Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vist jeg ligger i Norge (50 meter fra grensen til Sverige) med en rifle og skyter (dreper) en person i sverige (50 fra grensen til norge).

Hvor blir jeg dømt?

Eller blir jeg dømt?

 

Hvor har mordet tatt sted, i sverige eller i norge?

Personen døde jo i sverige, men mordren var jo i norge.

Kan jeg rett og slett bare stå på norge siden og vinke til svenske politiet uten at de kan gjøre noe som helst med meg?

Til evt norsk politi kommer.

Siden jeg ikke drepte noen i norge, er jeg egentlig en fri man?

Den døde er jo svenskene sitt problem.

 

En kompis og meg har tenkt på det en stund, gode diskusjoner da.

Endret av Speider-gutten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vist jeg ligger i Norge (50 meter fra grensen til Sverige) med en rifle og skyter (dreper) en person i sverige (50 fra grensen til norge).

Hvor blir jeg dømt?

Eller blir jeg dømt?

 

Hvor har mordet tatt sted, i sverige eller i norge.

Personen døde jo i sverige, men mordren var jo i norge.

Kan jeg rett og slett bare stå på norge siden og vinke til svenske politiet uten at de kan gjøre noe som helst med meg?

Til evt norsk politi kommer.

 

En kompis og meg har tenkt på det en stund, gode diskusjoner da.

spiller liten rolle da det er utleveringsavtaler mellom Norge og Sverige.

Lenke til kommentar
Er eg det? Er det krav til å ha mynt når eg skal parkere, og ikke bare fra parkerings selskapets side men med norsk lov?
Er ikke forpliktelsen andre veien? Selger er forpliktet å kunne ta i mot betaling i form av kontanter, men ikke motsatt?

 

Hovedregelen er at kjøper er forpliktet til å betale på den måte selger anviser, dette følger av alminnelig avtalerett. Regelen om tvungent betalingsmiddel (sentralbankloven pgf 14) og den deklaratoriske regelen om bankoverføring i finansavtaleloven er unntak fra denne hovedregelen.

 

Vist jeg ligger i Norge (50 meter fra grensen til Sverige) med en rifle og skyter (dreper) en person i sverige (50 fra grensen til norge).

Hvor blir jeg dømt?

Eller blir jeg dømt?

 

Hvor har mordet tatt sted, i sverige eller i norge?

Personen døde jo i sverige, men mordren var jo i norge.

Kan jeg rett og slett bare stå på norge siden og vinke til svenske politiet uten at de kan gjøre noe som helst med meg?

Til evt norsk politi kommer.

Siden jeg ikke drepte noen i norge, er jeg egentlig en fri man?

Den døde er jo svenskene sitt problem.

 

En kompis og meg har tenkt på det en stund, gode diskusjoner da.

 

Drapet har skjedd begge steder.

Lenke til kommentar

Tidligere var det slik at norsk politi måtte ha tillatelse for å forfølge en mistenkt inn i Sverige og omvendt, men i dag tror jeg det finnes gjensidige avtaler som sier at de har lov til å følge etter og anholde deg med mindre deres svenske kolleger dukker opp og gjør ferdig jobben. Norsk politi avbryter da og kjører tilbake til Norge kun når svensk politi tar opp jakten. Jeg husker det var en sak om at svensk politi var sure fordi norsk politi hadde fulgt noen inn i Sverige og hadde vært væpnet. Men svensk politi er jo alltid væpnet så da undrer jeg hvordan det funker andre veien.

 

Du ville uansett bli anmeldt og fengslet i det landet du ble arrestert. Fordi Norge og Sverige har utleveringsavtale som nevnt over ville du da bli sendt tilbake til Norge. Hvis ingen slik avtale forelå måtte enten landets juridiske myndigheter bli enige, eller så ville de måttet slippe deg fri. Sverige hadde ikke hatt noen interesse av å la en morder gå fri selv om det ikke forelå noen avtale.

Lenke til kommentar

Krikkert: det er det eg lurer på. Eg vet at på den plassen tar de kort. Når eg da kommer dit og den løsningen ikke virker synes eg det er en lettvint løsning for Stavanger parkering å si: Ditt problem, du er lovpålagt å kunne betale med mynt hvis du skal parkere.

 

Eg fisket selvsagt etter gratis parkering.....

Lenke til kommentar

Krikkert: det er det eg lurer på. Eg vet at på den plassen tar de kort. Når eg da kommer dit og den løsningen ikke virker (...)

Om du skal kjøpe brus på en Narvesen-kiosk hvor du vet de har kortterminal, men det viser seg at denne er i ustand, forventer du da å få brusen gratis, eller tilbud/krav om å enten betale kontant eller avstå fra kjøpet?

 

edit: la til et ord (i grønt)

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du skal kjøpe brus på en Narvesen-kiosk hvor du vet de har kortterminal, men det viser seg at denne er i ustand, forventer du da å få brusen gratis, eller tilbud/krav om å betale kontant eller avstå fra kjøpet?

