Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med å sammenligne en hjerne og en datamaskin er at datamaskinen bygger på logikk innenfor et formelt system og kan aldri gå utenfor dette systemet. Noe menneskehjerner på en eller annen måte klarer. Hvis man skal kunne klare å lage datamaskiner med intelligens så må man altså basere det på noe annet enn vanlig logikk og 0 og 1.

En datamaskin må kunne gå ut av et formelt system å kunne "metatenke" over dette systemet, og kunne metatenke over å metatenke i en uendelig loop.

Lenke til kommentar
Problemet med å sammenligne en hjerne og en datamaskin er at datamaskinen bygger på logikk innenfor et formelt system og kan aldri gå utenfor dette systemet. Noe menneskehjerner på en eller annen måte klarer. Hvis man skal kunne klare å lage datamaskiner med intelligens så må man altså basere det på noe annet enn vanlig logikk og 0 og 1.

En datamaskin må kunne gå ut av et formelt system å kunne "metatenke" over dette systemet, og kunne metatenke over å metatenke i en uendelig loop.

 

I dag gjør den det ja, det er ingen motsetning mellom å representere ting med "0 og 1", og å ha evnen til å "tenke selv" . Skal man få noe schwubng på det må man ha datamaskiner som kan forandre problemløsningsstrategi selv.

 

AtW

Lenke til kommentar

I tillegg har jo hjernen en funksjon (som har et navn jeg ikke kommer på) som gjør at vi gjenkjenner ting selv om vi ser det fra en annen vinkel. For eksempel kan du gjenkjenne en bygning om du kommer fra en annen vinkel enn hva du såg på et bilde. Eller du kan gjenkjenne en person bakfra, selv om du bare har sett bilde av han forfra. Dette må også en maskin klare før du kan kalle det AI

Lenke til kommentar
Hvorfor har det vært markedsført som viktig for miljøet å levere tilbake tomme spylervæske-kanner i returbinger på bensinstasjonene? Kun for gjenvinning av plasten?

Jeg ville tippe det ja. Utifra min tidligere post ser det jo ikke ut som en skvett spylevæske i naturen er noe stort problem. Derimot vil jo slike plastkanner bli liggende i årevis dersom noen først slenger de fra seg. Rundt min nærmeste nærbutikk ligger det alltid mange slike kanner, de har ingen oppsamling for kannene når folk har tømt dem. Det er jo både stygt og unødvendig når slik kanner flyter rundt, i tilegg til at man i disse miljø-tider burde være opptatt av å gjenvinne det som gjenvinnes kan. Kanskje er det slik at bensinstasjonen får penger for å levere de til produsenter av plastkanner som rå-plast?

Lenke til kommentar
Problemet med å sammenligne en hjerne og en datamaskin er at datamaskinen bygger på logikk innenfor et formelt system og kan aldri gå utenfor dette systemet. Noe menneskehjerner på en eller annen måte klarer. Hvis man skal kunne klare å lage datamaskiner med intelligens så må man altså basere det på noe annet enn vanlig logikk og 0 og 1.

En datamaskin må kunne gå ut av et formelt system å kunne "metatenke" over dette systemet, og kunne metatenke over å metatenke i en uendelig loop.

 

Men kan du egentlig det? Eller tror du bare at du kan det?

Og hjernen er vil også bygget på et formelt system? Om det er konstruert av evolusjonen eller menneskehender spiller ingen rolle.

 

Det er klart at en datamaskin per i dag ikke kan direkte sammenlignes med en menneskehjerne.

Dette kommer blandt annet av at CPUen og hjernen behandler informasjonen på forskjellige måter. Der CPUen har en sentral enhet som beregner og skriver ut 1 og 0, er hjernen satt sammen av millioner av hjerneceller som kommuniserer innbyrdes.

Hjernen er også mye mer robust siden mye av informasjonen som sendes er rendundans. Ofte sendes det også motstridende data. Hjernen multitasker hele tiden, selv når vi bare konsentrerer oss om en ting.

Datamaskiner per i dag er derfor mye raskere når det gjelder å gjøre strukturerte og relativt ukompliserte oppgaver (Som å finne desimaler av pi), men klarer ikke å håndtere språklige spissfindigheter, og sliter med tilsynelatende enkle oppgaver som å få en robot til å gå på to ben.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er svært få personer som kan svare på det spørsmålet, Erlend. Siden det er litt vanskelig å overleve en slik brann. Du kan jo sende en mail til den svenske brente mannen som holdt foredrag her i norge..

Jeg tipper du brenner fort og gæli i et lite minutt. Et minutt med helvette.

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar
Hvordan er det å bli brent på bålet? Hvor lenge lever du før du svimer av? Ballene dine smelter etc... kan det bli mer smertefullt etc.?

Vet ikke, men kan legge til at det var vanlig å på forhånd grille offerets tunge mellom to metallplater slik at skrikene skulle være mer underholdende for tilskuerne.

Moro for hele familien

Endret av beerformyhorses
Lenke til kommentar
Problemet med å sammenligne en hjerne og en datamaskin er at datamaskinen bygger på logikk innenfor et formelt system og kan aldri gå utenfor dette systemet. Noe menneskehjerner på en eller annen måte klarer. Hvis man skal kunne klare å lage datamaskiner med intelligens så må man altså basere det på noe annet enn vanlig logikk og 0 og 1.

En datamaskin må kunne gå ut av et formelt system å kunne "metatenke" over dette systemet, og kunne metatenke over å metatenke i en uendelig loop.

 

I dag gjør den det ja, det er ingen motsetning mellom å representere ting med "0 og 1", og å ha evnen til å "tenke selv" .

AtW

Hvorfor er det ikke det? En temmelig ubegrunnet kommentar. Du kan jo lese "The Emperor's New Mind: Concerning Computers, Minds, and The Laws of Physics" av Roger Penrose og "Gödel, Escher, Bach: an Eternal Golden Braid" av Douglas Hofstadter og se om du kan svare på dems problemstillinger angående temaet.

Dessuten ser du tydeligvis ikke problemet jeg prøvde å formulere, og hengte deg opp i 0 og 1. Problemet ligger i det formelle systemet som enhver datamaskin baserer seg på. Ikke hva som brukes til å representere det.

Endret av !alex!
Lenke til kommentar

Hvor stor er Den Røde Armé i dag? Har søkt en del, og kanskje det er mine søkekunnskaper som ikke strekker til, men det jeg har funnet er at i følge Wikipedia var den på ca 5 mill rundt 1920, og i følge denne kilden var den på ca 1,2 mill i 1975, og ca 365 000 nå - men finner ingen skikkelige kilder som underbygger dette.

 

(Spørsmålet i seg selv er mer et faktaspørsmål, og kanskje ikke så snedig, men det krever tydeligvis snedige søkekunnskaper for å finne svaret. ;))

Lenke til kommentar
Hvor stor er Den Røde Armé i dag? Har søkt en del, og kanskje det er mine søkekunnskaper som ikke strekker til, men det jeg har funnet er at i følge Wikipedia var den på ca 5 mill rundt 1920, og i følge denne kilden var den på ca 1,2 mill i 1975, og ca 365 000 nå - men finner ingen skikkelige kilder som underbygger dette.

 

(Spørsmålet i seg selv er mer et faktaspørsmål, og kanskje ikke så snedig, men det krever tydeligvis snedige søkekunnskaper for å finne svaret. ;))

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Russian_Ground_Forces

Lenke til kommentar
Kom på noe jeg lurer på når jeg satt på toget i dag: Når skal man bruke nødbremsen i et tog?

 

Hvis det oppstår farlige situasjoner som f.eks du ser noen som blir klemtfast mellomvogner, eller henger å slenger i døra utvendig og lignende ting. Aldri trekk i nødbrems når det oppstår brann. Hvis noen f.eks hadde trekt i nødbrems inni en tunnel hadde det blitt livsfarlig. Konduktør/lokfører skal finne egnet evakueringssted når det er brann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...