Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående biler som forstyrrer bakkenettet:

Det er ikke radioen eller dynamoen som forstyrrer, men tenningen.

Fordeleren sender høyspentpulser til tennpluggene, og disse høyspentpulsene er på flere hundre volt, slik at det gnistrer i tennpluggene.

Når slike spenninger går gjennom morkne tenningskabler, blir det radiostøy.

 

Du trenger ikke en avansert radiosender for å forstyrre mottakere.

Du har sikkert hørt et klikk i radioen når du skrur på lyset.

 

Alt som skal til er strøm som skrus av eller på.

 

 

 

 

Laptopen har riktignok ikke plutonium i seg, men den har wlan og blåtann. Det er stråling, men hvor farlig den er, er ikke avgjort.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det har vært gjort undersøkelser på skader fra slik stråling i mange titalls år, og fortsatt ikke en eneste som konkluderer med at strålingen skader.

 

Stråling i disse båndene varmer opp celler de skulle treffe på veien, og om jeg ikke husker galt etter forrige gang vi regnet på det så lander det på ca 0.2 grader økning på 1 time fra en mobiltelefon, om all strålingen fra mobilen gikk til hodet, og om hjernen ikke klarte å kvitte seg med varmen på noen måte. Dette vil for kroppen være ubetydelig, og varmen fra hånden mot hodet tilfører langt mer.

 

Samme gjelder de trådløse nettverkene. Det er kun varmeøkning, og den er ekstremt ubetydelig.

 

EDIT: Lyd fra høytalere tilfører varme på samme måte, men ser ikke at folk diskuterer at høytalere gir deg kreft eller strålingsskader.

Endret av Flimzes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres ikke nødvendigvis ut som så veldig mye, men forskjellige type stråling trenger faktisk ikke å avgi så mye energi for å gjøre skade.

 

Nå går jeg litt off topic angående laptop og diverse el. utstyr, men om du får en strålingskilde som sender ut alfapartikler inne i kroppen din vil energimengden kanskje tilsvare det du trenger for å varme opp 1mL vann fra "springtemperatur" til "kaffetemperatur" - noe som virker å være ikke særlig mye for kroppen. Likevel kan skadene av denne type stråling på forskjellige organer ha stor effekt, altså man kan ikke sammenligne kun i avsatt energi.

Lenke til kommentar

Det høres ikke nødvendigvis ut som så veldig mye, men forskjellige type stråling trenger faktisk ikke å avgi så mye energi for å gjøre skade.

 

Nå går jeg litt off topic angående laptop og diverse el. utstyr, men om du får en strålingskilde som sender ut alfapartikler inne i kroppen din vil energimengden kanskje tilsvare det du trenger for å varme opp 1mL vann fra "springtemperatur" til "kaffetemperatur" - noe som virker å være ikke særlig mye for kroppen. Likevel kan skadene av denne type stråling på forskjellige organer ha stor effekt, altså man kan ikke sammenligne kun i avsatt energi.

 

Du snakker om ioniserende stårling, det er noe helt annet. I alle tilfeller er det gjort ganske mye forskning på det, ofrskningen viser at neppe er noe å være særlig bekymret for.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres ikke nødvendigvis ut som så veldig mye, men forskjellige type stråling trenger faktisk ikke å avgi så mye energi for å gjøre skade.

 

Nå går jeg litt off topic angående laptop og diverse el. utstyr, men om du får en strålingskilde som sender ut alfapartikler inne i kroppen din vil energimengden kanskje tilsvare det du trenger for å varme opp 1mL vann fra "springtemperatur" til "kaffetemperatur" - noe som virker å være ikke særlig mye for kroppen. Likevel kan skadene av denne type stråling på forskjellige organer ha stor effekt, altså man kan ikke sammenligne kun i avsatt energi.

Du mener sånn unntatt at datamaskiner ikke sender ut alfastråling, og enda mer viktig, at alfastråling ikke kommer gjennom huden :roll:

 

Blir som å si at det er farlig å kjøre bil fordi du dør om du hopper ut av et fly.

