Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Heisann! 

 

Ønsker noen innspill på om jeg er helt jordet i min spede start som fondsparer! :)

 

Planen er og spare kr 2.500,- månedlig. Har dog allerede investert en liten stund så noe kapital er det fra før. 2.500,- skal månedlig fordeles på disse fondene:

 

KLP AksjeNorge Indeks II

 

Odin Eiendom C (Skal finne et billigere tror jeg, men har gått bra/greit så langt)

 

KLP AksjeGlobal Indeks V

 

KLP AksjeFremv. Indeks II

 

KLP kombinasjon (litt kjedelig så vurderer og bytte det ut - dessuten har jeg horisont på 10+ år)

 

Storebrand Franklin India Fund (Dette fondet er litt for spenningens skyld, men jeg kan ikke skjønne annet enn at India skal vokse fremover - Fondet investerer hovedsaklig i bank/finans og med millioner av indere som tjener bedre og bedre, og da trenger bank, så må jo dette gå bra? :)

 

Jeg sparer ikke et fast beløp for hvert fond. For øyeblikket vekter jeg det slik at 30% går henholdsvis til Norge og fremvoksende markeder, mens 20 % går henholdsvis til USA og Europa. Så er planen bytte om hvis kronen styrer seg vesentlig, eventuelt ha 25% fordeling på alle 4 når jeg ikke aner hva som skjer på valutamarkedet. Er ikke bare valutakurs som styrer dettte da, ser litt på indekser i ny og ne! Ser jeg at feks dollar blir historisk lav så vil jeg øke & på USA o.l.

 

Ser fondene greie ut? Forslag til andre tilsvarende billigere fond?

 

Og er tanken om endre vekting ved kurssvingninger genial eller teit? Og få litt drahjelp av valuta kan gjøre dette dobbelt så gøy, eller go total fiasko da, men med så lang horisont så bør jo kurser stabilsere seg mer eller mindre der de hører hjemme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med en P/E på 205 vil det uansett ta mange år før utbyttet kan være omkring 10% av aksjen. Jeg skjønner ikke at noen føler seg trygge på hva som skjer så langt frem i tid.

 

Så det er kanskje for det meste mange som bare er "med på turen", og trekker seg når det er stopp.

Så lenge renta er så lav som den er nå, er det ingen som forventer utbytte på 10% fra et stort og modent selskap i USA noensinne. P/E på 20 og dividend yield på 3-3,5% er det store og modne selskaper i USA ligger på nå.

 

Jeg har ingen anelse om Amazon er overpriset eller ikke, og jeg bryr meg ikke så mye heller. Smarte mennesker har gjerne har gjerne tro på at de kan outsmarte markedet. Jeg tror ikke jeg kan slå markedet, så jeg gidder ikke engang å prøve. Og jeg tror ikke dem som har 30 IQ-poeng mer enn meg, kan slå markedet heller Den langsiktige statistikken på hvor mange som slår markedet i USA, selv før kostnader, er trist lesning for dem som driver med aktiv forvaltning.

Lenke til kommentar

Så lenge renta er så lav som den er nå, er det ingen som forventer utbytte på 10% fra et stort og modent selskap i USA noensinne. P/E på 20 og dividend yield på 3-3,5% er det store og modne selskaper i USA ligger på nå.

 

Jeg har ingen anelse om Amazon er overpriset eller ikke, og jeg bryr meg ikke så mye heller. Smarte mennesker har gjerne har gjerne tro på at de kan outsmarte markedet. Jeg tror ikke jeg kan slå markedet, så jeg gidder ikke engang å prøve. Og jeg tror ikke dem som har 30 IQ-poeng mer enn meg, kan slå markedet heller Den langsiktige statistikken på hvor mange som slår markedet i USA, selv før kostnader, er trist lesning for dem som driver med aktiv forvaltning.

 

Etter hva jeg har lest er det grei pris med P/E i området 10-20, avhengig av fremtidsutsikter. Enkelte selskaper går det vanvittig bra for, men jeg tror mye av potensialet som regel er tatt ut når "alle" er positive.

 

Det er mange strategier for å investere. Statistikken tar alt under en kam. Fondsforvaltere har gjerne frister for å oppnå resultater, og som Buffett sier det; "børsen er et sted hvor penger omfordeles fra de utomodige til de tolmodige".

