Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor mye energi tror vitenskapsmenn det er i universet?
To find energy, we need to know mass, then according to Einstein e=mc^2.

 

The mass can be found from densityXvolume.

Unfortunately, as the universe is expanding, the volume is increasing all the time, so it is not possible.

Så med tanke på att universet utvider seg hele tiden så er nok de (nesten) umulig å finne ut.

 

Edit: YAHOO Innlegg nr 1000!!! :w00t:

Endret av Messi91
Lenke til kommentar
Hvor mye energi tror vitenskapsmenn det er i universet?
To find energy, we need to know mass, then according to Einstein e=mc^2.

 

The mass can be found from densityXvolume.

Unfortunately, as the universe is expanding, the volume is increasing all the time, so it is not possible.

Så med tanke på att universet utvider seg hele tiden så er nok de (nesten) umulig å finne ut.

 

Edit: YAHOO Innlegg nr 1000!!! :w00t:

Men de har vel noen tanker om hvor mye energi det er? De mener jo at det er rundt 3/4 hydrogen, og nesten 1/4 helium og veldig lite i forhold av alle andre grunnstoffer, snakk om en-to prosent? Eller har de da bare tatt et utgangspunkt til å bruke for resten?

 

Og i teorien er det vel mulig å løsrive seg fra planeten, men i praksis; nei, den vil alltid påvirke deg veldig lite uansett hvor langt unna du er.

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Er det teoretisk mulig å hoppe vekk fra månen vår? Eller noen av de andre planetene i solsystemet? Pluto?

 

Hvis du mener å rett og slett klare å hoppe "høyt nok" og fort nok til å løsrive deg fra planetens/månens tyngdekraft, egentlig ikke. Om vi antar at du er umenneskelig sterk i beina (da mener jeg virkelig sterk), og beina er laget av et materiale som tåler påkjenningen av ENORME krefter, så er det teoretisk mulig. Jeg skal se om jeg får til noen utregninger.

Lenke til kommentar
Er det teoretisk mulig å hoppe vekk fra månen vår? Eller noen av de andre planetene i solsystemet? Pluto?

Ingen av planetene, men å hoppe vekk fra en asteroide burde være fullt mulig. Romferga og romstasjonen har også egne tyngdefelt, men de er såpass svake at det ikke skal store dyttet til for å forsvinne ut i verdensrommet når astronauter jobber på utsiden. Så de er utstyrt både med livline og en liten styrerakettpakke som ekstra sikkerhet i tilfelle livlina ryker.

Lenke til kommentar

Disse 4 %'ene, er det målt utifra et lite antall objekt og stråling?

En annen ting, er ikke jern det stoffet som er lettest/nukleon? Hvordan kan fusjonen fra jern til nikkel være endroterm da? Da må jo nikkel være enda lettere/nukleon eller så bruker den jo energi for å få mer masse/nukleon?

Lenke til kommentar

Jeg spurte jo om energi da :) .

En annen ting, som jeg spurte om i en annen tråd, men aldri fikk et helt svar på. Hvordan vil energien være med tanke på relativitetsteori? Samme forøvrig med Newtons lover og. Et sekund for meg er jo ikke et sekund for SHIPOD på andre sia i universet, når vi "ser" på hverandre?

Lenke til kommentar
Et sekund for meg er jo ikke et sekund for SHIPOD på andre sia i universet, når vi "ser" på hverandre?

Det er ikke mulig for dere begge å se på hverandre. Enten ser du han/hun/den slik vedkommende var for noen milliarder år siden. Eller så vil han/hun/den om noen milliarder år se deg slik du er nå.

Lenke til kommentar

Jaja, det skjønner jeg, men poenget mitt var hvordan vil det være med energi? Et annet eksempel er vel denne CERN-akseleratoren, dette protonet som flyr tilnærmet lysfarten inni denne akseleratoren vil jo ha en helt annen tidsoppfattelse (til den grad det er mulig) iforhold til de som studerer den? Om et menneske hadde flydd inni den (sett bortifra g-krefter) ville vel hatt samme problem?

 

Bare å tenke på relativitet får huet mitt til å gå i surr :(

Lenke til kommentar

Det er slik at øynene bare kan oppfatte x antall bilder i sekundet, så vi vil ikke være i stand til å se at hjulet går rundt, men heller se forskjellige "bilder" av hjulet mens det går rundt.

 

Går hjulet rundt i riktig hastighet, vil øynene "ta bilde" av hjulet etter at det har beveget seg mindre enn 360 grader, slik at det ser ut som det går bakover.

 

Helt umulig å forklare uten at jeg går inn i paint og det gidder jeg ikke. Får håpe det er forståelig. Simen1 skrev et bra innlegg om dette en gang

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...