Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

noe rart skjedde ikveld.

 

enkelt forklart, jeg gikk opp en loddrett gate, og hvergang jeg gikk forbi en vannrett gate så kom et kjempe vindkast neddover den loddrette gata, og ble borte så fort jeg kom i "le" så var det borte... skjedde rundt 4-5 ganger ...

 

hva er grunnen?

 

Omformulerer og slenger på en paint tegning.

 

Jeg går opp den røde gata, hvergang jeg passerer en blå gate kommer det et vindpust "mot meg" (vindrettning er tegnet som pil) men når jeg ikke er ved de blå gatene er det vindstille...

why

post-88808-1201399568_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det kommer til forskjellig bevissthet blir dette det samme som at to eneggede tvillinger tenker forskjellig. Dette er bare pga. små forskjeller i oppveksten og miljøet. I tillegg så går jo ikke alltid celledeling og sånt går helt perfekt, så kan skje små forskjeller der og :)

Lenke til kommentar
Når det kommer til forskjellig bevissthet blir dette det samme som at to eneggede tvillinger tenker forskjellig. Dette er bare pga. små forskjeller i oppveksten og miljøet. I tillegg så går jo ikke alltid celledeling og sånt går helt perfekt, så kan skje små forskjeller der og :)

 

Men vi vet likevel ikke hva bevisstheten er. Den består jo ikke av materie, gjør den? Siden to eneggede tvillinger med identisk minne fortsatt ikke ville tenkt det samme.

Lenke til kommentar

Tøv.

 

Hvilke argumenter har du for at bevisstheten ikke består av materie? (Og hvilke tvillinger har identisk minne? Den verden vi ser er en simulering produsert av hjernen vår, og alle hjerner er ulike, selv om du er identisk tvilling. Med mindre du er et spesielt tilfelle av siamesisk tvilling, da, men det vet jeg lite om.)

Selv om mennesker deler nøyaktig det samme DNAet, så betyr det ikke at de vil reagere likt på de forskjellige tingene. Det er som å si at to kaker med nøyaktig samme oppskrift vil ende opp identiske etter at de har vært i ovnen. (Som prominent kakebaker vet jeg at det ikke er tilfellet.)

 

Så til et lite spørsmål jeg har selv: hva er den mest effektive måten å sørge for at du klarer å holde pusten lengst mulig (uten å skade deg selv)? Jeg vet at en skal inhalere og ekshalere dypt noen ganger for å få mest oksygen i lungene, men jeg har også hørt at en kan puste hurtig i noen sekunder for å "lure" kroppen til å tro at den har mer oksygen til rådighet enn den i virkeligheten har. Sistnevnte hørest ut som tøv, men jeg lurer nå allikevel.

Lenke til kommentar
noe rart skjedde ikveld.

 

enkelt forklart, jeg gikk opp en loddrett gate, og hvergang jeg gikk forbi en vannrett gate så kom et kjempe vindkast neddover den loddrette gata, og ble borte så fort jeg kom i "le" så var det borte... skjedde rundt 4-5 ganger ...

 

hva er grunnen?

 

Omformulerer og slenger på en paint tegning.

 

Jeg går opp den røde gata, hvergang jeg passerer en blå gate kommer det et vindpust "mot meg" (vindrettning er tegnet som pil) men når jeg ikke er ved de blå gatene er det vindstille...

why

Jeg tipper du følte dette ekstra kraftige vinddraget mest akkurat i det du kom fram til hushjørnene. Vind som passerer skarpe kanter (f.eks hushjørner) bøyes av og akselereres. Jeg tipper at hvis du hadde prøvd å gå litt opp i en av tverrgatene så ville det blåst mindre der enn ved hushjørnet. Dette er et velkjent meteorologisk/aerodynamisk fenomen. Egentlig er det en avart av dette fenomenet som får fly til å fly, flyvingens overside er mer krum enn undersiden, dermed tvinges luften på oversiden til å gå fortere og det skapes et undertrykk på vingenes overside som suger flyet opp.

Lenke til kommentar

Dessuten vil vinden ikke bli særlig hindret i de gatene som løper parallelt med vinden siden det ikke er noen bygninger som står i veien for vinden der. I tverrgatene vil det være nokså lunt siden bygningene gir deg le. I kryssene vil du da få føle hvor mye det *egentlig* blåser.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det ikke charterturer til Sicilia eller Korsica? Ja, jeg vet ikke om det er flyreiser dit engang. Jeg kan se for meg at det er veldig fint der. Er det et slags uoppdaget paradis uten turister?

 

Vi har jo chartermål hele veien der nede: Portugal, Spania, Frankrike, Italia, Kroatia, Hellas, Tyrkia, Egypt, Tunisia, Malta...Men verken Sicilia eller Korsica, enda så store de er!

Lenke til kommentar

Sannsynligvis fordi la Cosa Nostra (mafiaen) har litt for mye de skulle ha sagt.

 

EDIT: I hvert fall på Sicilia. Korsikanerne blir i et Asterix-album fremstilt som lite gjestfrie, og selv om det er en karikatur, er alle parodier sterkt basert på virkeligheten.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Tro meg, de finnes. Når du ikke har sett noen er det nok mest fordi mongolsk populærkultur ikke står særlig sterkt her i vesten, så stjernene de måtte ha finner ikke veien til våre skjermer. Vår kontakt med mongolsk kultur er mest gjennom Lonely Planet-sendinger og Discovery-dokumentarer. De prøver gjerne å være så autentiske som mulig, og pene mennesker blir ikke sett på som autentiske.

Lenke til kommentar
Egentlig er det en avart av dette fenomenet som får fly til å fly, flyvingens overside er mer krum enn undersiden, dermed tvinges luften på oversiden til å gå fortere og det skapes et undertrykk på vingenes overside som suger flyet opp.

 

Hvordan kan man da fly opp-ned?

 

Samme metode som gjør at fly med oppdrift kan fly nedover. Når det ligger opp-ned, så må det la nesen peke litt oppover for å kunne fly beint. Litt enkelt forklart selvsagt.

Lenke til kommentar
Hva er et interstellart stoff? Hva står interstellart for?

Ordet interstellart kommer fra inter, som betyr mellom, og stella, som betyr stjerne. Interstellart stoff er altså stoff som finnes mellom stjernene, i hovedsak veldig sparsommelige mengder med hydrogen (som er universets mest vanlige stoff) og såkalt stjernestøv (som består av andre og tyngre stoffer). Stjernestøv er rester fra eksploderte stjerner.

 

I tillegg til interstellart brukes ordene intergalaktisk (mellom galaksene) og interplanetarisk (mellom planetene). Lokalt innen solsystemet brukes interplanetarisk, innenfor galaksen brukes interstellart og mellom galaksene altså intergalaktisk rom og stoff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...