Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Matten i fysikk er på vgs nivå ikke alt for vanskelig. Men du må kunne manipulere formler etter hvilken innformasjon du har. Uten matte vil det bli veldig vanskelig, og ikke noe jeg ville valgt på skolen hvis jeg var deg.

får så vidt 2er på praktisk matte, så tror nok ikke det er så lurt, nei. litt synd... skulle ønske venstre hjernen min ikke var så ubrukelig.

 

takker for svar folkens ! :)

Lenke til kommentar
Min tolkning:

Et uttrykk brukt om lyd fra lydanlegg. Krystallklar lyd er en "perfekt" reproduksjon av innspillingen, fokus ligger på fravær av lydutjevning.

Er det veldig vanskelig og dyrt for produsenter av høytalere?

Hvem avgjør om et produkt har krystallklar lyd? Eller er det egentlig et salgstriks som ikke har noe rot i virkeligheten?

 

Havner det i samme kategori som "kraftig skjermkort", "ubegrenset lagringsplass" og "strålende skjerm"?

 

Creative PlayDock Z500 er en skikkelig partyløve med høy og krystallklar lyd.

Bilhåndfri med krystallklar lyd.

Baby Monitor BM50 Krystallklar lyd.

Søk inn på Philips AE5000 bærbar radio med DAB-mottak for krystallklar lyd.

 

Jeg oppfatter "kystallklar" som en lyd som er tydlig, spesielt i mellomtone og diskant, og ikke "grumsete" (ikke at det er noe mer selvsagt ord enn krystallklar), slik at man kalrer å skille instrumenter fra hverandre, hører hva som blir sagt av stememr tydelig osv.

 

Er det lett å lage en høytaler som har nærme perfekt reproduksjon? Nei, det er ganske vansklig, spesielt når man tar i betraktning at folk sitter på forskjellige steder i rommet. Høyttalere har gjerne veldig dårlige spesifikasjoner kontra forsterkere og CD-spillere, som har ekstremt gode spesifikasjoner kontra høyttalere. Om man har et visst minimumsnivå på CD-spiller og forterker kan man sågar argumentere for at det i praksis kun er høytalere og romakustikk som har noe å si. Når det er sagt betyr ikke det at kjempedyre høyttalere nødvendigvis er verd det. De er ikke perfekte de heller.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er det lett å lage en høytaler som har nærme perfekt reproduksjon? Nei, det er ganske vansklig, spesielt når man tar i betraktning at folk sitter på forskjellige steder i rommet.

AtW

BeoLab 5 fra Bang & Olufsen analyserer lyden i rommet og justerer seg etter det med noe de kaller Room Adaption. Jeg vet ikke hvor nærme perfekt lyd de er, og om det er høyttalere som kan gjenskape lyden bedre, men de er ihvertfall det beste jeg har hørt. (fikk en demonstrasjon en gang)
Lenke til kommentar

Enig med deg ATWindsor, bortsett fra det med at forsterkeren har lite å si. Det er veldig stor forskjell på forsterkere. Der er det ikke wattene som har mest å si. Det som er forsterkerens oppgave er å levere nok strøm og et signal på utgangen som stemmer så mye som mulig med signalet som kommer inn, og samtidig forsterke så lite som mulig av forstyrrelsene og lage minst mulig forstyrrelser sjøl.

 

Her er det kvaliteten på komponentene og design som kommer inn. Innen bilforsterkere så kan merker man stor forskjell på en billig forsterker og en litt dyrere forsterker.

Lenke til kommentar
Hva betyr det at noe spilles i "C minor"?

 

Minor er for moll! C moll altså. Moll er trist! Dur er glad! Så hadde det stått C major hadde det vært lystigere.

C er bare en toneart! :)

Det er litt misledende. C-moll betyr ikke at man skal spille det med en trist innstilling. Det har med hvilken toneart det går i, ettersom C-moll og C-dur er to forskjellige tonearter. En moll-toneart høres trist ut, mens en dur-toneart høres glad ut, tradisjonelt sett altså.

Lenke til kommentar
Er det lett å lage en høytaler som har nærme perfekt reproduksjon? Nei, det er ganske vansklig, spesielt når man tar i betraktning at folk sitter på forskjellige steder i rommet.

AtW

BeoLab 5 fra Bang & Olufsen analyserer lyden i rommet og justerer seg etter det med noe de kaller Room Adaption. Jeg vet ikke hvor nærme perfekt lyd de er, og om det er høyttalere som kan gjenskape lyden bedre, men de er ihvertfall det beste jeg har hørt. (fikk en demonstrasjon en gang)

 

Romanalyse hjelper ikke så mye mot disse grunnleggende problemene, man får i praksis kun justert de lave frekvensene, og det forutsatt at an har god bassrespons i rommet, dvs gode absorbenter.

 

AtW

 

Enig med deg ATWindsor, bortsett fra det med at forsterkeren har lite å si. Det er veldig stor forskjell på forsterkere. Der er det ikke wattene som har mest å si. Det som er forsterkerens oppgave er å levere nok strøm og et signal på utgangen som stemmer så mye som mulig med signalet som kommer inn, og samtidig forsterke så lite som mulig av forstyrrelsene og lage minst mulig forstyrrelser sjøl.

 

Her er det kvaliteten på komponentene og design som kommer inn. Innen bilforsterkere så kan merker man stor forskjell på en billig forsterker og en litt dyrere forsterker.

 

Legg merke til nyansen med "et vist minimumsnivå", så godt som alle forsterkere som er over en viss minimumskvalitet har ekstremt gode specs, om man sert bortifra rørforsterkere.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva betyr det at noe spilles i "C minor"?

 

Minor er for moll! C moll altså. Moll er trist! Dur er glad! Så hadde det stått C major hadde det vært lystigere.

