Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men SpecSavers skryter jo av at de tilbyr de samme motemerkene.

ER SpecSavers billigere på motebriller, eller er de kun billige fordi mesteparten av brillene er noname?

Hvis det er motemerker, hvordan klarer de å være så billige?

I fjor høst skrev jeg faktisk en oppgave sammen med noen i klassen angående hva de forskjellige brillekjedene i Norge burde gjøre/skulle ha gjort i forbindelse med den massive ekspansjonen Specsavers klarte i løpet av kort tid (fordi det ikke fantes noe low-end marked for briller i Norge gjorde de det veldig bra (hvert fall i starten, vet ikke hvordan det går nå)). Ikke veldig inngående, ca. 3-4 sider totalt), men noe av årsaken kan forklares med sinnsyk avanse i brillebransjen. Luxottica Group står bak majoriteten av alle high-end brillemerker og den tilnærmede monopolkontrollen de har gjør at de har et veldig godt utgangspunkt for å kontrollere markedet og dermed pris.

 

 

Brilleglass koster 18 kroner i innkjøp for optikerne. Mens den billigste optikeren tar 250 kroner av kunden' date=' forlanger den dyreste 1500 kroner for de samme glassene[/quote']

Kilde.

 

 

 

 

 

 

 

Et spørsmål fra meg:

 

Hvordan fungerer transparent lakk? Begge bilene jeg har eid har vært svarte, men jeg likte ikke det fæle oransje blinklyset som brøt fryktelig med resten av bilen (sideblinklysene). Jeg fikk høre at noen hadde brukt transparent lakk på disse og prøvde det samme. Når blinklysene ikke er i bruk ser de veldig sorte ut, men når man skrur på blinklyset så ser man tydelig at det blinker oransje (selv om pæra er klar, så lyset må jo komme fra det opprinnelig oransje glasset). Hvordan kan dette forklares?

Lenke til kommentar

Hvorfor kan vi regulere temperaturen på luften vi puster ut av munnen? Når vi har munnen på vidt gap og 'ånder', så er luften varm, og når vi sender ut en sentrert luftstråle blir den kald.

 

Hva er fysiologien bak dette?

 

Når jeg puster på hånda mi føles utåndingsluften varm.

Når jeg blåser på hånden min føles luften kald.

 

Jeg tror forklaringen på at det føles sånn, er at pusten min faktisk er kroppstemperert, akkurat som hånda.

Pusten føles varm fordi den er varmere enn omgivelsene (typisk 22 grader i stuen, i motsetning til 37 grader kroppstemperatur.)

Men når jeg blåser på hånda, blåser jeg bort den varme "auraen" som hånda avgir til den stillestående lufta rundt seg.

Omtrent som når en vinterdag føles mye kaldere om det samtidig blåser den dagen.

Det er snakk om to forskjellige effekter her. Den første er adiabatisk prosess der luften du blåser ut kraftig går fra å være komprimert i munnen din til å plutselig utvide seg, som gjør at temperaturen faller (volumet blir større, men ingen energitilførsel). Hvis du bare ånder på hånden skjer ikke dette, som gjør at luften du puster ut er varmere.

 

Når det kommer til vind ute, så har dette med at luft som beveger seg virker som om det har større varmelederevne, fordi i motsetning til stillestående luft, så blåses det hele tiden ny kald luft på deg før luften som er i kroppen din sin umiddelbare nærhet har fått tid til å varme seg opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Brilleglass koster 18 kroner i innkjøp for optikerne. Mens den billigste optikeren tar 250 kroner av kunden' date=' forlanger den dyreste 1500 kroner for de samme glassene[/quote']

Kilde.

 

 

 

 

Jeg har også reagert på de sinnsyke prisene på briller (enda jeg ikek bruker det selv), og glass er jo en ting, i forhold til produksjonskostnad, så er jo innfatninger enda villere priset.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette høres kanskje ut som et høyt useriøst spørsmål, men jeg mener det helt alvorlig:

 

Hvorfor blir diskusjon.no plutselig langt mer intressant med en gang jeg har andre ting jeg må gjøre? Hver gang jeg har en oppgave eller lignende som skal leveres, og jeg egentlig ikke har tid til forumet, blir det samtidig mye morsomere å være her.

 

Jeg skjønner at det er en reaksjon av at jeg utsetter kjedelige ting, men det burde da ikke gjøre alle andre aktiviteter morsomere? Eller?

 

Det kalles Prokrastinering.

 

Forklarende artikkel fra Aftenbladet

Lenke til kommentar

Pakningsvedlegget på den desinfiserende håndvasken min (alkohol) sier at den tar livet av 99,9% av alle bakterier. Hvilken 0,1% er det som er resistent?

De 0.1 prosentene er vel bare mer resistente bakterier? Når du fjerner 99.9 % vil de .1 % som ikke drepes få større "spillerom", og du kan skape "superbakterier". (Våknet for 5 minutter siden av at noen skypet meg, får skylde på det om jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Si vi har ett DNA register for alle i hele verden. Og hvis noe kriminelt skjer, finner du kun fingeravtrykk, greier de å lese utifra DNA'et hvordan personens fingeravtrykk ser ut? Og er det mulig å lage en litt røff skisse av hvordan personen ved hjelp av DNA?

 

Fingeravtrykk er ikke kun bestemt av DNA; for eksempel, de trekkene ved fingeravtrykkene som gjør de unike er ikke bestemt genetisk (i motsatt fall hadde eneggede tvillinger hatt like fingeravtrykk, noe de ikke har). Dette betyr nødvendigvis at det ikke er mulig å finne ut hvordan fingeravtrykket til en person ser ut kun ved å se på DNA.

 

Kilde: http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=are-ones-fingerprints-sim

Endret av hallgeirl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...