Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kva fond har du, Lami?

 

Basert på det du har skrive i denne tråden bør du kanskje halde deg til indeksfond. Dei òg går opp og ned, men er mindre volatile og historisk meir stabile enn mange andre fond. Du kan òg vurdere å plassere pengane i noko sikrare med mindre svingningar dersom du får lyst til å selje kvar gong pila peiker nedover. Då kan ein sjølvsagt forvente mindre avkastning òg.

 

Dersom du har sparehorisont på 5+ år, putt pengane i indeksfond og gløym dei. Ikkje gå inn og følg med heile tida. Fondet vil alltid gå opp og ned, men det er over lang tid som er interessant. Frå januar til mars 2016 falt indeksen med ca. 9%. Dvs. at om du hadde hatt 1 million i fondet i januar så ville det vore verdt 90 000 mindre i mars. Dei med lite peiling eller som er nervøse og redd for å tapa pengane kunne solgt i mars for å unngå at dei tapte endå meir. Dei som kjenner til korleis markedet fungerer gjorde ingenting. Om noko så kjøpte dei heller meir. Dei neste månadane gjekk det litt opp og ned, og i februar 2017, altså 13 månader seinare, var verdien tilbake på det nivået den var før fallet i januar 2016. Hadde du solgt den millionen då den var verdt 910 000 så ville du tapt 90 000. Hadde du ikkje rørt pengane så ville dei vore verdt 1 million igjen i februar 2017.Sidan den tid har indeksen aldri vore under det punktet igjen, og i dag er verdien 20% høgare enn den var i januar 2016. Dvs. at den millionen no ville vore verdt 1.2 mill.

 

Du må ikkje sjå på kortsiktig utvikling, men den langesiktige trenden. Einaste tilfellet der du ser kortsiktig er dersom du har tenkt å ta pengane ut innan fem år. Då bør du vurdere å ta dei ut av fond og plassere ein stad der det er mindre risiko for at dei på kort sikt kan få større fall.

 

Du må akseptere at fondet kan synke 40-50% i løpet av veldig kort tid utan at du tar ut pengane. Det kan gå mange år før verdien er tilbake der den var før fallet. Som Nimrad illustrerer over er rett etter eit større fall det dummaste tidspunktet å selje. Dersom du seljer etter eit større fall fordi du har bruk for pengane, så skulle dei aldri stått i fondet i utgangspunktet.

 

Når du seier fondet har gått ned, kva meiner du då? Ned 0.5%? 1%? 10%?

Lenke til kommentar

Jeg har KLP Aksje Verden Indeks og Storebrand Global Multifaktor, Zeph.

 

De har gått ned 3%.

 

Lå på 12% avkastning totalt og nå er de på 9%.

 

Selg alt og sett sparepengene på høyrentekonto. Da kan du sove godt om natten, hvis du bekymrer deg for bare -3 % avkastning. Jeg har fond som er nede i - 30% idag. Det er helt udramatisk for min del, da sparer mer regelmessig.

Lenke til kommentar

Hvilke fond har du, og hvor lenge har du hatt disse? :)

Fondene mine er i pluss, utelukkende indeks (fra 2016 eller noe).

 

Aksjedelen av porteføljen min er så vidt i null, men kjører skyhøy risiko på farma og slikt.

 

 

Eller foresten, prøvde fondsveilederen til nordnet i sommer og spyttet inn noen tusenlapper i fondene den foreslo som et eksperiment. Der er to av de i minus, men har som sagt bare hatt de i ca to-tre måneder. Dette er Storebrand global multifactor og Storebrand indeks, nye markeder. Det er snakk om -3%ish

Lenke til kommentar

Selg alt og sett sparepengene på høyrentekonto. Da kan du sove godt om natten, hvis du bekymrer deg for bare -3 % avkastning. Jeg har fond som er nede i - 30% idag. Det er helt udramatisk for min del, da sparer mer regelmessig.

Selv i et 5 år perspektiv er det slettes ikke sikkert at selv et indeks fond går i pluss. Man har alltid en risiko og det gjelder å vurdere prisingen til selskapene og markedet generelt sett opp mot annet. For å si det sånn, det er mye dumme penger og mange som har store summer i markedet som er tjent de siste årene på mer eller mindre "lettvinte" måter. "Grådighetsindeksen" i markedet er svært høy nå. Det sies at når man får aksjetips av taxisjåføren da bør man kanske redusere risikoen. Se på historien, gjeldsnivået i verden for tiden blant annet. Det vil være veldig rart om vi ikke får en veldig stygg krasj i løpet av 2-3 år. Tenk over hvordan forrige krise ble løst. Big time pengetrykking og negativ rente.

Problemet denne gangen er vel at det mangler en utløsende faktor som starter dette raset. Verken brexit eller Trump som president ser ut til å ha virket negativt inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...