Lenke til kommentar

Datamaskiner, routere og mobiltelefoner sender kun ut elektromagnetisk stråling, enten det er mikrobølger, radiobølger, synlig lys osv. Det er denne strålingen man diskuterer langtidsvirkningen av. Jeg har ikke et faglig grunnlag for å uttale meg, men av erfaring virker det som om det meste er placebo. Men man skal uansett ikke utelukke det som farlig, spesielt siden man er utsatt for strålingen såpass ofte og i relativt store mengder, hvor strålingskilden er nær kroppen.

 

Jeg har kompiser som påstår de ikke kan sove i samme rom som trådløse routere. Jeg har også en far som fikk hodeverk hvis han snakket i mobiltelefon over lengre tid (30-50 min). Jeg tror førstnevnte er placebo, men ser ikke bort i fra at man blir øm i hodet om man sitter med en eldre mobiltelefon klistret inntil hodet i nesten en time.

Lenke til kommentar

Åsså var det ute på jobb når de lagde til trådløst nettverk der. Ene kollegaen klagde veldig over hodepine og krevde at de slo av den trådløse routeren som dekket hans lugar. De tok knekken på alle indikasjoner på at routeren var på og såg hvordan det gikk.

 

Han ble helt frisk, og ingen mer hodepine. De lot bare displayet forbli mørkt........

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Datamaskiner, routere og mobiltelefoner sender kun ut elektromagnetisk stråling, enten det er mikrobølger, radiobølger, synlig lys osv. Det er denne strålingen man diskuterer langtidsvirkningen av. Jeg har ikke et faglig grunnlag for å uttale meg, men av erfaring virker det som om det meste er placebo. Men man skal uansett ikke utelukke det som farlig, spesielt siden man er utsatt for strålingen såpass ofte og i relativt store mengder, hvor strålingskilden er nær kroppen.

 

Jeg har kompiser som påstår de ikke kan sove i samme rom som trådløse routere. Jeg har også en far som fikk hodeverk hvis han snakket i mobiltelefon over lengre tid (30-50 min). Jeg tror førstnevnte er placebo, men ser ikke bort i fra at man blir øm i hodet om man sitter med en eldre mobiltelefon klistret inntil hodet i nesten en time.

Det kan godt hende at folk blir dårlige av å være i nærheten av elektrisk utstyr, det som er rart er at de vet det er den elektromegnetiske strålingen som forårsaker dette. Jeg tror nok i de fleste tilfeller så er det nocebo effekten som står for det, noe som er bekreftet av blindtester. Men det er jo ikke umulig å tenke seg at det folk reagerer på er den høyfrekvente lyden som ofte kan komme fra elektrisk utstyr og ikke EM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller det kan komme av hysteri, som igjen kommer av en total mangel på forståelse for naturvitenskapelige fenomener. Hvis du forventer at du skal bli syk, så blir du syk. Hvis du tilfeldigvis en dag føler deg dårlig, og merker at du sitter i et rom med tilsynelatende veldig mye elektronikk, så ser du plutselig et system. Correlation does not imply causation, men menneskehjernen er lagd for å finne sammenhenger og systemer, og det gjør at vi ofte ser sammenhenger der slike ikke finnes. Neste gang du befinner deg i et rom med mye elektronikk, så forventer du at du skal bli syk, så blir du syk. Hvis man da dekker til all elektronikken, men skrur opp styrken på alt, så merker disse "el-følsomme" ingenting. Det er 100% nocebo, og det kommer som sagt av en total mangel på forståelse av grunnleggende naturvitenskap.

Lenke til kommentar

I fysikktimen regnet vi litt rundt det og jeg tror vi kom fram til at magnetfeltet til jorden på jordoverflaten var like sterkt som magnetfeltet ti meter unna høyspentledninger. Med tanke på hvor mye strøm(ampere) som går gjennom de ledningene kan vi trygt nok en gang bekrefte at det er nocebo-effekten.

