Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det en spesiell grunn til at stikkontaktene i forskjellige land ser forskjellige ut eller er det på pur faenskap?

 

Det kommer nok av at de som har designet de forskjellige systemene har hatt forskjellige visjoner.

 

Noen mer korttenkte enn andre, eksempelvis USA. Hva pokker tenkte de når de designet elsystemene sine for 110 volt? Blir bare gigantiske kabler av det, og selve stikkontakten er til å grine av. Makan til elendig system.

 

Vil tro Norge er veldig langt foran i elteknologi. Agder Energi skal visstnok bygge ut vindkraftanlegg av enorme proporsjoner, og vannkraft er vi allerede veldig dyktige på.

Lenke til kommentar

Ja, som dansk statsborger skrev jeg faktisk "tsk" og "spsk" over alt først, før jeg byttet til hva jeg så norske oppskrifter på nettet bruker. Men fant ingen oppskrift på norsk med forkortelse for knivspiss.

knsp ser jo bedre ut sammen med tsk og spsk. Sammen med ts og ss blir den jo mye lengre igjen. Fortsatt bedre enn å skrive knivspiss fullt ut, så går for den foreløbig.

Lenke til kommentar

 

Vil tro Norge er veldig langt foran i elteknologi.

 

Nja... Du skal ikke være for sikker på det. Norge har mange plasser et elendig elnett som er skyld i ganske mange branner. De nye anleggene rundt om er nok bra, men som vanlig er ikke Norge flinke til å oppgradere.

 

Dessuten er forskriftene/normene våre en rein oversettelse av europeiske og internasjonale normer. Så vi er ikke bedre der heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer nok av at de som har designet de forskjellige systemene har hatt forskjellige visjoner.

 

Noen mer korttenkte enn andre, eksempelvis USA. Hva pokker tenkte de når de designet elsystemene sine for 110 volt? Blir bare gigantiske kabler av det, og selve stikkontakten er til å grine av. Makan til elendig system.

 

Vil tro Norge er veldig langt foran i elteknologi. Agder Energi skal visstnok bygge ut vindkraftanlegg av enorme proporsjoner, og vannkraft er vi allerede veldig dyktige på.

 

Norge har jo masse IT-nett som er en merkelig måte å gjøre ting på. Hovedproblemet med de europeiske støpslene er at de ikke er retningsstyrt, noe de egentlig burde vært av praktiske årsaker på TN-nett.

 

I tillegg er jo det vanlige støpslet vi bruker (schuko) for stort, ett opplegg der jord var i midten og jordete støpsel liknet mer på de flate/ujorede, bare at de hadde tre pinner hadde vært mere praktisk.

 

AtW

Lenke til kommentar

IT nett funker jo greit det, hadde bare elverkene klart å vedlikeholde disnoighterne sine.....

 

Men klart, tn nett er det man bør bruke i dag.

 

Dette med retning på stikkontakten ble eg litt nysgjerrig på. Hvorfor så viktig i tn nett? Så langt ute i et nett er det jo ingen krise om man lager brudd på n leder?

Lenke til kommentar

IT nett funker jo greit det, hadde bare elverkene klart å vedlikeholde disnoighterne sine.....

 

Men klart, tn nett er det man bør bruke i dag.

 

Dette med retning på stikkontakten ble eg litt nysgjerrig på. Hvorfor så viktig i tn nett? Så langt ute i et nett er det jo ingen krise om man lager brudd på n leder?

 

Det fungerer jo i den forstand at vi har strøm, men som du sier, så er det dårligere enn TN :)

 

Det har mest å gjøre med at en fast N-leder er lettere for de som designer produkter, og marginalt tryggere på noen produkttyper. (ett ekstra lag sikkerhet), vi klarer oss jo fint uten i europa, så problemet er jo ikke så veldig stort.

 

AtW

Lenke til kommentar

I tillegg er jo det vanlige støpslet vi bruker (schuko) for stort, ett opplegg der jord var i midten og jordete støpsel liknet mer på de flate/ujorede, bare at de hadde tre pinner hadde vært mere praktisk.

 

AtW

Schuko er lett det desidert beste støpselet av alle i verden i dag.

