Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvorfor sier soldater: F.eks: "There's a enemy at 9 o'clock".

Det jeg mener, hvorfor bruker de klokkeslett om retninger? Kan noen utdype dette?

Fordi de fleste kjenner til klokka?

Å holde styr på øst og vest til en hver til er vanskelig og å bruke grader eller radianer er kanskje ikke like effektivt. "There's a enemy at pi radians"

 

Bare ingeniører og matematikere som kanonføde da :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting som slo meg idag morges... Vanligvis på cowboyfilmer så ser man at de hiver seg på en hest og galopperer i flere dager ut dit peppern gror. Hvor langt kan egentlig en hest komme før den må hvile? Det samme gjelder dilligencer, der det gjerne er flere hester. Hestene må jo bli utslitt etter hvert, etter å ha trukket en tung vogn med rikfolk og post?

 

Ikke så ekstremt langt tror jeg. Såvidt jeg vet så kommer hester elngre en hester på endel dager (om man antar hest og manne r godt trent), ihvertfall med en rytter. Det er presumptivt fordi hester trenger mye hvile og mat.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men jeg mener. Det skal vel endel til. viss de står mot hverandre, så blir det jo motsatt for hverandre, det kan fort blandes i en stressende situvasjon, trodde det bar bedre med Nord-øst-vest-sør..

Mer nøyaktig med nord, øst, vest og sør ja, men se for det dette:

 

Person 1 ser en fiende, drar frem kompasset for å se hvilken rettning fienden er i, roper ut til sin kolega at fienden er mot vest.

Kolegaen drar frem sitt kompass, finner øst og finner kanskje fienden.

 

Det som er viktig å tenke på med kompass i kamp er våpenet.

Om kompasset kommer for nærme våpenet vil det gjøre at kompasset viser feil...

I tilegg tar det mye lengre tid, noe man antagelig ikke har tid til i kamp.

 

edit: soldater går gjerne i samme rettning, så klokka 9 vil stort sett være samme rettning for alle.

Er jo heller ikke værre enn å si "your 9`o clock" eller "mine 9`o clock" for å spesifisere det

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Men jeg mener. Det skal vel endel til. viss de står mot hverandre, så blir det jo motsatt for hverandre, det kan fort blandes i en stressende situvasjon, trodde det bar bedre med Nord-øst-vest-sør..

Mer nøyaktig med nord, øst, vest og sør ja, men se for det dette:

 

Person 1 ser en fiende, drar frem kompasset for å se hvilken rettning fienden er i, roper ut til sin kolega at fienden er mot vest.

Kolegaen drar frem sitt kompass, finner øst og finner kanskje fienden.

 

Det som er viktig å tenke på med kompass i kamp er våpenet.

Om kompasset kommer for nærme våpenet vil det gjøre at kompasset viser feil...

I tilegg tar det mye lengre tid, noe man antagelig ikke har tid til i kamp.

 

Tror ikke vi mener det samme. Det vil ikke bli tid til og dra frem kompasset. Da kan du liksågodt bruke høyre venstre osv..

Det jeg tenkte på, var at du Nord e frem, Øst til Høyre, Sør bak deg, og Vest til venstre for deg. Slik som du ser kartet.

Lenke til kommentar

En ting som slo meg idag morges... Vanligvis på cowboyfilmer så ser man at de hiver seg på en hest og galopperer i flere dager ut dit peppern gror. Hvor langt kan egentlig en hest komme før den må hvile? Det samme gjelder dilligencer, der det gjerne er flere hester. Hestene må jo bli utslitt etter hvert, etter å ha trukket en tung vogn med rikfolk og post?

Jeg tok meg en tur innom google og wikipedia. Resultatet er at hester normalt bare kan galoppere et par kilometer før de blir utslitt. Dersom man skal komme seg rask frem er det trav som er mest brukt, og dette kan en veltrent hest opprettholde i flere timer.

 

For ekspresspost og lignende var det vanlig å bytte hest ganske ofte, slik at man kunne opprettholde rask trav over lange distanser.

Lenke til kommentar
Tror ikke vi mener det samme. Det vil ikke bli tid til og dra frem kompasset. Da kan du liksågodt bruke høyre venstre osv..

Det jeg tenkte på, var at du Nord e frem, Øst til Høyre, Sør bak deg, og Vest til venstre for deg. Slik som du ser kartet.

