DukeRichelieu Skrevet 6. april Skrevet 6. april Nimrad skrev (På 5.4.2025 den 20.17): Det er alltid annerledes er poenget mitt. At vi ser 40% nedgang kan godt hende. Det kan også hende at vi slår ny rekord. Men det er ikke annerledes i den form at denne gangen vil ikke ting normaliseres igjen. Det finnes nesten ingen 10-års perioder de siste 100 årene hvor du har tapt penger. Men at det kommer en ny 10-årsperiode der man taper penger kan jeg garantere. Jeg vet bare ikke når. Litt handelskrig er ikke nok, det går nok fort over når USA innser at en større del av kaka ikke er så attraktivt når hele kaka blir mindre. Tredje verdenskrig er fortsatt ordentlig krisemaksimering. Ok. Da er vi sikkert enige. Formuleringen din gjorde at jeg oppfattet at du mente at det ikke er annerledes denne gangen. Med det mener jeg at vi har jo faktisk ikke hatt noen varige nedganger siden dot com boblen sprakk. Med varig mener jeg da et marked som går ned og forblir nede over en lang periode. Ikke for alltid.
Zeph Skrevet 7. april Skrevet 7. april DukeRichelieu skrev (9 timer siden): Ok. Da er vi sikkert enige. Formuleringen din gjorde at jeg oppfattet at du mente at det ikke er annerledes denne gangen. Med det mener jeg at vi har jo faktisk ikke hatt noen varige nedganger siden dot com boblen sprakk. Med varig mener jeg da et marked som går ned og forblir nede over en lang periode. Ikke for alltid. Finanskrisa?
Matsemann Skrevet 7. april Skrevet 7. april (endret) DukeRichelieu skrev (På 4.4.2025 den 18.04): Etter tech-boblen sprakk i 2000 gikk det 8 år før markedet var oppe igjen på topp. Mag ne skrev (På 4.4.2025 den 17.53): Skal det gi noe mening så må grafen være korrigert for inflasjon, og logaritmisk. Sp500, ganske lange perioder med reell nedgang. Men så lenge man investerer jevnlig, typ setter inn penger hver måned, har man da uansett tjent penger på alt man har satt inn mens det har vært en dal. Typ volumet inni her. Om man investerte én gang på toppen, tar det 8 år før man er i null, feks. Men har man kjøpt regelmessig i dalen er jo alle de pengene opp. Så med lang nok horisont fortsetter jeg bare som før. Endret 7. april av Matsemann
qualbeen Skrevet 7. april Skrevet 7. april Er det rom for et idiot-spørmål i denne tråden? 🫠 Hvis en aksje er verdsatt til 223 ved børsåpning mandag morgen, og så, flere timer senere, er verdsatt til 234, vil ikke de fleste da tenke at denne aksjen har steget litt i verdi igjennom dagen? Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor dette omtales som en nedgang (på ca -2%). Psst: i akkurat dette tilfellet gjaldt det en aksje som jeg — politisk sett — gjerne skulle sett droppe langt lenger og kraftigere! Men det er ikke essensen i mitt spørsmål. Jeg sliter bare med å forstå logikken her ...
kremt Skrevet 7. april Skrevet 7. april Hva var forrige dags closing price. Det er den som teller. Man har i tillegg til vanlig handelsdag, premarket før handelen, og aftermarket etter handelen. Disse markedene er ofte åpne bare for visse "market participants". 1
qualbeen Skrevet 7. april Skrevet 7. april (endret) kremt skrev (45 minutter siden): Hva var forrige dags closing price. Det er den som teller. Man har i tillegg til vanlig handelsdag, premarket før handelen, og aftermarket etter handelen. Disse markedene er ofte åpne bare for visse "market participants". Så åpningspris samsvarer ikke nødvendigvis med forrige dags avslutningspris? Mulig jeg har tenkt feil. Jeg har sett for meg at man åpner hver børsdag med eksakt samme pris som det var ved stegning. Dersom åpningspris derimot er første gjennomførte handel, blir det jo annerledes ... Endret 7. april av qualbeen
Travellingman Skrevet 7. april Skrevet 7. april qualbeen skrev (45 minutter siden): Så åpningspris samsvarer ikke nødvendigvis med forrige dags avslutningspris? Mulig jeg har tenkt feil. Jeg har sett for meg at man åpner hver børsdag med eksakt samme pris som det var ved stegning. Dersom åpningspris derimot er første gjennomførte handel, blir det jo annerledes ... Nei, det er jo markedet som bestemmer åpningskurs. Ordrer for kjøp/salg som blir lagt inn før børsåpning.
