Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er viktig å huske at sola i seg selv ikke er farligere ved solformørkelse enn den er til vanlig. De færreste blir plutselig blinde i dagliglivet fordi de har gløttet i retning sola, og på samme måte blir man ikke plutselig blind når det er solformørkelse.

 

Faren ligger jo i at det er enklere å se for lenge mot sola under en solformørkelse, og jeg kan ikke huske noen studier av hvordan dyr oppfører seg under en solformørkelse. Om jeg må gjette, så vil jeg tro at dyr ikke har noen interesse av å se mot sola, hverken til vanlig eller under solformørkelse. Merk at dette bare er ukvalifisert gjetting.

Lenke til kommentar
Er det sant at folk flest ikke kan smake forskjell på rød og hvit vin i blinde, og har samme temperatur? Har ikke prøvd selv.

For noen år siden tok forskere 10 ulike hvitviner og blandet rødt fargestoff i dem. Inviterte profesjonelle vinsmakere ante ikke noe om denne bløffen og ga totalt ulike beskrivelser av samme vin i farget og ufarget utgave, absolutt ingen av de merket at "rødvinene" egentlig var de samme som de ufargete hvitvinene. Noen nektet faktisk å godta resultatet da de etterpå ble presentert for bløffen.

Som svært vininteressert synes jeg dette høres suspekt ut, og skulle gjerne sett en kilde på denne påstanden. Jeg er nemlig nær ved å kalle dette bullshit/urban legend.

Jeg fant et bedre referat:

http://scienceblogs.com/cortex/2007/11/the_subjectivity_of_wine.php

In 2001, Frederic Brochet, of the University of Bordeaux, conducted two separate and very mischievous experiments. In the first test, Brochet invited 57 wine experts and asked them to give their impressions of what looked like two glasses of red and white wine. The wines were actually the same white wine, one of which had been tinted red with food coloring. But that didn't stop the experts from describing the "red" wine in language typically used to describe red wines. One expert praised its "jamminess," while another enjoyed its "crushed red fruit." Not a single one noticed it was actually a white wine.

 

The second test Brochet conducted was even more damning. He took a middling Bordeaux and served it in two different bottles. One bottle was a fancy grand-cru. The other bottle was an ordinary vin du table. Despite the fact that they were actually being served the exact same wine, the experts gave the differently labeled bottles nearly opposite ratings. The grand cru was "agreeable, woody, complex, balanced and rounded," while the vin du table was "weak, short, light, flat and faulty". Forty experts said the wine with the fancy label was worth drinking, while only 12 said the cheap wine was.

Testen er også omtalt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Wine_tasting

Lenke til kommentar
Man får vel ganske vondt i øynene før det faktisk skjer noen skade. Det er dette som er så genialt med alle former for smerte og ubehag, det varsler oss om at noe dritt er i ferd med å skje, så vi kan avbryte hva-det-nå-er-vi-driver-med før vi tar ordentlig skade av det.

Dessverre for din hypotese er det ingen smertenerveceller inne i øyet, på netthinna, der en sånn skade vil oppstå. Solformørkelsen lurer dessuten den automatiske pupillerefleksen til å tro at lyset blir svakere, mens hver solstråle fortsatt er like sterk. Derfor får man lettere øyeskader under solformørkelser enn ellers. Grunnen til at man ikke hører så mye om det er fordi de fleste beskytter øynene slik de blir rådet til, men den viktigste grunnen er likevel at solformørkelser tross alt er svært sjeldne. Ved hver solformørkelse er det alltid noen som får behandling for øyeskader, og noen av disse skadene vil bli permanente. Det siste spesielt fordi det finnes myter ute i befolkningen om at man kjenner smerter i øynene før det blir skadelig. Det gjør man altså ikke. Permanente skader kan oppstå etter få sekunder ved solformørkelser.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/08/01/542376.html

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=8389121

 

http://www.snl.no/.sml_artikkel/øyeskade

STRÅLESKADER

Vanligst er skader forårsaket av ultrafiolett stråling, som ved snøblindhet, sveisearbeid og ved bruk av kunstig høyfjellssol. Langt farligere for synet er de skadene som forårsakes ved at man ser direkte på sola, slik man kan gjøre ved solformørkelse. Da fungerer øyets hornhinne og linse som et brennglass, og man får en brannskade i den mest følsomme delen av netthinnen. Det kan føre til varlig nedsatt skarpsyn. Det kreves derfor spesielt mørke brilleglass for at man skal kunne se på en solformørkelse.

 

Når man skal bruke laserapparater, må man iaktta spesielle forsiktighetsregler for å unngå øyeskader. Det samme gjelder røntgenstråler. Ved røntgenbehandling i nærheten av øynene må øynene dekkes forsvarlig til.

Lenke til kommentar

Ah, ok. Jeg var ikke klar over at det var noen reel forskjell mellom "styrken" fra en solformørkelses-sol og den vanlige sola. I og med at jeg flere ganger har kommet fra det uten varige skader etter å ha sett på sola, og da har følt et ubehag i øynene mens jeg gjorde det, antok jeg at dette faktisk funket.

Lenke til kommentar

Tilhører månen USA? Med tanke på at de først plantet et flagg der.

 

Edit: Faren til en kompis av meg eier noen kvadratkilometer på månen. Hvem kjøpte han det av? Og hva skal han med det?

 

Det gjør han nok ikke. Dog er det ikke første gang at folk tjener masse penger på å selge ting de egentlig ikke eier ... Månen er kollektiv eiendom, ingen stat, bedrift, organisasjon, privatperson osv. kan gjøre krav på den.

Lenke til kommentar

Tilhører månen USA? Med tanke på at de først plantet et flagg der.

 

Edit: Faren til en kompis av meg eier noen kvadratkilometer på månen. Hvem kjøpte han det av? Og hva skal han med det?

 

Det gjør han nok ikke. Dog er det ikke første gang at folk tjener masse penger på å selge ting de egentlig ikke eier ... Månen er kollektiv eiendom, ingen stat, bedrift, organisasjon, privatperson osv. kan gjøre krav på den.

Hvorfor kunne Norge gjøre krav på Dronning Mauds land?

 

 

 

Lenke til kommentar

 

Det gjør han nok ikke. Dog er det ikke første gang at folk tjener masse penger på å selge ting de egentlig ikke eier ... Månen er kollektiv eiendom, ingen stat, bedrift, organisasjon, privatperson osv. kan gjøre krav på den.

Hvorfor kunne Norge gjøre krav på Dronning Mauds land?

 

Hmm, jeg formulerte meg kanskje dårlig. Korreksjon: Du kan gjøre krav på hva du vil på månen, men kravet ditt er ikke legitimt (samme gjelder kanskje også Antarktis, men om det strides vel de lærde :p).

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...