C er bare en toneart! :)

Det er litt misledende. C-moll betyr ikke at man skal spille det med en trist innstilling. Det har med hvilken toneart det går i, ettersom C-moll og C-dur er to forskjellige tonearter. En moll-toneart høres trist ut, mens en dur-toneart høres glad ut, tradisjonelt sett altså.

 

Det har du rett i, var ikke gjennontenkt.

På noter står det ofte hvordan det skal spilles, tempo etc. Livelig etc.

Lenke til kommentar
Enig med deg ATWindsor, bortsett fra det med at forsterkeren har lite å si. Det er veldig stor forskjell på forsterkere. Der er det ikke wattene som har mest å si. Det som er forsterkerens oppgave er å levere nok strøm og et signal på utgangen som stemmer så mye som mulig med signalet som kommer inn, og samtidig forsterke så lite som mulig av forstyrrelsene og lage minst mulig forstyrrelser sjøl.

 

Her er det kvaliteten på komponentene og design som kommer inn. Innen bilforsterkere så kan merker man stor forskjell på en billig forsterker og en litt dyrere forsterker.

 

Legg merke til nyansen med "et vist minimumsnivå", så godt som alle forsterkere som er over en viss minimumskvalitet har ekstremt gode specs, om man sert bortifra rørforsterkere.

 

AtW

 

Sier meg enig med AtW også med tanke på forsterkere. Det er ikke noe stort problem å konstruere en forsterker med lav jitter, høy forsterkning og store kraftreserver - å konstruere en "perfekt" høyttaler er mye mer utfordrende, og er egentlig en umulig oppgave sånn sett.

Lenke til kommentar
Korleis farge har området rundt signaturen, i Diskusjon.no sin layout.

Finner du enklest ved å ta en printscreen og laste det inn i photoshop/gimp/pain.net e.l og bruke "dråpetelleren" for å ta fargeprøve. Deretter kan du lese av fargen i det fargesystemet du velger (rgb/cmyk/html/lab etc).

Lenke til kommentar
Ok, kan prøve paint.

 

Det var altså fargekode eg skulle ha, men du tok hintet. :)

 

Edit: fant ingenting i paint.

Hvis det er den fargen jeg har ringet inn i bildet, så er det den fargekoden som står i feltet for valgt farge i vedlagte bilde.

 

PS! Du kan ikke bruke paint, du må bruke paint.NET eller en annen litt avansert bildebehandler. Windows' medfølgende paint er en parodi på en katastrofe av et "program".. :)

 

post-116083-1231349641_thumb.png

Lenke til kommentar
Ok, kan prøve paint.

 

Det var altså fargekode eg skulle ha, men du tok hintet. :)

 

Edit: fant ingenting i paint.

Du kan ikke gjøre dette i paint, du må ha et mer avansert tegneprogram (tror det skulle fungere i paint.net, som er gratis).

 

Men nå er det jo slik at det faktisk er to bakgrunnsfarger som skifter for annenhvert innlegg, og diskusjon.no har også ørten forskjellige layouts med forskjellig bakgrunnsfarge, så det er ikke lurt å bruke en bestemt bakgrunnsfarge i avataren om det var det du tenkte på. Det er bedre å rett og slett bruke gjennomsiktig bakgrunn (noe som er fullt mulig om du bruker gif eller png).

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
og hvorfor syr man egentlig?

Man syr fordi man ikke vil ha stykke arr som er igjen.

Tru meg, sying kan etterlate seg mindre fine arr ...

Å sy igjen er en kunst som krever lang trening, jeg har sett store sår sydd så pent igjen en knapt kunne se hvor det var. Dessverre kan en også oppleve det motsatte.

 

er ikke kun derfor man syr da.

tar mye kortere tid for såret å gro hvis det ikke spriker så ekstremt.

det er også mindre sjanse for infeksjon, såret er jo lukket og basiller kommer ikke inn.

arr er vel bare en heldig bi-effekt av syingen, ikke selve grunnen.

 

Jeg sa ikke at det estetiske er grunnen til at en syr, min kommentar gikk på hvordan det blir seende ut tilslutt.

Lenke til kommentar
og hvorfor syr man egentlig?

Man syr fordi man ikke vil ha stykke arr som er igjen.

Tru meg, sying kan etterlate seg mindre fine arr ...

Å sy igjen er en kunst som krever lang trening, jeg har sett store sår sydd så pent igjen en knapt kunne se hvor det var. Dessverre kan en også oppleve det motsatte.

 

er ikke kun derfor man syr da.

tar mye kortere tid for såret å gro hvis det ikke spriker så ekstremt.

det er også mindre sjanse for infeksjon, såret er jo lukket og basiller kommer ikke inn.

arr er vel bare en heldig bi-effekt av syingen, ikke selve grunnen.

 

Jeg sa ikke at det estetiske er grunnen til at en syr, min kommentar gikk på hvordan det blir seende ut tilslutt.

 

Tror strengt tatt ikke han siktet til deg Paragon.

Lenke til kommentar
På veg heimatt frå skulen i dag såg eg nokre flaggstenger som stod å rista. Kva er grunnen til det? Trur det har noko med kulda å gjere, var ca 5-6 minus og svak vind.

 

Mest sannsynlig har det lite med temperaturen å gjøre, derimot er det nok den svake vinden. Det som skjer kalles hvirvelinduserte vibrasjoner og forårsakes av hvirvelavløsning, og når det skjer med en frekvens i nærheten av flaggstangens egenfrekvens blir det fort store vibrasjoner selv i svak vind. Fenomenet lar seg forklare med tekst, men det mye enklere med en visualisering av fenomenet.

 

 

her er hva wikipedia sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...