 

Noen syns kanskje det er interessant å ha eierskap i bedrifter. En aksje er en andel av et selskap, ikke en tippelapp.

 

Det kan hende det går bedre for de som tenker slik. Uten at det trenger å ha noe med høy IQ å gjøre. En må nok sette seg inn i næringen.

 

Dette er nå min filosofi, så får vi se. Men jeg har mesteparten av formuen i fond, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

Jeg har fond i Storebrand, KLP, DNB og Odin.

 

Kan man se alle fondene samlet en plass? VPS? Jeg har VPS-konto, men der vises kun fond fra Odin per nå..

Mest sannsynlig har de en slags nominee-løsning på de andre fondene. Ellers skulle du kunne sett alt samlet hos VPS. Vent på aksjesparekonto, og så selger du alle de dyreste fondene dine og reinvesterer i det billigste.
Lenke til kommentar

Heisann! 

 

Ønsker noen innspill på om jeg er helt jordet i min spede start som fondsparer! :)

 

Planen er og spare kr 2.500,- månedlig. Har dog allerede investert en liten stund så noe kapital er det fra før. 2.500,- skal månedlig fordeles på disse fondene:

 

KLP AksjeNorge Indeks II

 

Odin Eiendom C (Skal finne et billigere tror jeg, men har gått bra/greit så langt)

 

KLP AksjeGlobal Indeks V

 

KLP AksjeFremv. Indeks II

 

KLP kombinasjon (litt kjedelig så vurderer og bytte det ut - dessuten har jeg horisont på 10+ år)

 

Storebrand Franklin India Fund (Dette fondet er litt for spenningens skyld, men jeg kan ikke skjønne annet enn at India skal vokse fremover - Fondet investerer hovedsaklig i bank/finans og med millioner av indere som tjener bedre og bedre, og da trenger bank, så må jo dette gå bra? :)

 

Jeg sparer ikke et fast beløp for hvert fond. For øyeblikket vekter jeg det slik at 30% går henholdsvis til Norge og fremvoksende markeder, mens 20 % går henholdsvis til USA og Europa. Så er planen bytte om hvis kronen styrer seg vesentlig, eventuelt ha 25% fordeling på alle 4 når jeg ikke aner hva som skjer på valutamarkedet. Er ikke bare valutakurs som styrer dettte da, ser litt på indekser i ny og ne! Ser jeg at feks dollar blir historisk lav så vil jeg øke & på USA o.l.

 

Ser fondene greie ut? Forslag til andre tilsvarende billigere fond?

 

Og er tanken om endre vekting ved kurssvingninger genial eller teit? Og få litt drahjelp av valuta kan gjøre dette dobbelt så gøy, eller go total fiasko da, men med så lang horisont så bør jo kurser stabilsere seg mer eller mindre der de hører hjemme?

Ingen grunn til å velge kombinasjonsfond hvis du velger en fondsportefølje selv. Kombinasjonsfond er som oftest for småsparere som er usikker på fondsvalg. Velg heller et rentefond og vekt det i henhold til din komfort. 

 

Synes du investerte i overkant mye i det norske markedet. Men dette er ikke noe nytt for norske investorer. 

Lenke til kommentar

 

Jeg har fond i Storebrand, KLP, DNB og Odin.

 

Kan man se alle fondene samlet en plass? VPS? Jeg har VPS-konto, men der vises kun fond fra Odin per nå..

Mest sannsynlig har de en slags nominee-løsning på de andre fondene. Ellers skulle du kunne sett alt samlet hos VPS. Vent på aksjesparekonto, og så selger du alle de dyreste fondene dine og reinvesterer i det billigste.

 

 Takker! Jeg venter til aksjesparekonto kommer. Har lest litt om det og er spent på hvordan løsningen blir.

Lenke til kommentar

 

Heisann! 

