Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har 2 lags sparevinduer.

 

Vi hadde midlertidig satt opp antennen vår for internett på innsiden av huset.

Det er en Microtik-board antenne som opererer ved rundt 5.5GHz.

Og vi fikk ikke internett gjennom vinduet.

 

150m siktelinje.

Hvorfor skulle wifi funke opp til 150m? Tviler på at det var glasset som utgjorde noe forskjell.

Lenke til kommentar

På hvor lang avstand er Mount Everest synlig?

Jeg vil tro at Kilimanjaro er synlig på større avstander. Mount Everest sin fot begynner allerede på flere tusen meters høyde, og forskjellen fra dette punktet og opp, er lavere enn fra et tilsvarende punkt og til toppen av Kilimanjaro.

 

Jeg regner med du tenker maks avstand du kan se fjellet fra, med tanke på Jordens krumning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har Staten et slektstre over alle som blir født og deres forfedre?

De lagrer jo alle som har statsborgerskap..?

Det finnes nok (folketellinger fra før personnr ble innført finnes jo også) , men ikke alt ligger systematisert på data. Det registreres jo med personnr hvem som er mor og far til barn som fødes, så at dette kan settes i system er jo ganske sikkert, men det lengste tilbake noe datasystem kan søke, uten at folk må fysisk bla i folketellingspapirer med kryptisk håndskrift er vel til personer som en eller annen gang har fått et personnummer.

Lenke til kommentar

Ultralyd er visstnok en ofte brukt metode for å måle vannmengde i tank, men det er noe som skurrer for meg. Ligger sensoren på bunnen og sender lydbølger opp (vil vannflaten virkelig reflektere bølgene?)? Eller flyter den på vannflaten og sender lydbølgene ned mot bunnen? Sistnevnte virker mer logisk fysisk sett, men upraktisk i realiteten. Noen som vet?

Lenke til kommentar

Det er to måter dette gjøres på. Ene er som du sier fra bunnen og opp til de forskjellige lagene i f.eks trefase målinger med vann, olje og gass.

 

Andre måten er i toppen av tanken og nedover til den treffer bunnen.

 

Funker dessverre kun veldig bra på en labb mtp trefase målinger, men på rene vannmålinger er dette en enkel og veldig stabil måte og måle nivået på. Dog en litt dyr måte, da difftrykkmåling er like nøyaktig og mye mye billigere på rent vann. På medie med ukjent tetthet er saken en helt annen. F.eks en tank med blandings medie...

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Ultralyd er visstnok en ofte brukt metode for å måle vannmengde i tank, men det er noe som skurrer for meg. Ligger sensoren på bunnen og sender lydbølger opp (vil vannflaten virkelig reflektere bølgene?)? Eller flyter den på vannflaten og sender lydbølgene ned mot bunnen? Sistnevnte virker mer logisk fysisk sett, men upraktisk i realiteten. Noen som vet?

 

Når du måler nivå ovenifra med ultralyd, så festes sensoren i toppen av tanken og måler avstanden ned til vannet.

Siden tankens dimensjoner er kjent, er det ganske lett å regne om denne avstanden til et nivå.

Jeg har aldri hørt at det går an å feste de i bunn av tanken og måle oppover, men ut i fra svaret til Jotun så virker det som det er mulig og.

Men det normale er å feste sensoren i toppen.

 

Vi bruker en del guidede mikrobølgesensorer, hvor man fester en sensor i toppen av tanken og spenner en wire i mot en fjær i bunnen. Sensoren bruker mikrobølger som følger wire'en til å måle avstanden ned til overflaten på vesken i tanken.

Lenke til kommentar

På hvor lang avstand er Mount Everest synlig?

 

På google earth (i en høyde av 10km) kan jeg se mt. everest fremdeles når fjellet er 250km unna. Det er på den sørlige siden. I bakkenivå er sikten svææææææært mye dårligere.

 

På hvor lang avstand er fjellet tydelig ved bakkenivå?

 

På hvor lang avstand er Mount Everest synlig?

Jeg vil tro at Kilimanjaro er synlig på større avstander. Mount Everest sin fot begynner allerede på flere tusen meters høyde, og forskjellen fra dette punktet og opp, er lavere enn fra et tilsvarende punkt og til toppen av Kilimanjaro.

 

Jeg regner med du tenker maks avstand du kan se fjellet fra, med tanke på Jordens krumning.

 

Jeg tenker på den største avstanden man kan skjelne at det er et fjell, uten hjelpemidler. Det er vel avstanden først og fremst, og ikke krumningen, som gjør at fjellet forsvinner fra syne?

 

Men siden du nevner det, på hvor lang avstand er Kilimanjaro synlig?

 

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Vi bruker en del guidede mikrobølgesensorer, hvor man fester en sensor i toppen av tanken og spenner en wire i mot en fjær i bunnen. Sensoren bruker mikrobølger som følger wire'en til å måle avstanden ned til overflaten på vesken i tanken.

 

Hvor bruker dere disse? Skrev hovedoppgave om denne typen "radarmåler". Dvs, hovedfokuset var på Guided radar med stav, ikke wire, siden vi ikke brukte så sinnsykt stor tank :p

 

Ifølge Christian Michelsen research er det faktisk bunnmontert ultralydmåler som har de beste resultatene på flerfasemålinger, siden disse ikke blir påvirket av skum og annet på toppen av oljen. Dette er et kjempeproblem med ultralydmålere da de ikke penetrerer så bra som f.eks radarmålere gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...