Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

 

SNIP{redigert av Ljóseind}

SNIP{redigert av Ljóseind}

 

 

Ja. Jeg har hørt noen omtale dette som [insert_ettellerannet_here] moment i forbindelse med et kurs i klassisk mekanikk. Jeg skriver et program hvor jeg gjør mange operasjoner på en slik størrelse, og derfor tenkte jeg det ville være praktisk å ha et godt uttrykk for den. Akkurat nå kaller jeg den bare massCenterOfMass. Og du har helt rett i at det er i forb. med massesentrum :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvordan holder dødt hår seg mye lenger inntakt enn levende hår på menneskehodet?

 

Hva konkret mener du er forskjellen på dødt og levende hår?

 

AtW

 

 

Med levende hår mener jeg hår som er på hodet til et levende mennske. Med dødt hår mener jeg hår som enten er klippet av

eller hår på en død kropp. Sånt hår ser jo ut som det var i nesten evigheter, mens resten av kroppen råtner.

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan holder dødt hår seg mye lenger inntakt enn levende hår på menneskehodet?

 

Hva konkret mener du er forskjellen på dødt og levende hår?

 

AtW

 

 

Med levende hår mener jeg hår som er på hodet til et levende mennske. Med dødt hår mener jeg hår som enten er klippet av

eller hår på en død kropp. Sånt hår ser jo ut som det var i nesten evigheter, mens resten av kroppen råtner.

 

 

Ok, skjønner, har aldri opplevd at hår som er på hodet mitt råtner, mugner eller liknende. Holder det seg inntakt i mindre grad?

 

AtW

Lenke til kommentar

Javel. Trodde det var de samme hår-stråene som hele veien vokste ut videre jeg, etter at de var klippet.  

Materialet for nytt hår må jo nødvendigvis dannes i hårsekken, og uten tilførsel av pigment vil det bli grått/hvitt.

Alt hår er hvitt i utgangspunktet, men farges av en blanding av mørk og lys melanin(eumelanin og phaeomelanin). Når pigmentene ikke lenger tilføres håret i hårsekkene forblir det hvitt.

Endret av toth
Lenke til kommentar

 

 

Med levende hår mener jeg hår som er på hodet til et levende mennske. Med dødt hår mener jeg hår som enten er klippet av

eller hår på en død kropp. Sånt hår ser jo ut som det var i nesten evigheter, mens resten av kroppen råtner.

 

 

Alt hår er dødt. Eneste forskjellen på avklippet hår og hår på hodet er at håret på hodet fremdeles sitter fast.

 

Hår vokser i roten, til det faller av etter 2 til 6 år.

Lenke til kommentar

Jo men det jeg egentlig lurte på, er hvorfor hår (avklippet eller på død kropp) holder seg så lenge uten å råtne eller gå i oppløsning. Det er jo noe mykt vev, som skinn og annet på kroppen? Ikke sånn som feks bein feks, det kan man jo forstå holder seg lenger siden det er så hardt.  

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Vet ikke om dette defineres som snedig men er det noe i at alex ferguson skal returnere til jobben? Jeg så det på nyhetskanalen når jeg sto opp i dag men nå når jeg søker om det på nettet finner jeg ikke noe fnug av en artikkel eller noe om saken O: Så jeg lurer på om dette er reelt eller om jeg bare drømte om den nyhets sendingen?

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette defineres som snedig men er det noe i at alex ferguson skal returnere til jobben? Jeg så det på nyhetskanalen når jeg sto opp i dag men nå når jeg søker om det på nettet finner jeg ikke noe fnug av en artikkel eller noe om saken O: Så jeg lurer på om dette er reelt eller om jeg bare drømte om den nyhets sendingen?

Du kunne sikkert funnet et bedre forum å spørre i? Forøvrig er det 1. april i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

Vet ikke om dette defineres som snedig men er det noe i at alex ferguson skal returnere til jobben? Jeg så det på nyhetskanalen når jeg sto opp i dag men nå når jeg søker om det på nettet finner jeg ikke noe fnug av en artikkel eller noe om saken O: Så jeg lurer på om dette er reelt eller om jeg bare drømte om den nyhets sendingen?

Du kunne sikkert funnet et bedre forum å spørre i? Forøvrig er det 1. april i dag.

 

 

Takk for tipset :) Har ikke vært aktiv i fotball delen av forumet så jeg vet ikke hvilken tråd men jeg kan se om jeg finner en :)

Lenke til kommentar

Blir ikke veldig overrasket om den dampmaskinen du linker til er en aprilspøk.

 

 

Men:

Selvsagt kan en "liten" dampmaskin drive en generator som forsyner en Raspberry Pi.

Da jeg var liten konstruerte jeg faktisk en dampdreven lommekalkulator.

Jeg har en av disse:

 

maxresdefault.jpg

 

Jeg koblet en liten elektromotor til svinghjulet med en gummistrikk.

Elektromotoren ble brukt som dynamo, og leverte strøm til kalkulatoren.

 

Om denne er kraftig nok til å drive en Raspberry Pi får noen andre regne på.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når eg ser på mobilen min med min polariserende solbriller ser eg skjermen veldig godt i stående stilling, men i liggende stilling så blir skjermen helt svart.

 

Har vel noe med filteret i brillene, men helt nøyaktig, hva er forskjellen som gjør at skjermen blir svart liggende og ikke stående?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...