^fmj Skrevet 7. april Skrevet 7. april (endret) qualbeen skrev (2 timer siden): Mulig jeg har tenkt feil. Jeg har sett for meg at man åpner hver børsdag med eksakt samme pris som det var ved stegning. Det gjør man ikke, men prosenten du ser er i forhold til sluttkurs dagen før. CNN aksjeoversikt med pre-market og after-hours. Endret 7. april av ^fmj 1
Nimrad Skrevet 8. april Skrevet 8. april qualbeen skrev (11 timer siden): Så åpningspris samsvarer ikke nødvendigvis med forrige dags avslutningspris? Prisen på en aksje er jo hva noen er villig til å betale for den når andre prøver å selge. Det er ingen som "setter" en pris, så hva den åpner på er jo helt opp til hva folk legger inn ordre på.
qualbeen Skrevet 8. april Skrevet 8. april Nimrad skrev (1 time siden): Prisen på en aksje er jo hva noen er villig til å betale for den når andre prøver å selge. Det er ingen som "setter" en pris, så hva den åpner på er jo helt opp til hva folk legger inn ordre på. Det er forsåvidt sant. Tenkte mer som en referanseverdi. For vi trenger referanser når man skal sammenligne. Men referanseverdien er altså forrige børsdag sin pris ved stenging. Greit nok det. Nå vet jeg hvertfall hvilken referanse som benyttes. 👍
Nimrad Skrevet 8. april Skrevet 8. april qualbeen skrev (1 time siden): Det er forsåvidt sant. Tenkte mer som en referanseverdi. For vi trenger referanser når man skal sammenligne. Men referanseverdien er altså forrige børsdag sin pris ved stenging. Greit nok det. Nå vet jeg hvertfall hvilken referanse som benyttes. 👍 Ja, det må den nesten for at det skal bli riktig. Hvis du kjøpte en aksje til 100 kroner i går og den var fortsatt 100 når børsen stengte i går. Så åpner den på 80 i dag, og stiger til 90 i løpet av dagen, hvor mye vil du si du har tapt på aksjen i dag?
DJViking Skrevet 8. april Skrevet 8. april Jeg så på min portefølje hos Nordnet at et helt års avkastning har forsvunnet. Avkastningen min har sunket til det nivået det lå på for 1 år siden. 1
Zeph Skrevet 8. april Skrevet 8. april Eg har venta på noko sånt ei stund. Ikkje at eg kan spå noko som helst, men kun fordi det har gått som det griner dei siste åra. Delvis pga. svak krone, men likevel har avkastninga dei siste åra vore langt over det ein kan vente over lang tid. Dette kan sjøvlsagt snu fort. Eg har “mista” eit sjusifra beløp, men det kjem vel tilbake med tider og stunder.
DJViking Skrevet 8. april Skrevet 8. april Jeg selger meg ikke ut, men kommer sikkert til å kjøpe meg opp i fondene etter en stund. Blir vanskelig å spå bunnen, men hvis jeg regelmessig putter penger inn i disse fondene nå så burde jeg kunne få god avkastning senere (om noen år) når Trump er blitt fjernet fra makten (om han enten dør, eller amerikanerne tar fornuft og får han bort).
