Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvor mange grader/meter osv må man ha for at en bil skal komme seg opp av en slags "underjordisk" garasje?

 

Tenker på noe alla dette:

 

Kommer an på hvor vintervennlig den skal være det. Legger du fex varmekabler på veien opp så kan du jo ha veldig bratte bakker og bilen vil fremdeles komme seg opp, bare du er veldig obs på vinkelen i bånn og toppen. Den vinkelen skal ikke være veldig hard for at bilen slår nedi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mange grader/meter osv må man ha for at en bil skal komme seg opp av en slags "underjordisk" garasje?

 

Tenker på noe alla dette:

 

Kommer an på hvor vintervennlig den skal være det. Legger du fex varmekabler på veien opp så kan du jo ha veldig bratte bakker og bilen vil fremdeles komme seg opp, bare du er veldig obs på vinkelen i bånn og toppen. Den vinkelen skal ikke være veldig hard for at bilen slår nedi.

 

Må nok ha varmekabler ja, men altså ha litt "rund" kant på toppen? Men hvordan blir det med biler da? De klarer jo ikke alle "vinkler" uten å "henge" seg fast?

 

Kan man ha skarpere bakke en dette?

 

 

Endret av DSG
Lenke til kommentar
Problemet med å sammenligne en hjerne og en datamaskin er at datamaskinen bygger på logikk innenfor et formelt system og kan aldri gå utenfor dette systemet. Noe menneskehjerner på en eller annen måte klarer. Hvis man skal kunne klare å lage datamaskiner med intelligens så må man altså basere det på noe annet enn vanlig logikk og 0 og 1.

En datamaskin må kunne gå ut av et formelt system å kunne "metatenke" over dette systemet, og kunne metatenke over å metatenke i en uendelig loop.

 

I dag gjør den det ja, det er ingen motsetning mellom å representere ting med "0 og 1", og å ha evnen til å "tenke selv" .

AtW

Hvorfor er det ikke det? En temmelig ubegrunnet kommentar. Du kan jo lese "The Emperor's New Mind: Concerning Computers, Minds, and The Laws of Physics" av Roger Penrose og "Gödel, Escher, Bach: an Eternal Golden Braid" av Douglas Hofstadter og se om du kan svare på dems problemstillinger angående temaet.

Dessuten ser du tydeligvis ikke problemet jeg prøvde å formulere, og hengte deg opp i 0 og 1. Problemet ligger i det formelle systemet som enhver datamaskin baserer seg på. Ikke hva som brukes til å representere det.

 

Om 0 og 1 ikke er relevant, hvorfor nevnte du det da? Jeg henger meg opp i det fordi den påstanden ikke gir mening. Resten er forsåvidt greit, men som jeg sier, det er systemet i dag, det kan (og må forsåvidt om man vil oppnå det det snakkes om) endres.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvor lenge kan en vinflaske stå seg etter at den er åpnet?

Det er vel noe forskjell på rødvin og hvitin. Og om den har stått med eller uten kork/skrutopp.

Hvis jeg åpner ei vin på en lørdag, kan jeg kanskje drikke resten av den neste lørdag. Den kan risikere å bli noe sur.

Du har også en slik vakuum(?)dings du kan sette på vina etter at du har tatt deg et glass, da kan den vel holde i ei god uke uten problem.

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar
Hører mye forskjellig om dette, er det skadelig å "knekke" fingre? Altså, ikke snakk om å brekke beinet inni, men å få den knekkelyden ved å f.eks bøye på fingeren.

Har hørt man kan få leddgikt av å "knekke" på fingrene for mye. Etter lengre tid blir det slitasje på leddene.

Lenke til kommentar
Må nok ha varmekabler ja, men altså ha litt "rund" kant på toppen? Men hvordan blir det med biler da? De klarer jo ikke alle "vinkler" uten å "henge" seg fast?

 

Kan man ha skarpere bakke en dette?

Du kan nok ha en skarpere bakke enn det, ja. Men du må avrunde toppen godt, gjerne i 2 knekker med 2 meters mellomrom. Biler kan ha fex 10 cm klaring fra bakken, avhengig av senking, type bil osv... Da må knekken ikke bygge mer enn 10 cm opp hvis du plasserer midten av en bil på knekken. Hjelper lite å runde av om hele avrundingen får plass mellom hjulene på bilen.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...