Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk tekstmelding fra Telenor igår at abonnementet mitt gikk over til å være gratis fra i går (det er Frihet, som er gratis etter ett år).

 

Da lurer jeg, om jeg vil kjøpe en helt ny mobil, f.eks. HTC Desire HD, og velger samme abbo som jeg allerede har (altså overfører det), fornyes månedsavgiften da igjen? Eller vil jeg fortsette med 0,- i mndpris med ny telefon.hmmm...

Lenke til kommentar
Hvordan ble det første livet til?

Foreløpig er det ingen som vet det. Dette forskes det på i en egen vitenskapsgren, abiogenesis (livets opprinnelse fra livløs materie).

http://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenesis

 

Noen forskere tror imidlertid at livet ikke oppstod på Jorda, men kom hit via kometer. Dette kalles biogenesis (livets opprinnelse fra annet liv). Men biogenesis-livet må jo også ha oppstått en gang (abiogenesis), hvis da ikke universet er uendelig gammelt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Biogenesis

Lenke til kommentar

For mye c-vitamin kan føre til produksjon av nyrestein.

Det tror jeg er feil. RLE-læreren min er en god bekjent av Dag Viljen Poleszynski, en av de i Norge som kan mest om medisin. Han mener ihvertfall at C-vitamin er helt ufarlig å ta i doser opptil 200g per dag, du kan google det hvis du vil ;)

 

Så med 300g da?

 

Hvis 200g er trygt så er jo >200 "for mye" pr. definisjon....

Lenke til kommentar

For mye c-vitamin kan føre til produksjon av nyrestein.

Det tror jeg er feil. RLE-læreren min er en god bekjent av Dag Viljen Poleszynski, en av de i Norge som kan mest om medisin. Han mener ihvertfall at C-vitamin er helt ufarlig å ta i doser opptil 200g per dag, du kan google det hvis du vil ;)

 

Så med 300g da?

 

Hvis 200g er trygt så er jo >200 "for mye" pr. definisjon....

Doser over 200g er nok ikke like trygt jeg, men det skal ikke jeg uttale meg om.

Daglige doser på over 20-25g i lengre perioder er vel heller ikke anbefalt, men det varierer fra person til person. Doser opp mot 200g kan brukes i perioder hvor det er behov for det.

I følge Poleszynski er c-vitaminer sterkt undervudert.

Står en del her http://www.iform.no/pub/art.php?id=265

Lenke til kommentar

1. Jeg lurer på viss du skyter deg selv inn i tinningen, vil du da momentant og ikke kjenne noe som helst?

Jeg skal ikke gjøre dette. Bare lurer.

2. Blir de som verver seg i styrken i utlandet, ofte ødelagt når de kommer hjem igjen. I nervene osv..

3. Viss jeg skal ha læretid i 2 år, som er ferdig da jeg er 20. Kan jeg fortsatt ha sjans til og utføre førstegangstjeneste, siden jeg har veldig lyst til dette.

Lenke til kommentar

1. Jeg lurer på viss du skyter deg selv inn i tinningen, vil du da momentant og ikke kjenne noe som helst?

Jeg skal ikke gjøre dette. Bare lurer.

 

Har du sett Der Untergang? I følge Adolf Hitler er det en reell sjanse for at man kun mister synet av et skudd i tinningen. Han anbefalte å bruke ganen i stedet.

 

2. Blir de som verver seg i styrken i utlandet, ofte ødelagt når de kommer hjem igjen. I nervene osv..

Søskenbarnet mitt virker helt OK etter å ha tjenestegjort i Kosovo noen år.

 

 

Mitt eget spørsmål

 

Er vann tettest ved 3,98 °C eller 0 °K?

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

2. Blir de som verver seg i styrken i utlandet, ofte ødelagt når de kommer hjem igjen. I nervene osv..

 

For noen får det seriøse følger, og for noen skjer det ikke så mye. Det kommer mye an på hva soldatene opplever, hvor mye stress de er utsatt for, hvor sterk psyke de har, hvor mye hjelp de blir tilbudt (psykologhjelp i første omgang) osv.

 

Etter vietnamkrigen (som riktignok var helt ekstremt forferdelig) har det blitt rapportert mye forskjellig statistikk om krigsveteraner som har begått selvmord. Det vanligste tallet som blir operert med (meg bekjent) er at rundt 60 000 amerikanse krigsveteraner (fra vietnamkrigen som sagt) har tatt selvmord, men det er enkelte som mener at tallet er så lavt som 10 000, og noen mener det er oppe i 100 000.

 

Men selvmord er jo den aller siste utveien. Et veldokumentert fenomen er at soldater kan få post-traumatisk stresslidelse (PTSD). Les mer om det her: http://www.lommelegen.no/320670/post-traumatisk-stresslidelse

 

Den amerikanske regjeringen kritiseres forøvrig for å være alt for passive til å tilby soldatene sine god støtte når de kommer hjem fra steder som Irak og Afghanistan, noe som fører til større utbredelser av PTSD (mindre psykologhjelp, mindre visshet om at det finnes osv) men vet ikke hvordan det står til i Norge.

 

Det er uansett definitivt en risk for at du kan få psykiske lidelser etter å ha vært i utlandet. Om du får det eller ei er umulig å svare på på forhånd, men å ha vært i en krigssituasjon vil nok prege deg for resten av livet (både på godt og vondt).

Endret av Error
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...