Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Første trinn er flytende hydrogen og oksygen. Andre trinn er faststoffraketter "krutt". Ca 95% av den totale startvekta er drivstoff. De frakter ikke med seg unødvendig drivstoff så de bruker praktisk talt alt.

 

Romferga Atlantis med tre hovedmotorer, antagelig uten førstetrinn og andretrinn raketter veite 69-80 tonn.

 

Litt mer detaljer på vekta av drivstoff og de ulike delene. Et pund er 0,453 kg.

Her også.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvordan klarer kroppen å genere f.eks stressutslett? Det må da være tidenes dummeste funksjon?

 

Ifølge det jeg kan finne på nettet, er det tilsynelatende fordi stress gjør at kroppen slipper ut kortisol og adrenalin, som visstnok kan føre til reaksjoner i huden.

 

EDIT: For å ekspandere litt, så kan jo det nevnes at ikke alt kroppene våres kan gjøre har en eller annen spesiell nyttig funksjon. Mye arvemateriale i DNA-et vårt er rett og slett bare ting som "hopper på vognen" til andre fenotyper, uten å selv være spesielt nyttig for individet som har disse genene.

Endret av SnurreFisken
Lenke til kommentar

Hvorfor bruker briter, og mange amerikanere, gasskomfyrer? Fordi det er billigere i drift, siden deres strøm er dyrere?

 

Når det gjelder britene så har det sikkert noe med at de er nokså gammeldagse. Bare se på husene dems, veldig gamle saker. Amerikanerne vet jeg ikke da ikke så mange bruker gass.

 

--

 

Hva måler riktig av temperaturmåleren(sensorne) på bilen eller slik kvikksølv tempmåler som står inntil veggen ved huset?

 

Tempen på bilen i går sto det -13, på måleren utenfor huset ved døren sto det -9. På kvelden, helt mørkt.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Hvorfor bruker briter, og mange amerikanere, gasskomfyrer? Fordi det er billigere i drift, siden deres strøm er dyrere?

 

En fordel med gass er at det er veldig lett å endre temperaturen fort. Slår du av gassen har du oppnådd samme resultat som om du fjernet kasserollen fra plata på en elektrisk komfyr. Til sammenligning tar det lang tid å kjøle ned platen på den elektriske komfyren. Så du har mye større grad av kontroll med gass enn med elektrisk. Den samme fordelen får man for så vidt med induksjonsovn.

Lenke til kommentar

Hva måler riktig av temperaturmåleren(sensorne) på bilen eller slik kvikksølv tempmåler som står inntil veggen ved huset?

 

Tempen på bilen i går sto det -13, på måleren utenfor huset ved døren sto det -9.

 

høyst sannsynlig så er begge helt korrekte, men det er miljøforskjeller mellom de to plasseringene som gjør at det er forskjellig temperaturer og dermed er begge målerene korrekte.

 

men det er egentlig helt umulig å svare på hvilken av målerene som er mest korrekte uten å teste dem objektivt mot værandre.

de må begge monteres i et kontrolert miljø med kalibrerte apparater, da kan man teste og finne ut om det faktisk er målefeil på den ene eller andre enheten.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

En fordel med gass er at det er veldig lett å endre temperaturen fort. Slår du av gassen har du oppnådd samme resultat som om du fjernet kasserollen fra plata på en elektrisk komfyr. Til sammenligning tar det lang tid å kjøle ned platen på den elektriske komfyren. Så du har mye større grad av kontroll med gass enn med elektrisk. Den samme fordelen får man for så vidt med induksjonsovn.

Gass vil også fungere om man løfter pannen, mens induksjon vil stoppe.
Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål selv, som kanskje ikke er snedig, men det var vanskelig å finne ut av. Hvordan finner man brukerstatestikk, altså hvor mange innlegg du har skrevet i måneden? Og hvordan har andre funnet det? :p Og hvorfor er det ikke en link en plass i forumet?

 

Her. Aner ikke hvordan man finner den, men det er bare å bokmerke siden.

Lenke til kommentar
Her. Aner ikke hvordan man finner den, men det er bare å bokmerke siden.
Takketakk! :D Har funnet den igjen og mistet den gang på gang. Kanskje på tide å lære meg å lagre linken et sted? :p

 

Har et spørsmål til jeg når jeg først er i gang. Hvis det viser seg at kjøleskapet har vært uten strøm i mange timer, kanskje en dag/døgn (dvs. at det ble varmt i kjøleskapet). Er det da farlig å spise/drikke ost og melk som ikke har vært åpnet?

 

Vet det går fint med Ketchup, uåpnet juice, olje, egg som ikke lukter osv. Men er greit å vite før jeg drikker potensiell gift. :) Hadde også vært kult å slippe å få spysjuke. :D

 

Samme gjelder fryseren, men når jeg kom hjem fra mangedagerstur og oppdaget dette så var det enkelte ting i fryseren som fortsatt var litt frossent. Andre ting derimot var helt opptint. Lagde middag av kjøttdeig og pitabrød som lå i kjøleskapet. Jeg lever fortsatt. :yes: Skal prøve meg på kalkunfilet nå, blir spennende å se om jeg overlever. :p

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Var kvikksølvmåleren i solen?

 

Nop. Var helt mørkt og solen gått ned (kl21).

 

høyst sannsynlig så er begge helt korrekte, men det er miljøforskjeller mellom de to plasseringene som gjør at det er forskjellig temperaturer og dermed er begge målerene korrekte.

 

men det er egentlig helt umulig å svare på hvilken av målerene som er mest korrekte uten å teste dem objektivt mot værandre.

de må begge monteres i et kontrolert miljø med kalibrerte apparater, da kan man teste og finne ut om det faktisk er målefeil på den ene eller andre enheten.

 

Njaa.. det var vel kanskje sånn 5 m avstand (samme høyde) fra bilen og termometeret da. At det kan være 3 grader forskjell er mye.

 

Kan det ha noe med et termometeret med kvikksølv står inntil veggen? At den har absorbert varmen fra solen på dagen? Men veggen var vel blitt rimelig kald med minus 7 til 9 grader i 5 timer slik at kvikksølvet ikke skal være 3 grader varmere enn det som sto på bilen?

 

Rart :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...