Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

SeaLion: Hva er det du IKKE vet? :p

Ganske mye faktisk, og bra er det, det gjør det verdt å leve. Jeg husker en fantastisk episode av tegnefilmserien om Mummitrollet. Hemulen, dalens kunnskapsbank, ble plutselig en dag svært deprimert og mistet fullstendig livsgnisten. Etter hvert fant de andre ut at han endelig hadde fått tak i det siste frimerket i frimerkesamlingen hans, og dermed forsvant hele spenningen og dermed gleden med frimerkesamlingen, nemlig det å forsøke å skaffe flere frimerker.

 

Jeg er overbevist om at det er sånn med kunnskap også. Så hvis Gud fantes, og tilbød meg all verdens viten innpodet i hjernen i løpet av et øyblikk, så tror jeg faktisk at jeg hadde takket nei. For meg er selve det å lære noe nytt selve gleden. Derfor liker jeg dette forumet og denne tråden, for her lærer man stadig noe nytt, også innenfor områder jeg aldri har interessert meg for. Før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Livet er ikke en illusjon.

Hvis jeg ikke husker aldeles feil så var det noen som undersøkte det der teoretisk for en tid tilbake og de anslo at det var ca 20% sjanse for at vi lever inne i en simulering. :)

 

(og nei, jeg leste *ikke* gjennom argumentasjonen deres for å se hvordan de begrunnet det tallet)

Lenke til kommentar
Hva drives satellitter som Voyager-1 og lignende av? De må jo være for langt unna solen til at de kan bruke solcellepaneler?

 

Flere av de har små radioaktive kilder for sin energi. Jeg er ikke sikker på om dette er fullverdige kjernekraftverk eller for eksempel et stoff som er så radioaktivt at det kan gi flere watt varme i mange år. Jeg tror det er den siste, men er ikke sikker.:)

Lenke til kommentar
Hva drives satellitter som Voyager-1 og lignende av? De må jo være for langt unna solen til at de kan bruke solcellepaneler?
Power

Electrical power is supplied by three radioisotope thermoelectric generators (RTGs). They are powered by plutonium-238 (distinct from the Pu-239 isotope used in nuclear weapons) and provided approximately 470 W at 30 volts DC when the spacecraft was launched. Plutonium-238 decays with a half-life of 87.74 years,[3] so RTGs using Pu-238 will lose a factor of 1 − 0.51 / 87.74 = 0.78% of their power output per year. In 2006, 29 years after launch, such an RTG would produce only 470 W × 2-(29/87.74) ~= 373 W — or about 79.5% — of its initial power. However, the bi-metallic thermocouples that convert heat into electricity also degrade, so the actual power will be even lower. As of August 11 2006, the power generated by Voyager 1 and Voyager 2 had dropped to 290 W and 291 W respectively, about 60% of the power at launch. This is better than the pre-launch predictions based on a conservative thermocouple degradation model. As the electrical power decreases, spacecraft loads must be turned off, eliminating some spacecraft capabilities.

 

Powering down

As of the present date, the Voyager 2 and Voyager 1 scan platforms, including all of the platform instruments, have been powered down. The ultraviolet spectrometer (UVS)[4] on Voyager 1 was active until 2003, when it too was deactivated. Gyro operations will end in 2010 for Voyager 2 and 2011 for Voyager 1. Gyro operations are used to rotate the probe 360 degrees six times a year to measure the magnetic field of the spacecraft, which is then subtracted from the magnetometer science data.

 

The two Voyager spacecraft continue to operate, with some loss in subsystem redundancy, but retain the capability of returning scientific data from a full complement of Voyager Interstellar Mission (VIM) science instruments. Both spacecraft also have adequate electrical power and attitude control propellant to continue operating until around 2020, when the available electrical power will no longer support science instrument operation. At that time, science data return and spacecraft operations will cease. It is possible that one or both craft may have enough RTG energy to last until 2025, but there is only a small probability of this.

kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Voyager_program
Lenke til kommentar
Må Marge betale for Maggie når hun blir dradd gjennom kassapparatet i introen til the Simpsons? Så fall, hva tror dere en stykk tegneserie-barn koster i Springfield?

Prisen som dukker opp på kassaapparatet er gjennomsnittsprisen for å oppfostre en unge i en måned, ca $847.63.

Lenke til kommentar
Må Marge betale for Maggie når hun blir dradd gjennom kassapparatet i introen til the Simpsons? Så fall, hva tror dere en stykk tegneserie-barn koster i Springfield?

 

vi får ikke se at hun faktisk betaler, så det er vanskelig å si.

det kommer opp en pris, $847.63, tror det var noe slikt som gjennomsnittlig kostnad for 1stk barn i USA i en måned.

 

edit: tok feil av måned og år.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
tjohei, lurer på nøyaktig hva som skjer når man får øyeskade av å stirre på solen. hva er det som skjer, og hvorfor blir øynene skadet?

 

"Linsene" på øyet fungerer som et forstørrelsesglass, og konsentrerer lyset på ett lite punkt. Og så mye energi på ett lite sted er aldri bra

 

mener det er forbrennings-skader man får bak i øyet.

Sammen tror jeg disse to svarene gir et ganske godt bilde av det som skjer. Altså linsen i øyet fokuserer og konsentrerer lyset bak på netthinnen, hvor de lysfølsomme sansecellene ligger. Når de får for mye lysenergi rettet mot seg tar de rett og slett natten (no pun intended).

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...