 

Ønsker noen innspill på om jeg er helt jordet i min spede start som fondsparer! :)

 

Planen er og spare kr 2.500,- månedlig. Har dog allerede investert en liten stund så noe kapital er det fra før. 2.500,- skal månedlig fordeles på disse fondene:

 

KLP AksjeNorge Indeks II

 

Odin Eiendom C (Skal finne et billigere tror jeg, men har gått bra/greit så langt)

 

KLP AksjeGlobal Indeks V

 

KLP AksjeFremv. Indeks II

 

KLP kombinasjon (litt kjedelig så vurderer og bytte det ut - dessuten har jeg horisont på 10+ år)

 

Storebrand Franklin India Fund (Dette fondet er litt for spenningens skyld, men jeg kan ikke skjønne annet enn at India skal vokse fremover - Fondet investerer hovedsaklig i bank/finans og med millioner av indere som tjener bedre og bedre, og da trenger bank, så må jo dette gå bra? :)

 

Jeg sparer ikke et fast beløp for hvert fond. For øyeblikket vekter jeg det slik at 30% går henholdsvis til Norge og fremvoksende markeder, mens 20 % går henholdsvis til USA og Europa. Så er planen bytte om hvis kronen styrer seg vesentlig, eventuelt ha 25% fordeling på alle 4 når jeg ikke aner hva som skjer på valutamarkedet. Er ikke bare valutakurs som styrer dettte da, ser litt på indekser i ny og ne! Ser jeg at feks dollar blir historisk lav så vil jeg øke & på USA o.l.

 

Ser fondene greie ut? Forslag til andre tilsvarende billigere fond?

 

Og er tanken om endre vekting ved kurssvingninger genial eller teit? Og få litt drahjelp av valuta kan gjøre dette dobbelt så gøy, eller go total fiasko da, men med så lang horisont så bør jo kurser stabilsere seg mer eller mindre der de hører hjemme?

Ingen grunn til å velge kombinasjonsfond hvis du velger en fondsportefølje selv. Kombinasjonsfond er som oftest for småsparere som er usikker på fondsvalg. Velg heller et rentefond og vekt det i henhold til din komfort. 

 

Synes du investerte i overkant mye i det norske markedet. Men dette er ikke noe nytt for norske investorer. 

 

Er det smart med rentefond når renten for tiden er så lav? Jeg er ingen ekspert så jeg googler og fant denne artikkelen:

 

https://www.dn.no/nyheter/finans/2015/01/26/1126/Fond/derfor-br-du-vente-med-rentefond

 

Gammel artikkel, men renten er jo enda på samme nivå.

 

Hvor mye bør man legge i det norske markedet tenker du? Igjen, så har google (gjennom flere eksperter) anbefalt ca 25-50% på det norske markedet og 50-75% på resten. Men, virker som det for øyeblikket er mer penger og hente utenfor Norge så bør kanskje omprioritere litt ja.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Er det smart med rentefond når renten for tiden er så lav? Jeg er ingen ekspert så jeg googler og fant denne artikkelen:

 

https://www.dn.no/nyheter/finans/2015/01/26/1126/Fond/derfor-br-du-vente-med-rentefond

 

Gammel artikkel, men renten er jo enda på samme nivå.

 

Hvor mye bør man legge i det norske markedet tenker du? Igjen, så har google (gjennom flere eksperter) anbefalt ca 25-50% på det norske markedet og 50-75% på resten. Men, virker som det for øyeblikket er mer penger og hente utenfor Norge så bør kanskje omprioritere litt ja.

 

Hovedsaklig burde man kanskje bruke rentefond for å bevare kjøpekraften utover det man får på sparekontoen. På sparekontoen får man maksimalt 2% i året, og med taper man garantert. Hos obligasjonsfond kan du få rundt 3-5% årlig avkastning, noe bedre. Men siden du har majoriteten i aksjefond vil du bruke rentefondet som et slags skjold ved nedgangstider. 

 

Har aldri hørt noen nevne dette. Kan du linke meg til noen kilder? Rent finansteoretisk bør man vekte seg mindre i Norge, kanskje mindre enn 10% av porteføljen og resten utenfor landegrensene, fordi Norge er så lite ift verdensmarkedet, samt er lite diversifisert. Ser ingen grunn til å overvekte Norge med mindre du personlig mener at Norge kommer til å gjøre det bedre enn andre markeder i fremtiden.  Du kan jo argumentere for at oljeprisen er på vei oppover, og dermed følger OBX osv. Her har Nordnet funnet at Oslo Børs gir mindre avkastning og høyere risiko enn de andre børser de brukte i sin analyse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem sier det? Norges arbeidsledighet er veldig lav. Stavanger området er også på vei opp igjen etter oljenedturen. Hvem snakker om finanskrise? Hvem spesifikt er det du mener lyver?

