Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Nå er det nå en gang slik at når du først begynner å lure på noe, så vil du finne det ut. Fant en mann med et langt fransk navn som har samme fødselsdato. Kan jo være han. Navnet går tilbake til 2006 i skattelistene, men navneendring har kanskje tilbakevirkende kraft?

 

Laurent Pierre Ferdinand Gernigon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvertfall sånn som jeg har skjønt det, så har blått lys mer energi pga. eksempelvis rødt lys, da blått lys har kortere bølgelengde. Hvorfor er det ikke slik at man kan plassere et blått gjennomsiktig filter foran ei lyspære for å få mer energi ut av hver stråle...? En forklaring hadde vært flott :)

Lenke til kommentar

Fordi alt det blå filteret gjør er å absorbere de fargene som ikke er blå, slik at bare det blå lyset er igjen. Altså mister du energi ved å gjøre dette.

 

EDIT: Altså "konverterer" ikke filteret lyset til blått, det fjerner simpelten de andre bløgelengdene (som sammen med det blå lyset danner hvitt), slik at vi kun ser det blå.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Fordi alt det blå filteret gjør er å absorbere de fargene som ikke er blå, slik at bare det blå lyset er igjen. Altså mister du energi ved å gjøre dette.

 

EDIT: Altså "konverterer" ikke filteret lyset til blått, det fjerner simpelten de andre bløgelengdene (som sammen med det blå lyset danner hvitt), slik at vi kun ser det blå.

 

Takk for kjapt svar! Lenge siden jeg har hatt fysikk skjønner jeg...

Lenke til kommentar

Du starter jo med alle "fargene" for å si det sånn. Det du gjør ved å sette et fargefilter foran vil jo være å blokkere noe av strålene, altså noe av energien. Det vil jo til slutt føre til en såkalt stråle med mindre energi en det hadde i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Jeg har et par spørsmål angående hubble.

 

Hvor mange GB med data har Hubble generert siden det ble skutt opp?

 

Hva slags objektiv sitter Hubble? Jeg er ute etter tall i millimeter som kan sees i sammenheng med objektiv til vanlige systemkameraer.

 

Hva slags spesifikasjoner har kameraet, eller CCD/CMOSen til Hubble? Antall piksler, lysfølsomhet, bølgelengde den tar bilder i etc.

Lenke til kommentar

For de har høy gjeld. Og formue er penger i banken minus gjeld.

I tillegg til penger i banken kommer også f.eks. aksjer, og selve trumfkortet: Bolig. Fordi boligen formuesmessig verdsettes til 25, maksimalt 30% av markedsverdien, så betyr det at de aller fleste med boliglån har mer gjeld enn formue på papiret.

Lenke til kommentar

Jeg har et par spørsmål angående hubble.

...

Akkurat hvor mange GB data Hubble har sendt til jorden er det vel knapt noe tall på, annet en "mye".

 

Hubble har ikke "objektiv" i den forstand som man har på et (system)kamera.

Hubble er et speilteleskop med et 2,4m heksagonalt speil. Tror f-verdien er standard på 2, men den kan varieres.

Er den på 2, så vil jo "Teleobjektivet" være på 4.800mm. Men som sagt, den kan varieres.

 

Her og her er etpar lenker til å starte deg med.

Google "hubble technical specs" så får du opp ca 400.000 lenker. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...