Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

 

Jeg ble påkjørt i rundkjøringen i stad, av en rød caravelle med svart støtfanger. Jeg selv har en grå mercedes.

 

Spørsmålet er, hvorfor har jeg blå lakk spor på bilen etter krasjet? Og ikke svart eller rødt?

Mulig at caravellen har hatt en annen farge tidligere? Eller at din bil har hatt en annen farge før?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det sies jo at universet utvider seg, og at "space is being created". Men hvis noe blir lagd, så må det jo være noe, altså "space is something". Hva er space, og hvordan kan det bli laget ut av ingenting?

 

Mange fysikere mener at det virkelige "ingenting" vil være virkelig ingenting, altså et 0-dimensjonalt rom, absolutt ingen utstrekning. Ingenting. Ingenting. Til forskjell fra dette, har vakuum 3 (synlige) dimensjoner, og ting kan bevege seg i det.

 

Ser at dette ikke er noe særlig svar på spørsmålet, men...

 

Forresten kan jeg sitere Illustrert Vitenskap (nr. 8/2010):

"(...)I moderne fysikk sier man at det tomme rommet i aller minste skala har en struktur som kan ligne en klase med små bobler eller skum. Det er ikke noe vi merker noe til, for denne strukturen viser seg først på 10-35 meter etter den såkalte planckskalaen - det er milliarder av ganger mindre enn et elektron.(...)"

Lenke til kommentar

Kan det ha noen uheldige konsekvenser å kjøle ned glodvarme stekepanner/kjeler o.l. med kaldt vann fra springen? Er vel noen materialer som kan sprekke av dette, men kan det sle slikt med nyere kjøkkenutstyr?

 

Har en stekepanne her som ble vasket med kaldt vann rett etter bruk, og bunnen på den ble skjev så den vaggler litt.

Lenke til kommentar

Kan det ha noen uheldige konsekvenser å kjøle ned glodvarme stekepanner/kjeler o.l. med kaldt vann fra springen? Er vel noen materialer som kan sprekke av dette, men kan det sle slikt med nyere kjøkkenutstyr?

Trur det går greit, men sjølv spyle eg med varmt vatn før eg går gradvis over til kaldt.

Lenke til kommentar

Kan det ha noen uheldige konsekvenser å kjøle ned glodvarme stekepanner/kjeler o.l. med kaldt vann fra springen? Er vel noen materialer som kan sprekke av dette, men kan det sle slikt med nyere kjøkkenutstyr?

Trur det går greit, men sjølv spyle eg med varmt vatn før eg går gradvis over til kaldt.

 

Ville Hvertfall aldri spylt rett med en kaldt vann. Teflonbelegget kan bli ødelagt og hele panna vri seg som nevnt over her.

Lenke til kommentar

Hvordan er det man ignorerer brukere her på diskusjon.no?

 

 

Fant det i en annen tråd:

 

Trykk på pilen ved siden av brukernavnet ditt, i det blå feltet der oppe i venstre hjørne. Trykk: "Administrér ignorerte brukere". Skriv inn medlemmets navn og sett på "Ignorer innlegg" og evt "Ignorer personlige samtaler".
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På jobben her har vi trykkluft på boks. Innholdsfortegnelsen sier "Inneholder: propan/butan. Sammensetning i henhold til EF-retningslinjer. Alifatisk hydrokarbon >30%"

 

Et par spørsmål nå.

1: Hvorfor både propan og butan?

2: Hvilke andre gasser fins i boksen?

3: Hva er alifatisk hydrokarbon, og hvorfor er det mer enn 30% i boksen?

4: Er det mer brannfarlig enn typisk hårspray? :whistle:

Lenke til kommentar

Oljeplattformen Heidrun er en såkalt strekkstagsplattform. En betongplattform som er "dradd" ned med stag og som flyter.

 

Den veier 250 000 tonn.

 

En kar sa det i dag at hvis alle strekkstagene bare forsvant sånn uten videre så ville oppdriften være stor nok til at plattformen "hoppet" 30 cm over havets overflate.

 

True og false?

Lenke til kommentar

Oljeplattformen Heidrun er en såkalt strekkstagsplattform. [...] så ville oppdriften være stor nok til at plattformen "hoppet" 30 cm over havets overflate.

 

True og false?

Lenge siden jeg satt og regnet på sånnt, så kan ikke hoste opp tallene (hvertfall ikke sånn med en gang :blush: ) men garantert "false". Men om jeg husker riktig kunne det teoretisk gå an å få plattformen til å velte ved å kutte stagene i riktig/feil rekkefølge og optimal/værst mulige timing.

Lenke til kommentar

Oljeplattformen Heidrun er en såkalt strekkstagsplattform. [...] så ville oppdriften være stor nok til at plattformen "hoppet" 30 cm over havets overflate.

 

True og false?

Lenge siden jeg satt og regnet på sånnt, så kan ikke hoste opp tallene (hvertfall ikke sånn med en gang :blush: ) men garantert "false". Men om jeg husker riktig kunne det teoretisk gå an å få plattformen til å velte ved å kutte stagene i riktig/feil rekkefølge og optimal/værst mulige timing.

 

Det må jo være en hinsides oppdrift i vannet for å oppnå noe slikt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...