Blir det virkelig mer lønnsomt om jeg hiver de 2083kr inn i ASK i stedet for ISP? Er ikke fordelen med ISP at en kan ta det en får i utsatt skatt å reinvesterer i for eksempel ASK. Så i ditt tilfelle der du sparer maks så får du jo 3300 i skattelette/utsatt skatt som du igjen kan hive inn i ASK.
ProphetSe7en Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Joachim Vadseth skrev (8 minutter siden): Du kan jo regne deg frem til ca forventa avkastning når du kan begynne å ta ut de pengene fra IPS og betale skatt av HELE kontoen vs kun avkastningen på ASK. Tja, du må jo også ta med det en har fått i skattelette alle årene en har spart penger i IPS, og avkastning på disse i de samme årene. Regnet på dette tidligere, og da kom IPS best ut slik reglene er nå
ProphetSe7en Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden DJViking skrev (1 time siden): Noen som har abonnement her som kunne opplyst hvem denne gruppen er: En ekspert advarer om at de med høy inntekt og lav pensjonssparing blir «taperne» i pensjonssystemet.
Zeph Skrevet 24 minutter siden Skrevet 24 minutter siden (endret) ProphetSe7en skrev (1 time siden): Er ikke fordelen med ISP at en kan ta det en får i utsatt skatt å reinvesterer i for eksempel ASK. Så i ditt tilfelle der du sparer maks så får du jo 3300 i skattelette/utsatt skatt som du igjen kan hive inn i ASK. Fordelen er at du får frådrag på skatten, som du igjen kan investere neste år. Når du tar ut pengane betalar du tilbake skatten du har lånt av staten, men først etter å potensielt ha fått avkastning på den i mange år. Du kan kjøpe td. globale indeksfond fond med ASK som IPS. Då vil ev. avkastning vere lik så lenge investert beløp er likt, men på IPS kan du altså investere lånte pengar og kunne investere meir med dem inntekta du har enn om du satte det inn på ASK. Det er fleire ulemper, som at du ikkje kan få ut pengane før pensjonsalder og staten kan ta ein stor del om du hamnar på sjukeheim eller noko sånt. Om nokon av ein eller anna grunn ikkje betalar skatt i det heile tatt eller mindre enn du kan få frådrag for, så er det mindre gunstig, men dei fleste over 18 betalar i alle fall nokre tusen i skatt. Kva du brukar den sparte skatten til er opp til deg. Om du i 2026 set inn 25 000 på IPS kan du få redusert skatten din med 5500. Neste år kan du setje inn dei 5500 og fylle opp med 19 500 frå inntekt. Då har du investert 25 000 ved å bruke 19 500 og lånt 5500 av staten. https://www.smartepenger.no/99-pensjon/504-ips-individuell-pensjonssparing Endret 21 minutter siden av Zeph 1
Jotun Skrevet 19 minutter siden Skrevet 19 minutter siden Huff.., ikke fått somlet meg til å se på dette. Lurt å kjøre maks inn på både kone og mann da regner eg med? Hvis vi sparer ips til kona også så er det hennes penger uansett hva som skjer? (Ønskelig å sikre det slik at uansett hva som skjer så sitter ikke hun igjen med skjegget i postkassa grunnet redusert jobbing)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå