Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor bruker mange større (og dyrere) kikkerter eller teleskoper speil? Vil det ikke bare gjøre det vanskelig med god og presis optikk?

 

vanguard_fr-7500.gif

leica-televid-77-proffosionelt-kamera-teleskop-nypris-20-000.jpg

 

 

 

På noen større kikkerter kan jeg skjønne at det er vanskelig å få plass til store nok linser, men ser ikke helt grunnen i teleskoper.

Lenke til kommentar

Standarder er kun til for å enkelgjøre tilgjengeligheten på deler og gjøre ting brukervennlige. Det er ingenting i veien for at hvem som helst kan lage sin egen standard. Det er sånne standarder på det meste, og selv innenfor segmentene finner man ett og annet ureglementert av standarder. Det knives ofte om hvem som setter standarden, det mest kjente eksempel må vel sies å være AC/DC.

Lenke til kommentar

Standarder er kun til for å enkelgjøre tilgjengeligheten på deler og gjøre ting brukervennlige. Det er ingenting i veien for at hvem som helst kan lage sin egen standard. Det er sånne standarder på det meste, og selv innenfor segmentene finner man ett og annet ureglementert av standarder. Det knives ofte om hvem som setter standarden, det mest kjente eksempel må vel sies å være AC/DC.

 

Hva slags standard tenkte du på når du sier AC/DC?

 

AtW

Lenke til kommentar

Kampen mellom Edison og Tesla.

Edison hadde oppfunnet og solgte et komplett system for distribusjon av elektrisitet.

Lyspærer, stikkontakter, generatorer osv.

Men dette var DC, og kunne derfor ikke transformeres. Dermed var det svært begrenset hvor langt unna kraftverket man kunne få strøm.

 

Tesla leverte AC, og vekselstrøm kan jo som kjent transformeres. Dermed slipper man å ha et stinkende kullkraftverk på hvert gatehjørne.

 

Tesla og vekselstrøm vant denne kampen, og det kan virke åpenbart for oss i dag.

 

 

Anbefaler alle å se denne glimrende dokumentaren:

http://www.youtube.com/watch?v=13bGsSLkkuc

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvorfor bruker mange større (og dyrere) kikkerter eller teleskoper speil? Vil det ikke bare gjøre det vanskelig med god og presis optikk?

Speil har en stor fordel fremfor linser - at man ikke plages med kromatisk abberasjon. Og når man snakker om virkelig store teleskoper (større diameter enn ca 1 meter) blir linsene dessuten så tunge at det også er et problem. Til gjengjeld er det visstnok vanskeligere å få til god kontrast med speil enn med linser (noen som kan bekrefte/fortelle meg hvorfor?) så det er ikke alltid speil er det rette svaret.

Lenke til kommentar

Hva slags standard tenkte du på når du sier AC/DC?

 

AtW

 

Som nevnt ovenfor så er det alternate og direct current det her snakkes om. Det morsomme med hele greia er at begge på en måte "vant", og det viser at man kan vinne og komme seirende ut av det, selv om man på ett punkt ligger under :)

 

DC brukes i dag på småelektronikk, motorer o.l

Lenke til kommentar

Som nevnt ovenfor så er det alternate og direct current det her snakkes om. Det morsomme med hele greia er at begge på en måte "vant", og det viser at man kan vinne og komme seirende ut av det, selv om man på ett punkt ligger under :)

 

DC brukes i dag på småelektronikk, motorer o.l

 

Ok, da skjønner jeg hva du tenkte på, selv om jeg egentlig ikke vil kalle hverken AC eller DC for en standard, mere to forskjellige fysiske fenomen, men jeg skjønner ihvertfall hva du tenkte på.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kampen mellom Edison og Tesla.

Edison hadde oppfunnet og solgte et komplett system for distribusjon av elektrisitet.

Lyspærer, stikkontakter, generatorer osv.

Men dette var DC, og kunne derfor ikke transformeres. Dermed var det svært begrenset hvor langt unna kraftverket man kunne få strøm.

 

Tesla leverte AC, og vekselstrøm kan jo som kjent transformeres. Dermed slipper man å ha et stinkende kullkraftverk på hvert gatehjørne.

 

Tesla og vekselstrøm vant denne kampen, og det kan virke åpenbart for oss i dag.

 

 

Anbefaler alle å se denne glimrende dokumentaren:

http://www.youtube.c...h?v=13bGsSLkkuc

 

Ja, det er en spennende historie, interessant nok hadde kanskje DC vunnet om man skulle igjennom det samme i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ok, da skjønner jeg hva du tenkte på, selv om jeg egentlig ikke vil kalle hverken AC eller DC for en standard, mere to forskjellige fysiske fenomen, men jeg skjønner ihvertfall hva du tenkte på.

 

AtW

 

Det er muligens litt drøyt i den sammenheng at når man sier "standard", så ser man for seg formen på en stikk-kontakt, om den er rund eller firkantet. Men tro det eller ei, AC og DC er standarder i ordets rette forstand.

 

Det er to forskjellig måter å gjøre samme ting på, nemlig å forsyne elektriske applikasjoner med strøm. Dersom strøm hadde blitt oppdaget i dag så tror jeg fortsatt AC ville vunnet frem som standarden innenfor leveranse system fra kraftverk. Som noen andre påpekte gjelder dette sågar over lengre rekkevidder. Etter at strømmen har nådd en plantasje, eller endemål, finnes det i høyteknologiske bygg store transformatorer som forsyner hele bygget med den mer presise DC strømmen, alt etter hvilket formål bygget har og hvilke instrumenter som herunder brukes. Det er en god løsning, det er en trygg løsning og ikke minst er det en god, økonomisk løsning.

Lenke til kommentar

Det er muligens litt drøyt i den sammenheng at når man sier "standard", så ser man for seg formen på en stikk-kontakt, om den er rund eller firkantet. Men tro det eller ei, AC og DC er standarder i ordets rette forstand.

 

Det er to forskjellig måter å gjøre samme ting på, nemlig å forsyne elektriske applikasjoner med strøm. Dersom strøm hadde blitt oppdaget i dag så tror jeg fortsatt AC ville vunnet frem som standarden innenfor leveranse system fra kraftverk. Som noen andre påpekte gjelder dette sågar over lengre rekkevidder. Etter at strømmen har nådd en plantasje, eller endemål, finnes det i høyteknologiske bygg store transformatorer som forsyner hele bygget med den mer presise DC strømmen, alt etter hvilket formål bygget har og hvilke instrumenter som herunder brukes. Det er en god løsning, det er en trygg løsning og ikke minst er det en god, økonomisk løsning.

 

Blir jo en smakssak såklart, personlig synes jeg det er litt vidt å kalle AC en standard, det er masse forskjellige inkompatible forskjellige typer AC som brukes rundt omkring i verden til forskjellige ting. Men det er jo ikke så viktig, vi skjønner jo hva det snakkes om.

 

DC har mindre tap på lengre strekk.

 

AtW

Lenke til kommentar

DC har vel mindre tap på kortere strekk også?

 

Tingen er vel mer at man må opp i en viss lengde på strekket før det lønner seg med DC grunnet omformingen og kostnadene rundt det.

 

Ja, men det var snakk om langre strekk. Men du har helt rett, det er mindre tap uansett. Og per i dag brukes det bare på lange strekk ja, fordi man må transfomere frem og tilbake til AC (fordi AC er det som stort sett brukes i dag), men med DC over hele nettet hadde man ikke hatt dette problemet i samme grad.

 

AtW

Lenke til kommentar

Blir jo en smakssak såklart, personlig synes jeg det er litt vidt å kalle AC en standard, det er masse forskjellige inkompatible forskjellige typer AC som brukes rundt omkring i verden til forskjellige ting. Men det er jo ikke så viktig, vi skjønner jo hva det snakkes om.

 

DC har mindre tap på lengre strekk.

 

AtW

 

Det er klart, AC mangler nok alle egenskapene en skulle finne ønskelig i ett slikt system. Rent logistisk sett er det mildt sagt ett bryderi med opp og ned konverteringen hele tiden, fra AC til DC. Dog har det seg slik at AC er tryggere er transportere gjennom linjene og det er en av ankepunktene til at det ble valgt som standarden over lengre rekkevidder.

Lenke til kommentar

Det er klart, AC mangler nok alle egenskapene en skulle finne ønskelig i ett slikt system. Rent logistisk sett er det mildt sagt ett bryderi med opp og ned konverteringen hele tiden, fra AC til DC. Dog har det seg slik at AC er tryggere er transportere gjennom linjene og det er en av ankepunktene til at det ble valgt som standarden over lengre rekkevidder.

 

AC kunne transformeres før, og derfor kunne det transpurteres lengre. Legge merke til "kunne", denne fordelen er i dag ikke den samme, fordi DC også kan transformeres.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor bruker mange større (og dyrere) kikkerter eller teleskoper speil? Vil det ikke bare gjøre det vanskelig med god og presis optikk?

 

På noen større kikkerter kan jeg skjønne at det er vanskelig å få plass til store nok linser, men ser ikke helt grunnen i teleskoper.

Jeg tror ikke speilene/prismene gir noen nevneverdige konstruksjonsproblemer. Ulempen er nok liten i forhold til fordelene. Kikkerter bør passe til både voksne, barn, folk med tettsittende og vidtsittende øyne. Leddet tar seg av justerbarheten, mens største linsediameter begrenses til minimal avstand mellom øynene. Jeg vil gjette på at 50 mm er ganske normal minsteavstand og dermed maksimal diameter på glasset. I praksis må man nok avse noen mm til "innfatningen" eller linserøret og eventuell gummiering. Det antagelig begrenser linsediameteren til rundt 45mm. Det er ganske lite og egner seg best for små kikkerter med liten forstørrelse. Sånne kikkerter er vanligvis også konstruert uten speil/prisme.

 

Stor frontlinse er en fordel fordi det samler mer lys enn en liten frontlinse. Lysmengden blir stadig viktigere jo større forstørrelse kikkerten har. Derfor bruker kikkerter med stor forstørrelse også store frontlinser.

 

I teleskoper av den typen der tror jeg speil eller prisme brukes av to grunner:

- Det gir bedre ergonomi å kunne se inn i teleskopet med en vinkel i forhold til synsretningen. Man kunne nok tenkt seg høyere stativer, men det er ugunstig på grunn av stabilitet og vil øke behovet for å justere høyden når ulike personer skal kikke.

- Et sett med to speil/prismer vil minke avstanden mellom frontlinsa og okkularet. Det gir bedre transporterbarhet, håndterbarhet og mindre vindfang.

 

En del litt kraftige teleskoper konstrueres katadioptisk. Dvs. at det bruker krumme speil til å fokusere lyskjeglen i stedet for linser. Dette gjøres for å spare vekt og kostnader. Godt optisk glass er ganske dyrt, mens speil trenger ikke dyrt glass. Speil mangler også fullstendig noen optiske feil som glasslinser har (fargefeilbryting "ca"), men introduserer til gjengjeld noen andre typer optiske feil (f.eks astigmatisme, coma og ringformet bokeh.) Du finner noen fine illustrasjoner av katadioptiske teleskoper i astrofotoguiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...