Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Ok, her et spørsmål : Du skal drikke deg full. Ene gangen drikker du Sprit/brennevin (sterkere saker), andre gangen drikker du øl/rusbrus/cider (svake saker).

 

Vil det være noen forskjell i "rusen" man opplever? I så fall, hva? (Du skal ha like høy promille begge gangene)

Lenke til kommentar
Ok, her et spørsmål : Du skal drikke deg full. Ene gangen drikker du Sprit/brennevin (sterkere saker), andre gangen drikker du øl/rusbrus/cider (svake saker).

 

Vil det være noen forskjell i "rusen" man opplever? I så fall, hva? (Du skal ha like høy promille begge gangene)

I min erfaring er det ingen forskjell på rusen man opplever etter det jeg kan huske fra de gangene jeg har kun drukket "svake saker" kontra sterke saker. Ethanolen er den samme uansett om den er i øl eller sprit. Men når du drikker sprit, så blir man vanligvis fortere full, da man ofte blander drinken en del sterkere enn ølen/rusbrusen, og iom at rusen stiger fortere så kan den kanskje kjennes anderledes ut av den grunn.

Lenke til kommentar
Hvordan fikk Hot Dog navnet sitt?

 

The term "dog" has been used as a synonym for sausage since at least 1884 and accusations that sausage makers used dog meat date to at least 1845.[12]

 

According to a popular myth, the use of the complete phrase "hot dog" in reference to sausage was coined by the newspaper cartoonist Thomas Aloysius "TAD" Dorgan around 1900 in a cartoon recording the sale of hot dogs during a New York Giants baseball game at the Polo Grounds.[12] However, TAD's earliest usage of "hot dog" was not in reference to a baseball game at the Polo Grounds, but to a bicycle race at Madison Square Garden, in the The New York Evening Journal [December 12, 1906], by which time the term "hot dog" in reference to sausage was already in use.[13][12] In addition, no copy of the apocryphal cartoon has ever been found.[14]

 

The earliest usage of "hot dog" in clear reference to sausage found by Barry Popik appeared in the 28 September 1893 edition of The Knoxville Journal.[13]

 

It was so cool last night that the appearance of overcoats was common, and stoves and grates were again brought into comfortable use. Even the weinerwurst men began preparing to get the "hot dogs" ready for sale Saturday night.

 

—28 September 1893, Knoxville (TN) Journal, "The [sic] Wore Overcoats," pg. 5

 

Another early use of the complete phrase "hot dog" in reference to sausage appeared on page 4 of the October 19, 1895 issue of The Yale Record: "they contentedly munched hot dogs during the whole service."[13]

 

Linky

Lenke til kommentar
Ok, her et spørsmål : Du skal drikke deg full. Ene gangen drikker du Sprit/brennevin (sterkere saker), andre gangen drikker du øl/rusbrus/cider (svake saker).

 

Vil det være noen forskjell i "rusen" man opplever? I så fall, hva? (Du skal ha like høy promille begge gangene)

I min erfaring er det ingen forskjell på rusen man opplever etter det jeg kan huske fra de gangene jeg har kun drukket "svake saker" kontra sterke saker. Ethanolen er den samme uansett om den er i øl eller sprit. Men når du drikker sprit, så blir man vanligvis fortere full, da man ofte blander drinken en del sterkere enn ølen/rusbrusen, og iom at rusen stiger fortere så kan den kanskje kjennes anderledes ut av den grunn.

oppfølging: Men visstnok blir man dårlig i magen av å drikke sterk, så svak, i forhold til å drikke svak, så sterk. Hvorfor?

Lenke til kommentar
oppfølging: Men visstnok blir man dårlig i magen av å drikke sterk, så svak, i forhold til å drikke svak, så sterk. Hvorfor?

De gangene jeg har drukket sprit og så drikki noen rusbrus etterpå har jeg ikke merket noe, så kan ikke bekrefte det fra min erfaring.

 

Men det er noe som heter "Øl og vin er fin, vin og øl blir krøll". Grunnen til det må nok noen andre svare deg på. Er visst noen andre ting som heller ikke bør blandes.

Lenke til kommentar
Ok, her et spørsmål : Du skal drikke deg full. Ene gangen drikker du Sprit/brennevin (sterkere saker), andre gangen drikker du øl/rusbrus/cider (svake saker).

 

Vil det være noen forskjell i "rusen" man opplever? I så fall, hva? (Du skal ha like høy promille begge gangene)

I min erfaring er det ingen forskjell på rusen man opplever etter det jeg kan huske fra de gangene jeg har kun drukket "svake saker" kontra sterke saker. Ethanolen er den samme uansett om den er i øl eller sprit. Men når du drikker sprit, så blir man vanligvis fortere full, da man ofte blander drinken en del sterkere enn ølen/rusbrusen, og iom at rusen stiger fortere så kan den kanskje kjennes anderledes ut av den grunn.

Jeg har merket at jeg blir slappere og "tyngre i hodet" av å drikke mye øl, drikker ejg kun vin eller sprit så blir jeg annerledes full - men det kan jo ha noe med at jeg kan drikke 2 flasker vin i stedet for 15 øl, det er jo litt forskjell i volum. :hmm:

Lenke til kommentar

Vin har vel den uheldige effekten at en kan kjenne det skikkelig i hodet dagen etter. Prøvde nettop en vin uten garvesyre, og da merket jeg ingenting, så det virker å stemme med at garvesyren gjør dette.

 

Har tenkt over dette med at en kan bli litt tung i hodet og magen av veldig mye øl, og at dette gir en liten demper på opplevelsen. Blir litt mer lystig og aktiv av en ekvivalent mengde ikke alt for utlbandet sprit, så der opplever vi det litt likt.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Jeg har merket at jeg blir slappere og "tyngre i hodet" av å drikke mye øl, drikker ejg kun vin eller sprit så blir jeg annerledes full - men det kan jo ha noe med at jeg kan drikke 2 flasker vin i stedet for 15 øl, det er jo litt forskjell i volum. :hmm:

Yep, tror det har mer å gjøre med alt det andre drikkene inneholder. Å drikke 3-4 liter øl iløpet av noen timer gjør jo at du får i deg en god del stoffer på en gang, både sukker, malt og diverse rart. Jeg tror man ville merket det på kroppen på en eller annen måte hvis man skulle drukket fex alkoholfritt øl i like store mengder på kort tid.

 

Man trenger ikke så mye sprit for å komme i draget, og det blir heller ikke enorme mengder blandevann (brus, etc...).

Lenke til kommentar
Gjeld det papirpeng og ?

 

Papirpeneger er forholdsvis billige å lage, slipper bla. å bruke alt det dyre metallet og stanse/presse verktøy for metall er ganske dyre saker, og i tillegg er det litt lettere å forsvare en produksjonskostnad på f.eks 51 øre på en 1000-lapp enn på en 50-øring

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...