Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det svarer jeg ikke på, men det er ikke åttesifret iallefall.

 

Jeg synes selv jeg er rik og andre ville kanskje ikke syntes det samme, men jeg lever et behagelig liv og stresser sjelden med penger. Det er nok for meg.

Flott det, lurt. Forstår dog ikke hvorfor du har penger i risikoaksjer og heller ikke bare går all inn i indeksfond. 

Lenke til kommentar

Fordi jeg liker litt spenning.

Indeks er slik man dytter inn og glemmer, enkeltaksjer er litt mer arbeid å følge med på.

 

Hele aksjehandlingen min baserer seg egentlig på å møte et slags shoppebehov. Så istedenfor å kaste bort penger på dingser og gadgets på nettet kjøper jeg aksjer. Da får jeg både brukt penger samtidig som at jeg fremdeles har de (på en måte). Ekstra kjekt hvis noen slår skikkelig an og blir en ny Algeta også.

 

(Jeg har dog en safetybuffer på noen hundretusen i indeksfond i tilfelle rottefelle)

Lenke til kommentar

Fordi jeg liker litt spenning.

Indeks er slik man dytter inn og glemmer, enkeltaksjer er litt mer arbeid å følge med på.

 

Hele aksjehandlingen min baserer seg egentlig på å møte et slags shoppebehov. Så istedenfor å kaste bort penger på dingser og gadgets på nettet kjøper jeg aksjer. Da får jeg både brukt penger samtidig som at jeg fremdeles har de (på en måte). Ekstra kjekt hvis noen slår skikkelig an og blir en ny Algeta også.

 

(Jeg har dog en safetybuffer på noen hundretusen i indeksfond i tilfelle rottefelle)

Skjønner, kan forstå at det kan være en gøyal hobby. Hvor mye tid tar det i løpet av en uke med research osv?

Lenke til kommentar

Hele aksjehandlingen min baserer seg egentlig på å møte et slags shoppebehov. Så istedenfor å kaste bort penger på dingser og gadgets på nettet kjøper jeg aksjer. Da får jeg både brukt penger samtidig som at jeg fremdeles har de (på en måte).

Dette er egentlig det mest undervurderte innen sparing. Vi kan snakke lenge om aktiv vs passiv forvaltning. Enkeltaksjer eller fond. Men de som virkelig taper penger er de som ikke får ta del i verdiskapningen i markedet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skjønner, kan forstå at det kan være en gøyal hobby. Hvor mye tid tar det i løpet av en uke med research osv?

Lite nå for tiden, men følger jo med på alle børsmeldinger og sjekker kursen litt for ofte. Samtidig leser jeg finansavisene for å ha en oversikt over hva som skjer ellers. Investtech-artiklene som hegnar pleier å publisere ignorerer jeg ettersom jeg ikke tror på teknisk analyse i særlig grad.

 

Tidligere var jeg en del innom hegnarforumet også, men der skal man være utstyrt med bøtter og spann med salt siden de aller fleste prøver å påvirke deg til å enten kjøpe eller selge. Noen få gjør grundig research og deler analysene sine og de kan være interessante å få med seg, men dette er litt nålen-i-høystakken.

Lenke til kommentar

Jada. Men de skal jo spare i fond med en gang lånet er nedbetalt så risikoen er de tydeligvis villig til å ta..

Jeg er jo enig med deg i at det er lurere å betale ekstra inn i fond, men det går også an å argumentere for at man indirekte girer porteføljen sin med å heller spare i fond. Enn så lenge man beholder et lån privat så vil den private gjeldsgraden øke ved å investere i aksjemarkedet. 2000 i lån og 1000 i egenkapital er netto 1000 kroner. Tar man de 1000 kronene og putter i aksjemarkedet eksponerer du deg for gjelden som selskapene sitter med.
Lenke til kommentar

Ja selvfølgelig. Men denne giringen kommer vel noe an på belåningsgrad også?

 

Hvis vi sier at man har 300k lån og 300k cash og ingen problem med betjening av de 300k på huset. Og putter de 300 i fond istedetfor å betale ned boliglånet. Så girer man nå ikke like mye som om man kjører 4mill boliglån og 300k i fond...?

Her snakker vi om å betale ned hver krone først før man sparer....

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Ja selvfølgelig. Men denne giringen kommer vel noe an på belåningsgrad også?

 

Hvis vi sier at man har 300k lån og 300k cash og ingen problem med betjening av de 300k på huset. Og putter de 300 i fond istedetfor å betale ned boliglånet. Så girer man nå ikke like mye som om man kjører 4mill boliglån og 300k i fond...?

Her snakker vi om å betale ned hver krone først før man sparer....

Selvsagt. Jeg satt og funderte over det selv. Sett fra et risikoperspektiv og gitt at de er komfortable der de er akkurat nå burde de starte å spare litt og øke det over tid for å beholde status quo.
Lenke til kommentar

Ja selvfølgelig. Men denne giringen kommer vel noe an på belåningsgrad også?

 

Hvis vi sier at man har 300k lån og 300k cash og ingen problem med betjening av de 300k på huset. Og putter de 300 i fond istedetfor å betale ned boliglånet. Så girer man nå ikke like mye som om man kjører 4mill boliglån og 300k i fond...?

Her snakker vi om å betale ned hver krone først før man sparer....

 

Hvis du har 300k i lån og 300k i EK og putter 300k i fond så vil de være ugiret, mens du fremdeles har 300k i boliglån... Dersom du putter inn 600k derimot vil portføljen være 50% belånt, og du kan dermed tape mer enn du har (gå minus)...

 

På den andre siden vil 10% avkastning bety 60,000 på totalbeløpet som gir deg 20% avkastning på EK (-renter til lånet)

Endret av Armador
Lenke til kommentar

Hvis du har 300k i lån og 300k i EK og putter 300k i fond så vil de være ugiret, mens du fremdeles har 300k i boliglån... Dersom du putter inn 600k derimot vil portføljen være 50% belånt, og du kan dermed tape mer enn du har (gå minus)...

 

På den andre siden vil 10% avkastning bety 60,000 på totalbeløpet som gir deg 20% avkastning på EK (-renter til lånet)

Nei. Dette kan ikke stemme. Fordi de 300 kunne vært brukt til å betale ned lånet og da er det giret på samme måte. Hvis ikke gir dette hvertfall null mening.

 

For i praksis har man lånt de 300k i kontanter også så lenge man ikke betaler ned lånet.

 

Selvsagt er det mer belånt men det var nå ikke eksempelet. Selvsagt girer man desto mer man putter inn av lånet.

 

Ser nå hva du mener.... Gir ingen mening. Man har ikke 300 i et lån i kontanter i eksempelet mitt, pluss 300k utenom som ikke er belånt.

 

Hvem er det som sitter slik?

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...