Mag ne Skrevet 8. april Skrevet 8. april (endret) Vanskelig å spå en bunn men den kommer ofte i resesjon... Før trump økte tollen med 104% for Kina ble risikoen for resesjon i år vurdert til 60-80% https://www.forbes.com/sites/investor-hub/article/is-a-recession-coming-2025/ Nå vil den øke for hver dag. Trump vil kanskje styre rett inn i resesjon for å få ned renten, jeg linket til en artikkel om det et sted Endret 8. april av Mag ne
Rutgerus Skrevet 8. april Skrevet 8. april (endret) Jeg skulle jo helst sett at jeg postet dette innlegget for en mnd. siden da jeg solgte 75% av indeksfondet mitt, men da får det heller bare bli et innlegg med et visst "hva var det jeg sa"-preg (neida, skal unngå det). Som en bekjent sa da jeg meldte at jeg vurderte å selge fondene i etterkant av Zelenskyjs møte i det Hvite Hus, det er 100% ren gambling. Ingen visste da hva som skulle skje med markedet, og ingen vet nå. For meg handlet det rett og slett om en risk/reward-vurdering. Da jeg begynte å investere i fond rundt 2021 var mye av fordelen at en estimert årlig avkastning i et globalt indeksfond (ish 7%) ville være signifikant høyere enn renta på sparekonto i denne perioden. Slik er det ikke lenger. Hva får man på en god sparekonto nå? 4-5%? Differansen er ikke lenger like stor. Jeg har også noe kortere sparehorisont nå enn da jeg begynte med fondsparing og aksjeinvestering, men planen er fortsatt å investere i det samme indeksfondet hver tredje eller fjerde uke i perioden som kommer. Hovedårsaken er egentlig at når jeg har såpass flaks (ja, flaks) og treffer bra med salg av fond, hadde det føltes som rimelig waste om jeg også sitter utenfor fondsbingen når markedene henter seg inn igjen. Vinning og spinning. Noen med innspill til hvordan jeg bør kjøpe meg opp i fondene igjen? Hadde du valgt kortere/lengre intervall enn kjøp hver tredje/fjerde uke? Jeg la inn en kjøpsordre i dag på ca. 15% av summen jeg har øremerket fondskjøp i tiden som kommer. Endret 8. april av Rutgerus
sureup Skrevet 13. april Skrevet 13. april "Getting out of the market might feel right today. But the second decision of getting back in is a lot harder to get right, and getting it wrong can be extremely expensive." At småsparere prøver å time markedet har blitt dokumentert til å redusere deres gjennomsnittlige avkastning enormt, og ført til reelle avkastninger langt unna det indeksfondene de benytter produserer. Sparer man med lang horisont bør man benytte en strategi der man klarer å la det være, selv i dårlige tider, og selv om enhver kan være heldig og treffe bra med et salg. Har man endret til kort sparehorisont så bør en vurdere sparekonto, nettopp pga uroligheter som dette er forventet. Det var nok mange som tapte penger på å selge seg ut i corona-krakket også, siden det spratt opp igjen så fort, selv om ting bare ble verre og hele verden stengte ned... Jeg tror det er umulig å spå aksjemarkedet.
Zeph Skrevet 13. april Skrevet 13. april Eg prøvde meg på å time under Covid19 i 2020. Fekk solgt ut like under toppen, rett før det stupte, men fulgte ikkje opp ved å kjøpe inn litt og litt på vei ned og opp. Når det går ned 10-15% ein dag så var det freistande å vente litt til, og kva om det skulle endå lengre ned? Du kjøper aldri til prisen det tidspunktet du legg inn ordren, så det var lotto med +10% ein dag og -15% neste dag. Til slutt endte det med at eg kjøpte for alt igjen i mai, ikkje så langt under det eg solgte for. Det var første erfaring eg fekk med så stort krakk sidan eg starta sparinga i 2012. Det var ikkje frykt for å miste verdiane som var motivasjonen, men å få endå meir avkastning ved å “buy the dip”. Gjekk ikkje heilt etter planen. No har eg ikkje gjort noko som helst. 2020 var ei god erfaring å ha med seg. 1
Lyncs Skrevet 13. april Skrevet 13. april Dette må jo være et gunstig tidspunkt å kjøpe på siden den historiske statistikken viser at man bør gå inn i midten av desember og selge i slutten av mai. Siden vi nå er nede i en dump så er det svært sannsynlig at børsen vi ta seg opp igjen den neste måneden og da er det en god del prosenter å tjene på relativ kort tid.
Joachim Vadseth Skrevet 14. april Skrevet 14. april Ikke at jeg har så fryktelig mye peiling annet enn den selektive informasjonen en får servert gjennom ulike sosiale media for eksempel, men slik jeg har forstått det så er consumer confidence kraftig ned, 10y bonds ned tilsvarende s&p500, gullprisen skyhøy og arbeidsmarkedet flater ut, og dette er gode tegn på kommende resesjon? Altså kun på kanten av stupet? Selvsagt får en jo servert alt svartmala fra media og som det sies, time in the market.. Ikke skyt meg xD Jeg er ingen økonom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå