Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er så artig når teori stemmer overens med praksis.

 

Både jeg og en kompis har penger i Global Indeks. I starten av august, ga jeg han råd om at det, statistisk sett, er best å sette inn penger med en gang man har dem, og ikke prøve å time markedet. På det tidspunktet var han fast bestemt på at fondet snart kom til å treffe en dal, og ville vente.

 

Dere som har fulgt med på hvordan Global Indeks har skutt fart siste måned, vet hvor lurt det var.

 

Jo, en ting til: til slutt gikk han lei av å sitte på gjerdet og satt inn penger. Etter lengre tids god oppgang, rakk han med innskuddet sitt å få med seg siste endring i kursen (natt til i dag): ned 0,63%.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Er det noe tidspunkt man selger seg ut av fond?

Eller skal de være der mange år?

 

Har vært inne i to aksjefond siden april i fjor. Avkastning på 12%.

Minst 5 år i aksjefond. Grunnen til det: Over en kortere periode er sannsynligheten for å tape mot banken så stor at man ikke bør ta sjansen. Hvis du ikke har en horisont på 5 år eller mer bør du ta de ut, eller hvertfall en del av de.

 

Men om man har penger tilgjengelig til det lønner det seg jo uansett og heller investere dem nå.

Njææ, det skjer relativt ofte at det lønner seg å vente også. Problemet er at det vet man ikke på forhånd. Det man vet er at det mye oftere lønner seg å kjøpe nå enn å vente.

Lenke til kommentar

Minst 5 år i aksjefond. Grunnen til det: Over en kortere periode er sannsynligheten for å tape mot banken så stor at man ikke bør ta sjansen. Hvis du ikke har en horisont på 5 år eller mer bør du ta de ut, eller hvertfall en del av de.

 

Njææ, det skjer relativt ofte at det lønner seg å vente også. Problemet er at det vet man ikke på forhånd. Det man vet er at det mye oftere lønner seg å kjøpe nå enn å vente.

 

Mener å ha lest flere steder at det lønner seg å investere «lump sum» heller enn «dollar cost averaging» i 2/3 av tilfellene.

Lenke til kommentar

Er det noe tidspunkt man selger seg ut av fond?

Eller skal de være der mange år?

 

Har vært inne i to aksjefond siden april i fjor. Avkastning på 12%.

 

Du bestemmer jo sjøl hvor lenge :)

 

Nå vet jeg ikke hvilke fond du har ( der er mye nyttig å lese i denne tråden baketter)

 

Og det spørs jo når du trenger pengene. Om du ikke trenger dem, er det bare å fortsette og tenke langsiktig ( type 10 -20 år framover) og kjøpe andeler eller ha en fast spareordning. Altså at du legger inn et passende fast beløp for automatisk kjøp av andeler hver måned som trekkes fra din bankkonto.

Hvis du regner med å trenge pengene snart, så er det ikke så gale tidspunkt å selge nå. Der er en del snakk om korreksjon i vente, siden det har gått bra lenge. Men det vet man jo aldri sikkert.

 

Lenke til kommentar

Men så kan det vel også innvende at frykten for korreksjon er med i prisen?

 

Jeg har gitt opp alle mulige ideer om å forsøke å planlegge noe som helst. Setter inn så mye jeg føler for, når jeg føler for det (stort sett litt mer enn jeg kan avse straks jeg har fått lønn), også lar jeg markedet og fondet gjøre resten.

 

Har slått meg til ro med at jeg ikke kan time eller forutse en dau sjit. Når ikke folk i dress som har holdt på med aksjer dobbelt så lenge som jeg har levd klarer det, hvorfor skal jeg klare det da? Hvis jeg treffer, har det ingenting med dyktighet å gjøre, men flaks. Da skyter jeg heller blidt, frenetisk og irregulære fra hofta, og lener meg på at det, statistisk, er en god ide å bare sette inn pengene med én gang jeg har dem.