Sånn ja, og den store forskjellen fra dette og klokka er?

Det er jo de samme utfordringene uavhengig av om du sier øst, høyre eller klokka 3, er det din eller min rettning...

 

Edit: Ellers er det dumt å bruke samme uttrykk på 2 forskjellige måter, kan føre til forvirringer.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Tror ikke vi mener det samme. Det vil ikke bli tid til og dra frem kompasset. Da kan du liksågodt bruke høyre venstre osv..

Det jeg tenkte på, var at du Nord e frem, Øst til Høyre, Sør bak deg, og Vest til venstre for deg. Slik som du ser kartet.

Det høres veldig tungvindt ut, særlig fordi er avhengig av å kunne oppgi hvilken himmelretning fienden er. Hvis man skal benytte nord/øst/sør/vest både til himmelretninger og som relative retninger blir det fort forvirrende. I tillegg er "11 o'clock" raskere enn "north-north-west".

Lenke til kommentar
Tror ikke vi mener det samme. Det vil ikke bli tid til og dra frem kompasset. Da kan du liksågodt bruke høyre venstre osv..

Det jeg tenkte på, var at du Nord e frem, Øst til Høyre, Sør bak deg, og Vest til venstre for deg. Slik som du ser kartet.

Sånn ja, og den store forskjellen fra dette og klokka er?

Det er jo de samme utfordringene uavhengig av om du sier øst, høyre eller klokka 3, er det din eller min rettning...

 

Edit: Ellers er det dumt å bruke samme uttrykk på 2 forskjellige måter, kan føre til forvirringer.

 

Åsså er det sinnsykt enkelt å si til veldig mange folk over radio bak deg, foran deg etc etc....

 

Nei, klokken er valgt fordi 12 alltid vil være i retning fram, avtalt på forhånd. Da blir det mye enklere å forholde seg til enn et kompass og en himmelretning.

Lenke til kommentar

Nytt spørsmål:

De fleste har sett action filmer hvor hovedpersonen blir skutt og får store og åpne sår. Og når han tar krutt og heller ned i såret og tenner på. Er dette virkelig bra å gjøre? Hvis man ser bort fra smertene osv, leger det såret/har det en god virkning? Hvis man kom i denne situasjonen i virkeligheten, hadde dette vært hensiktsfullt eller er det bare noe urealistisk tull som vises i film? Det må jo komme fra en plass. Hvis det hjelper, kan noen fortelle meg hvorfor og hva som er hensikten med det?

Lenke til kommentar

Nytt spørsmål:

De fleste har sett action filmer hvor hovedpersonen blir skutt og får store og åpne sår. Og når han tar krutt og heller ned i såret og tenner på. Er dette virkelig bra å gjøre? Hvis man ser bort fra smertene osv, leger det såret/har det en god virkning? Hvis man kom i denne situasjonen i virkeligheten, hadde dette vært hensiktsfullt eller er det bare noe urealistisk tull som vises i film? Det må jo komme fra en plass. Hvis det hjelper, kan noen fortelle meg hvorfor og hva som er hensikten med det?

Første google-treff

 

Ganske enkelt, nei. Det kommer ifra Rambo, og vi vet alle at Rambo er en film som ikke er 100% autentisk med hva som faktisk er mulig. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det må da være noe man kan gjøre for å lege såret bedre? For å desinfisere, stoppe blødning osv. F.eks. et sjeldent (og eksempelvis) scenario hvor man ikke har tilgang til å få kontakt med ambulanse osv eller annen hjelp, og må stole på det man har rundt seg for å overleve. Og hvis man ikke gjør noe, så dør man. Hva kan da gjøres?

Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

Det er en grunn til at ambulansepersonell bruker bandasjer, og ikke blåselamper.

 

Om du blør, legg på bandasje med press mot sårområdet. Om man har et dypt, blødende sår, kan man også med fordel tamponere såret (om det er et sår i armer/ben) ved å presse inn en rull med f.eks bandasje (en teknikk som er bra ved skuddskader).

 

Kommer du i skade av å kutte av deg en fot (eller arm), legg heller på en tourniquet enn å forsøke å brenne stumpen som er igjen.

 

Stopper man blødningen, koagulerer blodet av seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...