Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Å trø gassen i bånn for å spinne bort isen gjør bare overflaten mere glatt.

Det fikk meg til å tenke på en ting.

 

Med en gang det slipper, fex man spinner, så går friksjonstallet kraftig ned (dynamisk friksjon) kontra hvis hjulene holder samme fart som underlaget (statisk friksjon). Men hvorfor er det sånn at friksjonstallet forsetter å bli lavere jo høyere fartsforskjell det er mellom dekk og underlag?

 

Basert på erfaring så er det mer enn to friksjonstall, statisk og dynamisk, det virker som friksjonstallet synker jo større fartsforskjell det er. Fex hvis jeg på is/hardpakket snø spinner litt fortere enn jeg kjører så tar det seg frem mye mer enn hvis jeg girer opp et gir og spinner på fullt turtall. Selv om dekket tar flere runder med dynamisk friksjon på tredjegir enn andregir. Jo mer man nærmer seg den relle farten med farten på hjulene, jo bedre grep får man og til slutt så "tar det tak" når det har nærmet seg nok.

 

Logisk sett hvis det bare var to friksjonskonstanter, statisk (fex 1.0) og dynamisk (fex 0.5), så skulle det i teorien bare gå an å doble hastigheten på hjulene i forhold til farten, så ville man hatt like god framkommelighet som om man ikke spannt, eller tredoble for å få bedre framkommelighet, men som kjent så nytter det ikke å spinne ut femtegir når man står fast på is i en bakke.

 

Lurer litt på om noen har noen god forklaring bak dette :).

Lenke til kommentar

dj_vega: Forskjellen ligger i kjemien. Dårlige kondensatorer kan utvikle gasser over tid som får den til å bulke og dermed gi dårligere kapistans enn spesifisert. Noen kondensatorer unngår dette problemet ved å bruke polymerer (plastfilm) i stedet for papir + flytende elektrolytt. De med små verdier lages av andre materialer som f.eks keramikk. Med de unngår man også gass og lekkasjer. Dette er i hvert fall en kjapp oppsummering av hva som er bra og dårlig. Det er skrevet mange doktorgrader om temaet og finnes flust med patenter så det er mulig å dykke veldig veldig dypt i dette temaet om man vi.

 

Redigert: Et ikke snedig spørsmål om kakeoppskrifter er flyttet fra tråden.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Finnes det en rettferdig måte å fordele bruk av firmahytter på?

 

Vi har poengsystem som går etter ansiennitet. 1 poeng per år, og når du bruker hytten (og det er konkuranse om hvem som vil ha den den uken/helgen) trekkes du så å så mange poeng.

Endret av Palme
Lenke til kommentar
Finnes det en rettferdig måte å fordele bruk av firmahytter på?

Har sydd sammen mitt eget på jobben, men det finnes visst også noe ferdig (selv om det ikke var helt billig): http://www.hyttetrekk.no/

 

Vårt system går på at du får en prikk for hver gang du får hytten, den varer i ett år. De med lavest antall prikker av søkerene har prioritet. Så er det noen spesial regler for jul, nyttår, påske, høst og vinterferie. Er nok flere måter å gjøre dette på.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Hva må man gi for en OK projektor for en og annen film på hytta?

Er de billigste på Komplett.no kun for powerpoint i bedrifter, og IKKE for film?

 

Er det noen gang bestemt hvem av Ole, Dole og Doffen som skal ha hvilke farger på luene sine?

For meg virker det som om fargeleggerne fargelegger tilfeldig. I en historie så gjorde den røde noe, og i neste rute så spurte han den grønne om "hvorfor gjorde du det?"

Altså fargela de endene feil.

 

At norske fargeleggere ikke har orden på fargene er en ting. Men har deres skaper Carl Barks sagt noe om dette?

 

Ah. Fant det på Wikipedia:

Colors of Huey, Dewey, and Louie's caps

 

In the comic books published before the DuckTales cartoons, the caps of Huey, Dewey, and Louie are colored randomly; in some cases there have been yellow or orange capped nephews. The colors of Huey, Dewey, and Louie's caps were random depending on the whim of the comic book colorist. In one cartoon (Donald's Happy Birthday, 1949), all three nephews wore red. In the DuckTales and Quack Pack cartoons, it became established that Huey is dressed in red, Dewey in blue, and Louie in green. Since those cartoons appeared, it has become established in the Gladstone and Gemstone comic books, following the convention introduced in the cartoons, that Huey is dressed in red, Dewey in blue, and Louie in green. (However, in Egmont's comic publications, Huey is sometimes dressed in blue, Dewey in green and Louie in red.) Disney's archivist Dave Smith, in "Disney A to Z," said, "Note that the brightest hue of the three is red (Huey), the color of water, dew, is blue (Dewey), and that leaves Louie, and leaves are green."

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Er det noen gang bestemt hvem av Ole, Dole og Doffen som skal ha hvilke farger på luene sine?

Jeg har da alltid tenkt fra jeg var liten at Ole er rød, Dole er blå og Doffen er grønn. Litt overrasket over å finne ut at det ikke alltid var bestemt slik (men det var nok allerede "bestemt" når jeg var liten).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...