 

Hvorfor er du anonym for å stille dette spørsmålet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Er det smart med rentefond når renten for tiden er så lav? Jeg er ingen ekspert så jeg googler og fant denne artikkelen:

 

https://www.dn.no/nyheter/finans/2015/01/26/1126/Fond/derfor-br-du-vente-med-rentefond

 

Gammel artikkel, men renten er jo enda på samme nivå.

 

Hvor mye bør man legge i det norske markedet tenker du? Igjen, så har google (gjennom flere eksperter) anbefalt ca 25-50% på det norske markedet og 50-75% på resten. Men, virker som det for øyeblikket er mer penger og hente utenfor Norge så bør kanskje omprioritere litt ja.

 

Hovedsaklig burde man kanskje bruke rentefond for å bevare kjøpekraften utover det man får på sparekontoen. På sparekontoen får man maksimalt 2% i året, og med taper man garantert. Hos obligasjonsfond kan du få rundt 3-5% årlig avkastning, noe bedre. Men siden du har majoriteten i aksjefond vil du bruke rentefondet som et slags skjold ved nedgangstider. 

 

Har aldri hørt noen nevne dette. Kan du linke meg til noen kilder? Rent finansteoretisk bør man vekte seg mindre i Norge, kanskje mindre enn 10% av porteføljen og resten utenfor landegrensene, fordi Norge er så lite ift verdensmarkedet, samt er lite diversifisert. Ser ingen grunn til å overvekte Norge med mindre du personlig mener at Norge kommer til å gjøre det bedre enn andre markeder i fremtiden.  Du kan jo argumentere for at oljeprisen er på vei oppover, og dermed følger OBX osv. Her har Nordnet funnet at Oslo Børs gir mindre avkastning og høyere risiko enn de andre børser de brukte i sin analyse.

 

Jeg vurderer og sette bufferen jeg har i rente-/obligasjonsfond, men jeg ser ikke helt at det er mye og tjene. Har 100k og går det bra så tjener jeg en tusenlapp eller to, etter skatt. Mye arbeid, usikkerhet og risiko for lite!? :)

 

Jeg fant bare et par artikler, blant annet denne:

 

http://www.altomfond.no/Fondshandboken/Hva_MA_du_vite+/Tenk_helhet_og_spre_risiko/

 

Skjønner ikke helt logikken der. Kan det være at hvis Norge går dårlig så er det dyrt og investere i utlandet og motsatt?  Er jo samme hvor man tjener penger, bare man tjener?! :) Muligens er det en form for sikkerhet og investere i Norge. Går et dårlig så går det generelt dårlig og lønn og priser stiger ikke mye. Men, jeg går ned til 20% på Norge!  Jeg tror olje vil stige etter hvert, men vi er ikke avhengig av den. Vi har fisk, mineraler, skog, teknologi, turisme, osv. Norge vil nok klare seg bra fremover så jeg tenker det er verdt og ofre 20-25% på gode gamle Norge. :)

Lenke til kommentar

Du risikerer å miste jobben din hvis det går dårlig med Norge. Arbeidsplassen din er en investering det også. Sånn sett er du allerede kraftig vektet mot Norge, så du legger bare på 20-25% av formuen din ytterligere på dette.

Hehe du har et poeng og jeg sparer jo også i Norge av form av boliglån. Men, håper jo jeg beholder jobben hvert fall! Jeg tror uansett Norge vil gå bra fremover, jeg er ikke ute etter beste avkastning, bare god/grei avkastning og håper Norge vil bidra der. :)

 

Dog skal jeg legge hodet på blokken, klart for hugg. Jeg har et par fond i DNB. I dag reduserte jeg dem fra "80%-fondet" til "50%-fondet". Nå får vi snart en liten nedtur/korreksjon her på berget. Du hørte det her først!

Lenke til kommentar

Som småsparer skal man alltid ha 100% i aksjer eller fond som har 100% i aksjer. DNB har kun disse fondene fordi de ikke orker å bruke tid på å lære kundene sine om risikostyring, det er litt som forsikringsselskap som tilbyr mobilforsikring. Folk kjøper det fordi de ikke vet bedre.

