Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Erfaringsmessig er det lettere å få inn radio- enn mobilsignaler på fjellet og i "fjerne" strøk. Er det forskjeller på bølgene eller er det rett og slett bare et bedre utbygget radionett?

Dette har ikke direkte å gjøre med hverken størrelse på antenner eller energi. Det er fordi elektromagnetiske bølger med ulike frekvenser har ulike egenskaper. Jeg kan ikke så mye om det og det er vist ikke helt enkelt, men du kan prøve å lese litt på Wikipedia.

Lenke til kommentar
En 1-liters stålkule faller fortere enn en 1-liters isoporkule i atmosfæren, selv om luftmotstanden er den samme. På månen betyr verken form eller vekt noe på fallhastigheten.

Ymter du frem på at isopor og stålkulen som nevnes i ditt eksempel ville landet samtidig på månen?

Javisst, likeldes ville de det i et lufttomt rør på Jorda. Tyngdeakselerasjonen på Jorda er 9,81 m/s², den er den samme for alle objekter. Den eneste grunnen til at ei fuglefjær faller saktere enn en hammer på Jorda er luftmotstanden. Dette eksperimentet ble faktisk utført på månen (Apollo 15) og begge falt nøyaktig like fort og landet samtidig.

 

http://www.youtube.com/watch?v=5C5_dOEyAfk

 

Samme eksperiment (med ei fjær og ei stålkule) har også blitt utført på Jorda, inne i et rør, først i atmosfæretrykk og deretter i vakuum:

 

http://www.youtube.com/watch?v=_XJcZ-KoL9o

Lenke til kommentar
Er det sant at folk flest ikke kan smake forskjell på rød og hvit vin i blinde, og har samme temperatur? Har ikke prøvd selv.

For noen år siden tok forskere 10 ulike hvitviner og blandet rødt fargestoff i dem. Inviterte profesjonelle vinsmakere ante ikke noe om denne bløffen og ga totalt ulike beskrivelser av samme vin i farget og ufarget utgave, absolutt ingen av de merket at "rødvinene" egentlig var de samme som de ufargete hvitvinene. Noen nektet faktisk å godta resultatet da de etterpå ble presentert for bløffen.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke forstå hvordan folk ikke kan smake forskjell på eple og pære... Jeg er ganske så sikker på at jeg kan smake forskjell. Det sier jeg da uten å ha prøvd.

Skal være enig i at det høres litt suspekt ut.

 

Men på den annen side, om du har bind for øynene og neseklype på slik at luktesansen blir "fjernet", så kjenner du ikke forskjell på rå løk og eple. (Det har jeg prøvd selv).

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke forstå hvordan folk ikke kan smake forskjell på eple og pære... Jeg er ganske så sikker på at jeg kan smake forskjell. Det sier jeg da uten å ha prøvd.

Skal være enig i at det høres litt suspekt ut.

 

Men på den annen side, om du har bind for øynene og neseklype på slik at luktesansen blir "fjernet", så kjenner du ikke forskjell på rå løk og eple. (Det har jeg prøvd selv).

 

Men der er også neseklype med i bildet. Med den på vil man nok ikke smake forskjell på ganske mange ting.

 

Jeg vet også at jeg kan smake forskjell på Pepsi og Coca Cola i blinde.

Lenke til kommentar

Pepsi og Cola er lett. Pepsi har alt for mye kullsyre og man kjenner med en gang at det bruser i kjeften når man drikker. Lettmelk og Helmelk er det også stor forskjell på. Kjenner lett den litt fetere og mer fløte smaken fra helmelk. Forskjellen fra ekstra lett til lett er også stor.

 

Dette kommer vel også helt an på person, smakssans, dagsform, etc.

Lenke til kommentar
Er det sant at folk flest ikke kan smake forskjell på rød og hvit vin i blinde, og har samme temperatur? Har ikke prøvd selv.

For noen år siden tok forskere 10 ulike hvitviner og blandet rødt fargestoff i dem. Inviterte profesjonelle vinsmakere ante ikke noe om denne bløffen og ga totalt ulike beskrivelser av samme vin i farget og ufarget utgave, absolutt ingen av de merket at "rødvinene" egentlig var de samme som de ufargete hvitvinene. Noen nektet faktisk å godta resultatet da de etterpå ble presentert for bløffen.

Som svært vininteressert synes jeg dette høres suspekt ut, og skulle gjerne sett en kilde på denne påstanden. Jeg er nemlig nær ved å kalle dette bullshit/urban legend.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...