Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

 

Hvorfor snur de hele styrehuset/brua på den nye elektriske fergen mellom Lavik og Oppedal?

 

Istedenfor tradisjonell løsning....

Tror du forveksler M/F Stavanger med M/F Ampere. Katamaranen Stavanger er ikke elektriskdrevet som Ampere.

Styrhuset på Stavanger snus for at man skal slippe å ha doble sett med styre- Oh navigasjonsutstyr. Jeg var oppe på broen for rundt en måned siden. Det er bare to stoler på broen: En til kapteinen og en til styrmannen. Vanligvis er det fire stoler, to for hver fartsretning. Snurr på styrhuset, så slipper kapteinen å bytte stol når man skal kjøre andre veien. Mest sannsynlig bare et prestisjeprosjekt. Kapteinen sa at da båten ble levert, var det problem med at kablene, som gikk opp i styrhuset, var for korte når man snurret styrhuset...

 

 

Akkurat det er jo veldig sløvt da, er jo ikke akkurat som det mangler på konstruksjoner med roterbart "styrhus", kraner av alle sorter feks. Så man vet jo godt hva som skal til.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakker om den nye ferja til Norled som går mellom Lavik og Oppedal.

 

Den elektriske. Ampere ja.

 

Og den snur på styrehuset. Satt hvertfall med folk som hadde tatt den ferja nettopp og sett dette. Men ser ingen fordeler med en slik konstruksjon kontra dobbelt sett styrekonsoll...?

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

De har nok valgt den løsningen av samme grunn som det meste andre bestemmes: fordi det er kostnadseffektivt. Så kan man spørre seg hvordan det har blitt kostnadseffektivt, men det kan jeg ikke svare på. Da trenger man mer grunnlag i form av kostnadsberegninger for de to løsningene.

 

Mulig det har noen praktiske fordeler også, men det er nok kostnadseffektivitet som er hoveddrivkraften.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor snur de hele styrehuset/brua på den nye elektriske fergen mellom Lavik og Oppedal?

 

Istedenfor tradisjonell løsning....

Tror du forveksler M/F Stavanger med M/F Ampere. Katamaranen Stavanger er ikke elektriskdrevet som Ampere.

Styrhuset på Stavanger snus for at man skal slippe å ha doble sett med styre- og navigasjonsutstyr. Jeg var oppe på broen for rundt en måned siden. Det er bare to stoler på broen: En til kapteinen og en til styrmannen. Vanligvis er det fire stoler, to for hver fartsretning. Snurr på styrhuset, så slipper kapteinen å bytte stol når man skal kjøre andre veien. Mest sannsynlig bare et prestisjeprosjekt. Kapteinen sa at da båten ble levert var det problem med at kablene, som gikk opp i styrhuset, var for korte når man snurret styrhuset...

Merkelig.... For korte kabler? Man bruker som regel slepering på slike ting, men kanskje ikke hvis det bare skal roterer 180 grader.

 

Litt rart at de ikke har testet at kablene er lange nok, før den settes i drift men.

Lenke til kommentar

Dette her som står i den artikkelen her "Havfenomen kan kjøle ned Norge", forstår jeg det rett da, at vi muligens kan komme til å prise oss lykkelig

for at det skjer global oppvarming?

 

Sitat: - Hvis det ikke var for den menneskeskapte drivhuseffekten, ville endringene i de nordatlantiske havstrømmene være nok til at vi gikk inn i en ny istid

 

Men vet ikke om jeg skjønte helt det der rett. :blush:

Lenke til kommentar

Snakker om den nye ferja til Norled som går mellom Lavik og Oppedal.

 

Den elektriske. Ampere ja.

 

Og den snur på styrehuset. Satt hvertfall med folk som hadde tatt den ferja nettopp og sett dette. Men ser ingen fordeler med en slik konstruksjon kontra dobbelt sett styrekonsoll...?

Jeg tror som sagt at det ikke er Ampere som gjør dette.Det er bare MF Stavanger som har dette ut i fra det jeg vet 100% sikkert. De kan forøvrig ligne litt på hverandre, så det kan ha skjedd en miks. Jeg finner ingen bilder av innsiden av broen til Ampere. Verftet Fjellstrand nevner ikke dette på infosiden om Ampere, men de gjør det på Stavanger sin side.

 

Uansett, vi kan gå ut i fra at det stemmer. Stavanger er på samme måte som Ampere en katamaran. Stavanger først i Norge av sitt slag. Båtene er bygd med et aluminiumsskrog, og man ønsker lav vekt. Det er mulig at man ønsker at styrhuset skal snurre for å spare plass og vekt. Stavanger sitt styrhus er egentlig veldig trangt med merkbart mindre plass inni enn f. eks. gamleferja MF Lifjord. Plass og vekt er ihvertfall et viktig argument for en helelektrisk ferje som Ampere. Ampere er egentlig en liten ferje, og et større styrhus vil bety mindre plass og mer vekt.

 

Skal holde et øye med dette neste gang jeg tar ferjen over.

Lenke til kommentar

De har jo tatt ferja Lavik Oppedal. Det går ikke an å ta feil. Mf Stavanger har ikke gått der oppe?

 

Edit: det har den faktisk. Nå ble eg straks mer i tvil....

 

Edit2: og det går an å t feil. Viste Stavanger til de. Ja, den ferja ja.... Er det mulig.... Godt du følger med quote!!

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

MF Stavanger tutler og går der, ja. ;)

Tar ferjesambandet kanskje to ganger i uken. Norled tok over for Fjord 1 ved nyttår. Det er tre ferjer som frekventerer, MF Stavanger, MF Oppedal og MF Ampere. I går var det faktisk fire ferjer på sambandet.

 

Ampere sliter for tiden med lading. Den må stå over hver tredje tur for å lade.

Lenke til kommentar

Man sier vel tross alt ikke "half" alene.

 

Jo, skjer hele tiden. Og jeg er bombesikker på at jeg har sett at det har betydd både 8:30 og 9:30 forskjellige steder. Men mtp svaret til trygve og den siste oversettelsen så får jeg tolke det som 9:30 inntil videre.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 

Man sier vel tross alt ikke "half" alene.

 

Jo, skjer hele tiden. Og jeg er bombesikker på at jeg har sett at det har betydd både 8:30 og 9:30 forskjellige steder. Men mtp svaret til trygve og den siste oversettelsen så får jeg tolke det som 9:30 inntil videre.

 

Alle engelske kunder som har sagt half uten past hos meg, har ment half past. Så lenge det er skrevet av briter, så mener de det trygve sier.  (Er det skrevet av utlendinger, så kan man aldri være sikker...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...