Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flytende lava har en vesentlig lavere overflatetemperatur enn kjernetemperatur. Metallet i bilene kunne nok sikkert blitt offer for kjernetemperaturen, men ikke like lett for overflatetemperaturen. Dessuten er det ofte et regn av aske over omgivelsene før lavaen kommer sigende, og denne asken isolerer ganske effektivt mot lavavarmen. Dog ikke så effektivt at organisk materiale har noen sjangs.

Lenke til kommentar
Finnes det et materiale (eller noe annet) som isolerer 100%?

Såkalt aerogel, som er et slags skummet "glass", er det best isolerende matrialet som er laget hittil. Aerogel består av 99% luft, mens gelet kan ha ulike sammensetninger som har ulike egenskaper:

http://en.wikipedia.org/wiki/Aerogel

 

Aerogel fåes forøvrig kjøpt her: http://unitednuclear.com/

 

Dog bare i små biter, ettersom NASA og andre instutisjoner har førsteretten på større biter. Er vel ikke så mange som produserer dette stoffet, så tilgangen er meget begrenset :)

Lenke til kommentar
Flytende lava har en vesentlig lavere overflatetemperatur enn kjernetemperatur. Metallet i bilene kunne nok sikkert blitt offer for kjernetemperaturen, men ikke like lett for overflatetemperaturen. Dessuten er det ofte et regn av aske over omgivelsene før lavaen kommer sigende, og denne asken isolerer ganske effektivt mot lavavarmen. Dog ikke så effektivt at organisk materiale har noen sjangs.

Aluminium er da ikke organisk.

Lenke til kommentar
Jasså ja.. tok det for gitt at en stor bestanddel måtte være jern, ettersom jorda for det meste er en diger jernklump.

Er den det? Det var nytt for meg. Jeg trodde det kun var kjernen (fra 3000 km dybde og innover) som bestod av jern og at hovedbestanddelen i mantelen var ulike metallsilikater (det vil si smeltet stein).

 

I følge http://www.astro.uio.no/ita/DNP/nineplanets/earth.html består planeten vår av (volumprosent):

34.6% jern

29.5% oksygen

15.2% silisium

12.7% magnesium

2.4% nikkel

1.9% svovel

0.05% titan

Lenke til kommentar

Hvis man hadde et sterkt nok tau/wire, kunne man laget en slags romstasjon som var festet til Jorden?

Slik at sentrifugalkraften hadde holdt romstasjonen i bane? Eller ville gravitasjonen trekt hele greia innover igjen?

 

(Edit: Formulerings, formulerings...)

Endret av Tharos.
Lenke til kommentar
Hva er poenget med tau da?

Hm, nå ble jeg svar skyldig. :D

 

Vel, hva om man hadde hatt denne romstasjonen veldig langt ut i verdensrommet da?

Og i tillegg kunne man hatt noe større enn tau, slik at en heis kunne gått langs denne "livlinen".

Slik hadde man hatt en ganske billig måte å komme seg ut i verdensrommet på, og dratt videre fra denne romstasjonen. :hmm:

Lenke til kommentar

Hahaha! Sett på maken! Mulig jeg sender inn jobbsøknad til NASA nå, gitt. :!:

 

Så problemet med denne "ideen" er kabelen? Stålwire blir for tungt, og alt annet er ikke sterkt nok?

 

Redigerings: Leste linken til Sealion nå, og kabelen er bare ett av mange problemer, ser det ut til.

(Og Motorcycle Maaaaaaaan dundret faktisk på anlegget i det jeg leste siggen din, Bytex).

Endret av Tharos.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...