 

Vet ikke tallene og verdiene til konstantene, kan noen her regne ut feltstyrken 1 cm unna en mobiltelefon som fører en samtale?

Lenke til kommentar

Posten min var egentlig mer referert til post #42965 enn OnT, for å påpeke at skadeomfanget av diverse typer stråling ikke nødvendigvis kan måles kun i mengde avgitt energi.

 

Jeg er forresten fullt klar over at alfastråling ikke kommer gjennom huden, men om man først får det inn i kroppen så kan det gjøre mye skade. Jeg vet også at datamaskinen min ikke sender ut masse partikkelstråling :)

 

@ATW: ioniserende stråling kan være både elektromagnetisk og partikkelstråling, bare det har nok energi ;)

Lenke til kommentar

Posten min var egentlig mer referert til post #42965 enn OnT, for å påpeke at skadeomfanget av diverse typer stråling ikke nødvendigvis kan måles kun i mengde avgitt energi.

 

Jeg er forresten fullt klar over at alfastråling ikke kommer gjennom huden, men om man først får det inn i kroppen så kan det gjøre mye skade. Jeg vet også at datamaskinen min ikke sender ut masse partikkelstråling :)

 

@ATW: ioniserende stråling kan være både elektromagnetisk og partikkelstråling, bare det har nok energi ;)

 

At gammastråling kan være ioniserende er ganske irrelevant for sammenlikningen din med alfa-partikler, om du vet såpass om stråling som du gir inntrykk av, så vet du vel at det er ganske lite meningsfyllt å sammenlikne de to typene stråling direkte på noen som helst slags måte?

 

AtW

Lenke til kommentar

Posten min var egentlig mer referert til post #42965 enn OnT, for å påpeke at skadeomfanget av diverse typer stråling ikke nødvendigvis kan måles kun i mengde avgitt energi.

 

Jeg er forresten fullt klar over at alfastråling ikke kommer gjennom huden, men om man først får det inn i kroppen så kan det gjøre mye skade. Jeg vet også at datamaskinen min ikke sender ut masse partikkelstråling :)

 

@ATW: ioniserende stråling kan være både elektromagnetisk og partikkelstråling, bare det har nok energi ;)

 

Det høres ikke nødvendigvis ut som så veldig mye, men forskjellige type stråling trenger faktisk ikke å avgi så mye energi for å gjøre skade.

 

Nå går jeg litt off topic angående laptop og diverse el. utstyr, men om du får en strålingskilde som sender ut alfapartikler inne i kroppen din vil energimengden kanskje tilsvare det du trenger for å varme opp 1mL vann fra "springtemperatur" til "kaffetemperatur" - noe som virker å være ikke særlig mye for kroppen. Likevel kan skadene av denne type stråling på forskjellige organer ha stor effekt, altså man kan ikke sammenligne kun i avsatt energi.

Du mener sånn unntatt at datamaskiner ikke sender ut alfastråling, og enda mer viktig, at alfastråling ikke kommer gjennom huden :roll:

 

Blir som å si at det er farlig å kjøre bil fordi du dør om du hopper ut av et fly.

Lenke til kommentar

Igjen, jeg nevnte at jeg gikk OfT med de andre strålingstypene. Jeg skal inrømme at det blir meningsløst å dra inn alfa- og gammastråling i en diskusjon om hvor vidt det er farlig å ha en laptop på fanget eller ikke. Jeg ble vel litt forvirret av denne posten; (som muligens var ironisk, ikke vet jeg)

 

Hvor kommer beta/gammastråler fra i en laptop ?

Lenke til kommentar

Kom plutselig på en tanke.. det gjelder den vulkanen på Island..

Sånn helt hypotetisk, hva ville skjedd om man med et stort fraktfly, slapp en STOR container / beholder med flytende nitrogen rett ned i "smeltegryta" på vulkanen :) ???

Ett kjempesmell selvfølgelig, men etterpå?

Hvor mye N2 må til for å bråkjøle vulkanen tro, slik at utbruddet ville stoppet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...