 

Nei men hvis det er snakk om trikkebillet eller bensin eller noe sånt så finnes det hjemmel i loven for dette.

Lenke til kommentar

Drapet har skjedd begge steder.

Er dette ganske enkelt fordi en person har begått et drap i Norge, og en person har blitt drept i Sverige?

 

Hva om jeg trekker det lenger - at jeg lager en innretning i Sverige, sender et prosjektil til denne innretningen fra Norge, slik at innretningen skyter en person i Finland. Har det skjedd noe juridisk sett ulovlig i Sverige?

Lenke til kommentar

Krikkert: det er det eg lurer på. Eg vet at på den plassen tar de kort. Når eg da kommer dit og den løsningen ikke virker synes eg det er en lettvint løsning for Stavanger parkering å si: Ditt problem, du er lovpålagt å kunne betale med mynt hvis du skal parkere.

 

Eg fisket selvsagt etter gratis parkering.....

 

I situasjonen "kreditor aksepterer mynt og kort" får du det mer slik: Gratis parkering får du ikke, men kreditor setter seg selv i kreditormora - noe som innebærer at han rettslig sett ikke vil ha adgang til å sanksjonere deg for din manglende betaling (ikke kreve tilleggsrente, ikke ilegge avtalemessige gebyrer, etc).

 

Er dette ganske enkelt fordi en person har begått et drap i Norge, og en person har blitt drept i Sverige?

 

Hva om jeg trekker det lenger - at jeg lager en innretning i Sverige, sender et prosjektil til denne innretningen fra Norge, slik at innretningen skyter en person i Finland. Har det skjedd noe juridisk sett ulovlig i Sverige?

 

Det er ganske enkelt fordi det er vanlig i strafferetten å ha bestemmelser som fastslår at en handling skal anses forøvet både der den er forøvet (i første eksempel i Norge) og der virkningen inntrer. Se for norsk retts vedkommende straffeloven pgf 12 annet ledd. Hovedregelen er at gjerningssted er der gjerningsmannen befinner seg når han utfører den straffbare handlingen, men dette gjør altså pgf 12 annet ledd unntak fra.

 

I ditt andre eksempel vil du ha begått forsøk på drap fra Sverige ved å ferdigstille innretningen der. Men fullbyrdet drap begikk du i Norge, og virkningen inntrådte i Finland.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Om du skal kjøpe brus på en Narvesen-kiosk hvor du vet de har kortterminal, men det viser seg at denne er i ustand, forventer du da å få brusen gratis, eller tilbud/krav om å enten betale kontant eller avstå fra kjøpet?

 

edit: la til et ord (i grønt)

Neida, for eg er ikke skamteit. Og eg visste dette argumentet kom. Eksempelet ditt har et hull, og det er hvis vi tar det enda lenger. Hele automaten er defekt. Kan ingen parkere der da? På Narvesen stopper de da bare handelen, men ville folk kjørt til en annen parkeringsplass?

 

Neppe.

Lenke til kommentar

Nå var det komme en del interessante diskusjoner her .

 

angående betaling : i dag har jo de aller fleste bank kort og lite kontanter på seg .

har man da ikke en plikt til ha en form for kortbetaling tilgjengelig ?

Dette skaper en del problemer på kollektivtrafikken som i liten grad lar deg bruke bankkort når man skal betale.

 

 

angående standarder : begynner det ikke å bli litt mange standarder nå slik at poenget med standarden er svekket ?

Lenke til kommentar

Drapet har skjedd begge steder.

 

Det er ganske enkelt fordi det er vanlig i strafferetten å ha bestemmelser som fastslår at en handling skal anses forøvet både der den er forøvet (i første eksempel i Norge) og der virkningen inntrer. Se for norsk retts vedkommende straffeloven pgf 12 annet ledd. Hovedregelen er at gjerningssted er der gjerningsmannen befinner seg når han utfører den straffbare handlingen, men dette gjør altså pgf 12 annet ledd unntak fra.

 

I ditt andre eksempel vil du ha begått forsøk på drap fra Sverige ved å ferdigstille innretningen der. Men fullbyrdet drap begikk du i Norge, og virkningen inntrådte i Finland.

 

 

Hørtes først litt rart ut med at drapet har skjedd begge steder, men når jeg tenker meg om så har det jo det.

 

Da dropper jeg den planen... :tease:

Lenke til kommentar

Kreditmora, betyr det gebyr for manglende betaling men kun måtte betale for selve parkeringen?

 

Du må betale for selve parkeringen, men du må ikke betale for det at selger ikke lar deg betale for parkeringen.

 

Neida, for eg er ikke skamteit. Og eg visste dette argumentet kom. Eksempelet ditt har et hull, og det er hvis vi tar det enda lenger. Hele automaten er defekt. Kan ingen parkere der da? På Narvesen stopper de da bare handelen, men ville folk kjørt til en annen parkeringsplass?

 

Samme prinsippet. Du er forpliktet til å betale for den tjenesten du har benyttet deg av, men kan ikke sanksjoneres for ikke å ha betalt i tide.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...