Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var ikke særlig vanskelig å finne det på youtube.

 

Men? hvordan i alle dager får de kulene INN i lagret?

 

Jeg skjønner ikke :( Det lagret jeg har her har jo ikke plass til kulene mellom ringeng, så hvordan i alle dager har de fått dem inn der? :dontgetit:

Endret av 900i
Lenke til kommentar
I vann ved frysepunktet får man løst ~1,8 kg sukker, og ~4,9 kg om vannet er ved kokepunktet. Hvis man løser sukker i vann slik at løsningen blir mettet, vil sukkeret felles ut på noen måte dersom temperaturen senkes?

Det er også et enkelt kjøkkenbenk-eksperiment. Kok opp vann, bland inn sukker til det vil ligge uløst sukker på bunnen som ikke lar seg løse. Hell vannet uten bunnsukkeret over i en gjennomsiktig beholder som tåler temperaturen og la det stå stille et sted noen timer eller dager så vil det vokse pene krystaller i vannet.

Lenke til kommentar
I vann ved frysepunktet får man løst ~1,8 kg sukker, og ~4,9 kg om vannet er ved kokepunktet. Hvis man løser sukker i vann slik at løsningen blir mettet, vil sukkeret felles ut på noen måte dersom temperaturen senkes?

Det er også et enkelt kjøkkenbenk-eksperiment. Kok opp vann, bland inn sukker til det vil ligge uløst sukker på bunnen som ikke lar seg løse. Hell vannet uten bunnsukkeret over i en gjennomsiktig beholder som tåler temperaturen og la det stå stille et sted noen timer eller dager så vil det vokse pene krystaller i vannet.

 

Kan man lage kandisert sukker på den måten (sukkerkrystaller på en tråd etc)? Ved at man ta har i en hyssing eller noe i den duren, eller vil ikke sukkeret feste seg?

Lenke til kommentar

Det er meg bekjent så og si umulig å endre tilbake.

 

Noen metaller inneholder mange "mikroskopiske magneter" som står i alle mulige retninger, slik at selve metallet er tilnærmet nøytralt.

Når du utsetter slike metaller for magnetfelter vil alle de bittesmå "magnetene" i metallet rette seg etter det kraftigere feltetet, og dermed vil dette metallet også bli en magnet.

 

Men er det ikke bare allright at det er magnet i skrutrekkeren? :)

Jeg syntes det som regel er kjempekjekt, untatt når jeg skal skru innimellom masse metall :p

Nå er faktisk ikke den skrutrekkreren magnetisk lenger, sjekka istad.

Lenke til kommentar

Den lokale COOP Extra-butikken har moderne super-high-tech prislapper med LCD-display i stedet for blekk på papir på hver eneste hylle.

 

Hvordan drives disse prislappene, og hvordan stiller de prisen opp når prisene klatrer?

Har de en server som sender prisoppdateringer daglig?

Eller må ekspeditørene vandre rundt i butikkene med en scanner som må holdes nær prislappene for å endre prisen på f.eks. Whiskas kattemat og OMO Vaskepulver?

 

Hva slags teknologi har prislappene, og hva koster en slik prislapp?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Den lokale COOP Extra-butikken har moderne super-high-tech prislapper med LCD-display i stedet for blekk på papir på hver eneste hylle.

 

Hvordan drives disse prislappene, og hvordan stiller de prisen opp når prisene klatrer?

Har de en server som sender prisoppdateringer daglig?

Eller må ekspeditørene vandre rundt i butikkene med en scanner som må holdes nær prislappene for å endre prisen på f.eks. Whiskas kattemat og OMO Vaskepulver?

 

Hva slags teknologi har prislappene, og hva koster en slik prislapp?

 

Så sånne på en rema 1000 butikk i nærheten her jeg bor, men de fjerna dem og bytta tilbake til vanlig papir lapper. Er jo ikke noe super-high-tech, det er jo bare et lite kalkulator display nermest med litt elektronikk for å drive det, noe som ikke er mer en nettopp en kalkulator. tror de har en sånn sak de holder nært displayet og sender info om hva den skal vise.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Var å fylte bensin på shell i går. Blyfri 95 ''green power'' eller noe lignende het den. De reklamerte med ''bensinen som sparer bensin'', så hvordan funker den sammenlignet med vanlig bensin?

Det er et tilsetningsstoff som gjør at stempelet glir lettere mot sylinderveggen, og da skal energitapet bli redusert siden det blir mindre motstand.

Endret av Nesnitram
  • Liker 1
Lenke til kommentar

fuelsave_banner_norway_new.jpg

http://www.shell.no/home/content/nor/products_services/on_the_road/fuels/unleaded_fe2_tpkg/overview/

De skryter av at du ikke betaler ekstra. Og at den vanlige Shell Blyfri 95 er utgående.

 

Såvidt jeg har forstått vil en tank på 50 liter av den nye mirakelbensinen tilsvare 51 liter av den gamle typen pga et nytt tilsetningsstoff som gir bedre utnyttelse.

 

Sålenge dette tilsetningsstoffet ikke er miljøskadelig, er dette en vinn-vinn-situasjon.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvis jeg, hypotetisk sett selvfølgelig, har satt barn på spansk dame i Spania, hvs kan hun kreve av meg som far da? Vil dette gjelde norsk eller spansk lov?

 

 

 

 

Har du, hypotetisk sett selvfølgelig, vært på sydentur i det siste? ;)

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...