 

Men, klart, enig med Zeph. Jeg har hakket dårligere tid med å sette inn penger etter et fall enn det jeg feks har nå.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Mener å ha lest flere steder at det lønner seg å investere «lump sum» heller enn «dollar cost averaging» i 2/3 av tilfellene.

Det kan godt være det stemmer. Jeg forventet nok egentlig en enda høyere andel til fordel "lum sum". Men for meg handler "Dollar cost averaging" mer om risiko, ikke å maksimere avkastning. Det er jo en gradvis økning i risiko.

Lenke til kommentar

Skal kjøre noen sparepenger som ligger og mugler på sparekonto men har noen spørsmål med tanke på hvordan jeg skal distribuere dem.

 

Først av alt vil jeg sette mellom 30-40k i en god indeks, KLP AksjeGlobal V hører jeg mye bra om, men er uviten om hvorvidt avkastningen blir reinvestert eller utbetalt siden jeg tenkte den skulle på ASK i S-Banken. Denne blir for langsiktig sparing, si 10-30 år og blir sannsynligvis etterfylt hver måned. Jeg vill ekspandert videre men har ikke helt skjønt vitsen om jeg har ett fond som følger verdensindeksen, vanskelig å slå den i variasjon.

 

Tenkte også jeg ville satt 10-20k inn i noe som DNB Teknologi, som alle ser ut til å ha, men så er også forvaltningsavgiften helt høl i hauet.

 

Også er det 150k jeg sitter og lurer på. Disse skal gå til bolig, så de blir tatt i bruk om 2-3 år, men så blir det litt sørgelig å bare la de sitte i sparekonto. Finnes det muligheter for de som har lav risiko, relativt fort å ta ut, men som er hakket bedre enn å sitte i sparekontoen? BSU er allerede maxet ut i år.

 

Takk for råd, veldig interessant alt dette.

 

 

Lenke til kommentar

Skal kjøre noen sparepenger som ligger og mugler på sparekonto men har noen spørsmål med tanke på hvordan jeg skal distribuere dem.

 

Først av alt vil jeg sette mellom 30-40k i en god indeks, KLP AksjeGlobal V hører jeg mye bra om, men er uviten om hvorvidt avkastningen blir reinvestert eller utbetalt siden jeg tenkte den skulle på ASK i S-Banken. Denne blir for langsiktig sparing, si 10-30 år og blir sannsynligvis etterfylt hver måned. Jeg vill ekspandert videre men har ikke helt skjønt vitsen om jeg har ett fond som følger verdensindeksen, vanskelig å slå den i variasjon.

 

Tenkte også jeg ville satt 10-20k inn i noe som DNB Teknologi, som alle ser ut til å ha, men så er også forvaltningsavgiften helt høl i hauet.

 

Også er det 150k jeg sitter og lurer på. Disse skal gå til bolig, så de blir tatt i bruk om 2-3 år, men så blir det litt sørgelig å bare la de sitte i sparekonto. Finnes det muligheter for de som har lav risiko, relativt fort å ta ut, men som er hakket bedre enn å sitte i sparekontoen? BSU er allerede maxet ut i år.

 

Takk for råd, veldig interessant alt dette.

 

Det betales ikke utbytte på AksjeGlobal (se litt ned på siden her: http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000XWSL),så denne står fint på en ASK. Om du vil treffe enda bredere kan du jo vurdere å sette noe i f.eks KLP Aksje fremvoksende markeder indeks også, men her må du undersøke og finne ut hva du selv ønsker.

 

Nå vet jeg ikke hva slags sparekonto du har pengene på, men om du sjekker https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/ finner du kanskje en bank som tilbyr en grei rente samtidig som du har pengene tilgjengelige når du trenger dem, bare pass på at de er dekkes at bankenes sikringsfond.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det betales ikke utbytte på AksjeGlobal (se litt ned på siden her: http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000XWSL),så denne står fint på en ASK. Om du vil treffe enda bredere kan du jo vurdere å sette noe i f.eks KLP Aksje fremvoksende markeder indeks også, men her må du undersøke og finne ut hva du selv ønsker.

