Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Disse 4 %'ene, er det målt utifra et lite antall objekt og stråling?

En annen ting, er ikke jern det stoffet som er lettest/nukleon? Hvordan kan fusjonen fra jern til nikkel være endroterm da? Da må jo nikkel være enda lettere/nukleon eller så bruker den jo energi for å få mer masse/nukleon?

 

Det er helt korrekt at den bruker energi til å fusjonere. Det er derfor det aldri dannes høyere grunnstoffer enn jern i stjerner. Alle grunnstoffer i universet som har høyere atomnummer enn jern, stammer fra supernovaeksplosjoner som har nok energi til å fusjonere jern og tyngre grunnstoffer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er slik at øynene bare kan oppfatte x antall bilder i sekundet, så vi vil ikke være i stand til å se at hjulet går rundt, men heller se forskjellige "bilder" av hjulet mens det går rundt.

 

Går hjulet rundt i riktig hastighet, vil øynene "ta bilde" av hjulet etter at det har beveget seg mindre enn 360 grader, slik at det ser ut som det går bakover.

 

Helt umulig å forklare uten at jeg går inn i paint og det gidder jeg ikke. Får håpe det er forståelig. Simen1 skrev et bra innlegg om dette en gang

 

 

Det med hjulene som tilsynelatende går feil vei har ingenting med hvordan øynene fungerer, men alt med hvor mange bilder per sekund det er i filmen.

 

Nettop. I virkeligheten vil du bare se litt sånn "blurry" bilde av hjulet, der lufthullene vil blande seg med eiken (dårlig forklart)

 

Dette kan man også se hvis du er ute og beveger hånden raskt forbi øynene dine (må nok bruke sollys eller lys som ikke bruker AC-strøm, ettersom de blinker litt) så vil du se at du ikke ser et og et bilde, men snarere at det beveger seg forbi øynene fortere enn du klarer å følge med på.

 

Foran en CRT-skjerm (kasse-TV) vil du kunne se det motsatte. Fordi her skrus bildet av og på, så vil det fungere som et raskt strobelys /som også blinker fort) og det vil tilsynelatende se ut som du virkelig ser med x-antall bilder per sekund.

 

Enkelt og greit, øyet opererer ikke med et visst antall bilder per sekund, som kameraer gjør, men snarere en konstant flyt av informasjon som hjernen tolker deretter.

 

Forresten, dette innlegget er ment til Mr. Crowley, og ikke til SeaLion :)

Lenke til kommentar

En annen ting, er ikke jern det stoffet som er lettest/nukleon? Hvordan kan fusjonen fra jern til nikkel være endroterm da? Da må jo nikkel være enda lettere/nukleon eller så bruker den jo energi for å få mer masse/nukleon?

Det er helt korrekt at den bruker energi til å fusjonere. Det er derfor det aldri dannes høyere grunnstoffer enn jern i stjerner. Alle grunnstoffer i universet som har høyere atomnummer enn jern, stammer fra supernovaeksplosjoner som har nok energi til å fusjonere jern og tyngre grunnstoffer.

Kommentar til chokke: tror det kom frem litt tidligere i tråden (anslagsvis i desember en gang) at det er en isotop av nikkel som har størst bindingsenergi per nukleon, så det stemmer nok at den fusjonsprosessen din er endoterm.

Lenke til kommentar
2. Hvorfor lukter alt mye sterkere når det er varmt?

 

På ståande fot vil eg tru at det lukta vert forsterka i det vatn frå gjenstanden fordampar. F.eks. ein pizza. Denne luktar jo nærast ingenting når den er kald, men fyller heile rommet med godlukt når den er varm. I min teori er det fordi vatn frå pizzaen fordampar, og tar med seg lukt/partiklar i same slengen. Kanskje eg tek heilt feil?

Lenke til kommentar
Noen som vet hvorfor de ti bud er som de er?

Jeg er usikker på hva du egentlig spør om? De ti bud er jødenes grunnleggende moralregler, i følge Bibelen ble de gitt av Gud til Moses på Sinai-fjellet. Da var budene preget/risset på to steintavler som siden ble oppbevart i ei kiste (arken) innerst i tempelet i Jerusalem. Den eneste måten jøder kan oppnå Guds nåde på er å overholde de ti budene. De opprinnelige steintavlene ble antagelig ødelagt da romerne ødela tempelet i år 70. Den eneste resten av dette tempelet som fortsatt står er den såkalte Vestmuren, også kalt Klagemuren.

 

Kristendommen har arvet disse moralreglene fra jødene (Jesus var selv jøde), men har i tillegg lagt til nestekjærlighetsbudet (du skal gjøre mot din neste slik du vil at din neste skal gjøre mot deg) og muligheten for Guds nåde gjennom syndsforlatelse.

Lenke til kommentar
Den eneste måten jøder kan oppnå Guds nåde på er å overholde de ti budene.

De er jo på nyhetene hele tiden, de gjør jo ikke noe annet en å bryte de 10 bud.

 

____

Hvor oppbevarer blizzard serverene sine?

Må jo stå i et rom med strøm og nett og det står neppe Blizzard @ arathor med neosskilt utenpå.

Lenke til kommentar
2. Hvorfor lukter alt mye sterkere når det er varmt?

 

På ståande fot vil eg tru at det lukta vert forsterka i det vatn frå gjenstanden fordampar. F.eks. ein pizza. Denne luktar jo nærast ingenting når den er kald, men fyller heile rommet med godlukt når den er varm. I min teori er det fordi vatn frå pizzaen fordampar, og tar med seg lukt/partiklar i same slengen. Kanskje eg tek heilt feil?

Det var de første som slo meg og, men jeg vil tro de er en annen faktor som spiller inn også. Greit nok att de er sånn med mat, men med drikke er saken anneledes. En cola lukter like mye når den er kald som når den er varm. Rart :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...