Kontakten er helt "forseglet" før pinnene blir aktive.

Det kan veldig lett senkes inn i vegger, slik at bare en cm stikker ut fra veggen

Det er likevel stort nok til at det er lett å trekke ut på bare den ene cm, uten å ta skade etter mange plugginger

Utformingen gjør at de aldri vil skli ut av kontakten og få dårlig kontakt.

De er praktisk talt vanntette, og det er veldig lett å gjøre dem helt vanntette.

 

Har ikke funnet noen andre stikkontakter som er i nærheten av like allsidige og stabile.

Her har jeg 220v og 60hz med amerikanske kontakter, og som alle andre plugger der eksponerte pinner er aktive, er det en risikosport å sette dem inn i veggen i blinde (Det biter godt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle parkere i dag. Det virket ikke med kort.

 

Ringte da til stavanger parkering og spurte hva eg skulle gjøre siden eg ikke hadde mynt.

 

Det måtte eg skaffe fordi det var eg lovpålakt hvis eg skulle parkere.

 

Er eg det? Er det krav til å ha mynt når eg skal parkere, og ikke bare fra parkerings selskapets side men med norsk lov?

Lenke til kommentar

Har spurt om dette en gang før, men fikk ikke et sikkelig svar, så prøver igjen!

 

Hvor mye har man å gå på, når man sier to eller flere musikere er i takt? F.eks i et band eller i et orkester, hvor mange milisekund forskjell kan det være mellom musikerene for at de ikke lenger er i takt, i følge våre ører?

 

Er kroppens takt så god at det kanskje ikke er noe forskjell?

Lenke til kommentar

Schuko er lett det desidert beste støpselet av alle i verden i dag.

Kontakten er helt "forseglet" før pinnene blir aktive.

Det kan veldig lett senkes inn i vegger, slik at bare en cm stikker ut fra veggen

Det er likevel stort nok til at det er lett å trekke ut på bare den ene cm, uten å ta skade etter mange plugginger

Utformingen gjør at de aldri vil skli ut av kontakten og få dårlig kontakt.

De er praktisk talt vanntette, og det er veldig lett å gjøre dem helt vanntette.

 

Har ikke funnet noen andre stikkontakter som er i nærheten av like allsidige og stabile.

Her har jeg 220v og 60hz med amerikanske kontakter, og som alle andre plugger der eksponerte pinner er aktive, er det en risikosport å sette dem inn i veggen i blinde (Det biter godt)

 

At det er bedre enn mye annet gjør det ikke fritt for forbedringspotensial, en plugg som er omtrent som dagens flate ujoredeplugger men med en jordingskontakt i midten, så det er tre pinner istedet for to hadde vært mere praktisk til 95%+ av det plugger brukes til i dag. Nemlig innendørs i vanlige hjem.

 

AtW

Lenke til kommentar

At det er bedre enn mye annet gjør det ikke fritt for forbedringspotensial, en plugg som er omtrent som dagens flate ujoredeplugger men med en jordingskontakt i midten, så det er tre pinner istedet for to hadde vært mere praktisk til 95%+ av det plugger brukes til i dag. Nemlig innendørs i vanlige hjem.

 

AtW

Sånn som i italia? Hvor pinnene er aktive før de har kontakt og det er vanskelig å designe en god vinklet lavprofil plugg i veggen?

 

Flate plugger er langt svakere enn schuko for belastning mot den tynne siden.

At selve pluggen er noe større er et veldig lite problem i forhold til levedyktigheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn som i italia? Hvor pinnene er aktive før de har kontakt og det er vanskelig å designe en god vinklet lavprofil plugg i veggen?

 

Flate plugger er langt svakere enn schuko for belastning mot den tynne siden.

At selve pluggen er noe større er et veldig lite problem i forhold til levedyktigheten.

 

Det er bare å designe det som en helt normal flat europlug som i dag med en ekstra pinne, man må ikke ta med seg ulempene Italias plugg har.

 

Mener du vanlige flate europlugger er en utrygg design? Det er en solid og levedyktig nok design med få problemer. De lar seg ganske lett fjerne fra kontakten ved belastning.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...