 

Nå vet jeg ikke hva slags sparekonto du har pengene på, men om du sjekker https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/ finner du kanskje en bank som tilbyr en grei rente samtidig som du har pengene tilgjengelige når du trenger dem, bare pass på at de er dekkes at bankenes sikringsfond.

 

Takk for svar, banken jeg bruker har vist en ganske dugelig effektiv rente med et sikringsfond på 2 mil inkludert. Mulig jeg bare skal la dem stå der i så fall.

 

Bare KLP altså? Noen andre å anbefale eller er det samme?

 

Ingen som har funnet eller lagt noe i fond med fokus på grønn teknologi eller har den bølgen passert helt? De blir jo bare tatt mer og mer i bruk.

 

Takker Matsemann, noe spesielt jeg bør vite om dem før jeg googler hva de er?

Endret av Tangeter
Lenke til kommentar

Ang. grønn teknologi har Storebrand Bølge en fondsportefølje innenfor fornybar energi. Også en som går på fremtidens byer. Ulempen er at det er fondsporteføljer og ikke fond, så kan foreløbig bare kjøpe de via storebrand.

 

Disclaimer, jeg jobber med noe av det tekniske der.

 

Nordnet har gode og konsise forklaringer på obligasjonsfond og slikt, anbefaler de.

 

Edit:men et storebrandfond i samme gate som kan kjøpes hvor som helst er storebrand global solutions, det investerer i bedrifter som oppfyller FNs bærekraftsmål.

Endret av Matsemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang. grønn teknologi har Storebrand Bølge en fondsportefølje innenfor fornybar energi. Også en som går på fremtidens byer. Ulempen er at det er fondsporteføljer og ikke fond, så kan foreløbig bare kjøpe de via storebrand.

 

Disclaimer, jeg jobber med noe av det tekniske der.

 

Nordnet har gode og konsise forklaringer på obligasjonsfond og slikt, anbefaler de.

 

Edit:men et storebrandfond i samme gate som kan kjøpes hvor som helst er storebrand global solutions, det investerer i bedrifter som oppfyller FNs bærekraftsmål.

 

Skal sjekke ut Storebrand Global Solutions på morningstar og lese rundt på nordnet. Men angående porteføljer, og si det om det er et dumt spørsmål, men er det bedre å investere i flere indeksfond eller er et sånn som KLP Global 5 nok? Hvordan ser man hvilke som følger S&P 500?

Lenke til kommentar

De såkalte "fremvoksende markeder" fondene, er ikke de basert på mye sånne ting, som grønn teknologi og denslags? :hmm:

 

 

Nei, fremvoksende markeder er markeder med høy økonomisk vekst. Typisk BRICS-land

 

Takk for svar, banken jeg bruker har vist en ganske dugelig effektiv rente med et sikringsfond på 2 mil inkludert. Mulig jeg bare skal la dem stå der i så fall.

 

Bare KLP altså? Noen andre å anbefale eller er det samme?

 

Ingen som har funnet eller lagt noe i fond med fokus på grønn teknologi eller har den bølgen passert helt? De blir jo bare tatt mer og mer i bruk.

 

Takker Matsemann, noe spesielt jeg bør vite om dem før jeg googler hva de er?

 

Mitt tips er å bare holde seg til KLP AksjeVerden. Jeg ville hvertfall holdt meg langt unna DNB Teknologi. Hva gjelder grønn teknologi: Det som går igjen hos private investorer er at man ser at noe er på vei inn og kommer til å bli populært og stort, og tenker da at det må være bra å være investert der. Problemet er at hvis du som privatinvestor ser det så er det mest sannsynlig allerede priset inn. I tillegg er det en ekstra kostnad og risiko å velge å spisse en portefølje.

Et klassisk eksempel er Tesla. De taper milliarder av dollar i året, produserer noen tusen biler, men er priset høyere enn Ford som tjener milliarder av dollar i året og produserer millioner av biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...