Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I USA koster de minste myntene mye mer å lage enn de er verdt(valøren). 60 Minutes hadde en lengre reportasje på det.

 

Ja, pennyen er laget av kobber, og med dagens kobberpriser så er den verdt mye mer for en skraphandler enn som betalingsmiddel. Var vist et problem at folk hadde begynnt å smelte pennyer for å så selge kobberet. Dette er vel strengt ulovelig, men ble vist gjort fordet.

Lenke til kommentar
Nei det var vel ikke et problem i USA. Ikke enda i hvert fall. Men hadde vært det stort problem i India tidligere.

Dette stemmer - her er en nyhetsartikkel fra BBC om dette, datert sommeren 2007. Mynter smeltes om til barberblader og smugles til Bangladesh, noe som angivelig 35-dobler verdien av mynten.

Lenke til kommentar
Kjører kino`er høyere oppløsning på filmer? Ser jo utrolig bra ut til å være en så stor skjerm

 

35 mm har vel en kalitet som tilsvarer rundt 1080p tror jeg. Ihvertfall rent oppløsningmessig (basert på undersøkelser jeg har sett om emnet), avhengig av kvaliteten på rullen, på det beste er det kanske dobbelt så bra. Digitalt har vel enda høyere oppløsning.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kan det skje at en flaske barberskum tømmer seg helt spontant?

 

Når jeg kom hjem etter juleferien var skapet fullt av barberskum, så jeg lurer virkelig på hva som har skjedd her. Den mest plausible forklaringen er jo at flasken med barberskum som sto i skapet tømte seg helt av seg selv, men så vil jeg vite om det virkelig er mulig da. :dontgetit:

Lenke til kommentar
en film i f.eks 50.000 x 50.000 i oppløsning

:!: Det der var ingen typisk 16/9-oppløsning. En film for firkanthoder?

 

Digital filmoppløsning bestemmes nok av flere faktorer, raske og store lagringsmedia, raske databusser, raske cpu-prosessorer, raske mediespillere, hva skjermkortet kan levere, skjermoppløsningen osv.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Jeg har et nesten tomt mopedbatteri stående, og en strømforsyning som kan gi meg 0.1-30.0 V 0,1-3.0A. Hva må jeg stille inn for å lade det 12-volts batteriet?

 

Er vel 13,8 - 14,4 V som er normal ladespenning.

Begynn i det nedre sjiktet og øk litt til du får 2-3A strøm igjennom det.

Om batteriet er veldig tomt / har stått veldig lenge, kan det ta tid før det går en del strøm. Så om du ikke når 2-3 A med 14,4 V, så la det stå litt med spenningen på, før du eventuellt øker spenningen enda litt til. Men er dette nødvendig, er nok batteriet i veldig dårlig stand.

 

Vær oppmerksom på at strømmen vil variere under ladingen, slik at du kan måtte justere spenningen etterhvert.

 

Pass godt på at du ikke får noen gnister i nærheten av batteriet, da det kan forekomme eksplosive gasser rett over batteriet. Lurt å koble ledningene til batteriet før du kobler de strømforsyningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...