Lenke til kommentar

Som småsparer skal man alltid ha 100% i aksjer eller fond som har 100% i aksjer. DNB har kun disse fondene fordi de ikke orker å bruke tid på å lære kundene sine om risikostyring, det er litt som forsikringsselskap som tilbyr mobilforsikring. Folk kjøper det fordi de ikke vet bedre.

Vel... ikke alltid. Ikke hvis du er 80 år, eller hvis du er ung og trenger pengene om 3 år. Det spørs veldig hva slags risiko du tåler og hvor lenge du skal spare. 

Lenke til kommentar

 

Som småsparer skal man alltid ha 100% i aksjer eller fond som har 100% i aksjer. DNB har kun disse fondene fordi de ikke orker å bruke tid på å lære kundene sine om risikostyring, det er litt som forsikringsselskap som tilbyr mobilforsikring. Folk kjøper det fordi de ikke vet bedre.

Vel... ikke alltid. Ikke hvis du er 80 år, eller hvis du er ung og trenger pengene om 3 år. Det spørs veldig hva slags risiko du tåler og hvor lenge du skal spare.

 

Eller hvis man har en lav risikotoleranse. Ingen er tjent med å selge på bunn pga man blir redd.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vel... ikke alltid. Ikke hvis du er 80 år, eller hvis du er ung og trenger pengene om 3 år. Det spørs veldig hva slags risiko du tåler og hvor lenge du skal spare. 

 

 

Helt enig, pensjonister har mye formue og lite inntekter så de har ekstra mye å tape.

 

Så lenge man slipper å utsette boligkjøpet så tenker jeg at det går fint. Boliger i Oslo har omkring 9% årlig siden nittitallet, og med lån på 5x inntekt så er det selvfølgelig god stemning. Man burde altså ta forholdsregler hvis konsekvensen er at du ikke kommer inn i boligmarkedet, men hvis det står mellom en bolig til 3 eller 4 mill så har det lite å si.

 

Men sett i all generalitet: Hvis du har bolig, boliglån, inntekt og sparer til pensjon så kjører man alt inn i fond og aksjer. Null rentepapirer.

Lenke til kommentar

Som småsparer skal man alltid ha 100% i aksjer eller fond som har 100% i aksjer. DNB har kun disse fondene fordi de ikke orker å bruke tid på å lære kundene sine om risikostyring, det er litt som forsikringsselskap som tilbyr mobilforsikring. Folk kjøper det fordi de ikke vet bedre.

Mine 2 fond i DNB er pensjonsfond gjennom arbeidsgiver og maks aksjer er 80%. Er det dumt og senkte til 50% tenker du? Jeg prøver jo og time nedgangen, men kan jo fort være at det blir en bom ja. Jeg øker tilbake til 80% straks jeg mener det er fornuftig eller straks jeg innser at jeg tok feil :) Jeg har justert frem og tilbake et par ganger tidligere og truffet greit, men det går mye på magefølelse så ikke spør hvorfor jeg gjør det akkurat nå.

 

Hva er forresten definisjon på en småsparer?

Lenke til kommentar

Mine 2 fond i DNB er pensjonsfond gjennom arbeidsgiver og maks aksjer er 80%. Er det dumt og senkte til 50% tenker du? Jeg prøver jo og time nedgangen, men kan jo fort være at det blir en bom ja. Jeg øker tilbake til 80% straks jeg mener det er fornuftig eller straks jeg innser at jeg tok feil :) Jeg har justert frem og tilbake et par ganger tidligere og truffet greit, men det går mye på magefølelse så ikke spør hvorfor jeg gjør det akkurat nå.

 

Hva er forresten definisjon på en småsparer?

 

 

Jeg bruker småsparer om de med liten formue i forhold til inntekt, man bruker få år på å hente inn det tapte ved et fall.

 

Risikoen på porteføljen din burde avta ettersom formuen din øker i forhold til inntekt. Siden aksjer og aksjefond har større forventet avkastning enn obligasjoner så går det ut på å sitte lengst mulig i aksjer. Å prøve å time et globalt børskrakk er bortkastet tid. Av 50%, 80% og 100% ville jeg derfor valgt 100%, men egentlig ville jeg heller valgt DNB Global Indeks, DNB Teknologi, KLP AksjeGlobal Indeks eller lignende. DNB Aktiv-fondene investerer i andre fond, og det inngår ofte flere mindre populære/gode fond her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...