Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvorfor jeg så ofte blir sår i rævva? Dusjer daglig og driter når jeg må, tørker skikkelig gjør jeg og. Jaja.. :blush:

 

tørker kanskje litt for godt? laugh.gif

 

lurer på hvorfor jenter lager så mye drama.. kan de ikke være brødre som oss gutta istedenfor?

 

Kvinnor kan inte vara lika kloka och logiska som oss, därför att deras hjärna inte är fullt lika utvecklad.

Folk av hankön har mer grå hjärnmassa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Munty:

Elektrolyttkondensatorer inneholder en væske med elektrolyttiske egenskaper.

 

Væsken lukter forresten rekesaft, i tilfelle du lurte. Artig å koble dem til gal polaritet, for da smeller de godt :-)

 

Og hva er elektrolyttiske egenskaper? Hvorfor lukter det rekesaft, og hvilke egenskaper har/har ikke en elektrolytt som en keramisk har/ikke har?

Lenke til kommentar

Og hva er elektrolyttiske egenskaper? Hvorfor lukter det rekesaft, og hvilke egenskaper har/har ikke en elektrolytt som en keramisk har/ikke har?

Det lukter rekesaft fordi det er ammoniakkforbindelser i elektrolytten.

Keramiske er dyrere å fremstille (og mer robust).

Elektrolytter kan tørke ut og da "dauer" kondensatoren.

 

Såvidt jeg vet er det ikke noen positive egenskaper med elektrolyttkondensatorer utover produksjonsprisen.

Lenke til kommentar

Er det en lov som sier at kun overprisede motehus kan produsere briller?

Har Prada-briller som kostet en del, men overpriset blir feil ord synes jeg da jeg har hatt de i 10 år uten noen feil :) (Med røff behandling til tider) Du får billige, men de fleste går i stykker bare du ser hardt på de.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Kommer man inn i Usa på ferietur om man har vært i fyllearresten?

Kommer an på hvorfor du var i "fyllearesten" (og hva slags straffereaksjon du eventuellt fikk).

Etter at "løsgjengerloven" ble opphevet, for omtrent 10 år siden, er det ikke straffbart å være sanseløst grøftedrita. Så om du havnet i fyllearesten utelukende fordi du var så full at politiet ikke våget å la deg gå videre (sovnet i en brøytekant f.eks) så har du faktisk ikke blitt straffet, men bare "oppbevart", og kan uproblematisk reise til USA.

Om du derimot var en dritafull og voldelig kranglefant som våknet i "fyllearseten" til en anmeldelse for "urinering på offentlig sted", "vold mot offentlig tjenestemann", "nektet å følge pålegg fra politiet" eller lignende (og du vedtar boten og/eller blir dømt)så må du krysse "ja" på "tiligere straffedømt" og må gjennom en mer omfattende søknadsprosess for å å visum til USA (om du i det hele tatt slipper inn).

Endret av M98kF1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor jeg så ofte blir sår i rævva? Dusjer daglig og driter når jeg må, tørker skikkelig gjør jeg og. Jaja.. :blush:

 

Kanskje er det noe favorittmat du egentlig ikke tåler. Det kan være litt skummelt. Det en nevner om hemorroider er ikke så skummelt, men heller litt plagsomt.

Kan hende det egentlig bare har blitt litt for mye raiding i wow i det siste, må slutte med det, det er de eneste gangen jeg trekker inn driten og når jeg er i public og det ikke er dass tilgjengelig. Men det må da være andre som trekker inn driten uten å bli sår?

Lenke til kommentar

Jeg har noe snedig jeg lurer på:

Ang. Ingvar Ambjørnsen:

 

Har han blitt påvirka til og skrive noen av bøkene siden av "hippie-tida"?

Finner veldig lite om oppveksten hans. Han begynte og jobbe på 'Lier Mentalsykehus' da han var rundt 20. Noe mer rundt dette?

Lenke til kommentar

Hva er det som skjer med en Cola når den fryses ned og varmes opp igjen? Glemte en Cola i fryseren, og den smakte tamt vann når jeg tok en slurk av den.

Hadde du åpnet den før du satt den i fryseren?

 

Gjorde en gang en blindtest med noen som mente de kunne smake forskjellen på cola som var fryst ned og ikke. Det var 2 uåpnede flasker, en som ble fryst ned og tint og en som stod i kjøleskapet. Det viste seg at de kunne ikke smake forskjell.

 

Det kan hende hvis du har åpnet den først at når du fryser den ned at noe av kullsyren slipper ut. (det har jeg ikke testet)

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar

Alle typer voldsdommer kan nekte deg innreise i USA. Ta gitaristen i Satyricon f.eks. Hele den første USA-turneen deres holdt på å gå i vasken fordi han ble nektet arbeidsvisa fordi han hadde en barslagsmål-dom fra 15 år tilbake.

Og de skulle oppholde seg så lenge at de måtte ha arbeidsvisa. De måtte faktisk hente inn en amerikansk replacement-gitarist for å kunne gjøre turneen, han slapp ikke inn i det hele tatt.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Hva er det som får hjertet til å pumpe?

Det er faktisk hjertet selv: http://no.wikipedia.org/wiki/Hjerte#Kontraksjon_og_frekvens

Muskelsammentrekningen (kontraksjonen) i hjertet settes i gang av en spontan depolarisering i selve hjertemuskelen. Dette skiller den fra skjelettmuskulatur som er avhengig av en nerveimpuls for å kontrahere. Muskelfibrene i hjertet er organisert for å utføre en hensiktsmessig kontraksjon av hjertet:

 

Sinusknuten utgjør den delen av muskelen som har raskest depolariseringsfrekvens (ca. 100 slag i minuttet). Dette gjør at denne normalt setter i gang kontraksjonene i hjertet, og styrer dermed frekvensen. Den fungerer som hjertets naturlige pacemaker. Videre brer impulsen seg nedover i hjertet til forkamrene (se over) slik at disse kontraherer (og pumper dermed blodet inn i hjertekamrene).

 

Deretter når impulsen AV-knuten (atrioventrikulærknuten) som forsinker impulsen før den slipper den videre ned til hjertekamrene. Dette er hensiktsmessig for at blodet skal rekke å fylles over i ventriklene før disse kontraherer. AV-knuten har en naturlig depolariseringsfrekvens på ca. 40 slag i minuttet, og blir derfor normalt overstyrt av sinusknuten.

 

His-bunten og purkinjefibrene er spesialiserte muskelfibre som leder impulsen raskere enn vanlige hjertemuskelfibre. De sørger for at impulsen brer seg så raskt som mulig til begge hjertekamre for at de skal kontrahere synkront. Disse har en naturlig depolariseringsfrekvens på ca. 20 slag i minuttet.

 

Hjertets frekvens styres av 3 mekanismer som alle utøver sin påvirkning på sinusknuten:

Øker kontraksjonsfrekvensen:

• Sympatisk innervering (truncus sympaticus)

• Hormonell sympatisk stimulus (adrenalin, og noradrenalin)

Reduserer kontraksjonsfrekvensen:

• Parasympatisk innervering (nervus vagus)

 

Under hvile slår hjertet 50–70 ganger per minutt, og hvert hjertekammer pumper ca 5 liter blod per minutt. Under hardt muskelarbeid kan hjertet slå opptil 200 ganger per minutt og hvert hjertekammer pumpe 20–25 liter per minutt (hos trente idrettsfolk mer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...