Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

 

 

Jeg forstår ikke artikkelen.

 

Jeg vet ikke.

Dobbelt så mange pasienter på sykehusene i Colorado finnes som har fått cannabanoid hyperemesis syndromet etter legaliseringen. Det er ikke så alvorlig men noe verdt å merke når cannabis forbruket øker

 

Jeg har lest at alkohol forbruk har gått opo siden legaliseringen. Det indikerer at cannabis ikke erstatter alkohol, kanskje det gjør problemet verre?

Noen som har studert alkohol-cannabis forhold litt nærmere?

Forbruket har ikke økt signifikant (fra 10,13% til 12,35% som har prøvd siste måneden), og doblingen av pasienter står ikke proporsjonalt med denne økningen. Det er derfor nærliggende å tro at flere som opplever problemer nå tørr å oppsøke hjelp/syndromet er lette å diagnostisere pga mer åpenhet, kontra tidligere, eller at det rett og slett er bedre informasjon.

 

Doblingen det er snakk om gjelder også forholdsvis tallene 41 og 87 pasienter, ikke en veldig betydelig mengde tatt i betraktning med Colorados befolkning på ca 5,5 millioner innbyggere, og nesten 600,000 regelmessige cannabisbrukere.

 

Når man da i tillegg tar i betraktning at dette er et syndrom som i grove trekk innebærer midlertidig kvalme og oppkast, kan det oppfattes litt som å gripe etter halmstrå dersom man bruker dette som et slags argument mot legalisering, spesielt tatt i betraktning til alle de positive konsekvensene det har medført.

Hvilke positive konsekvenser tenker du på?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

[...]

Det spørs hvilken psykadelika det er snakk om. LSD f.eks vil jeg ikke direkte anbefale noen, men sopp syns jeg alle burde prøve! Rett og slett fordi LSD er en ganske heavy trip, sopp er mer moro og avslappende, veldig lik hasj/weed (var mer som en lengre weedrus for meg).

 

Du vet at det er noe som heter dosering? Man får ikke "heavy trip" av LSD hvis man tar en liten dose og man får ikke en moro og avslappende trip av sopp hvis man tar en stor dose.

 

Det er min personlige mening, du har ingenting du skulle sagt om hva JEG vil anbefale eller fraråde andre å gjøre.

Lenke til kommentar

Har du sett, en politiførstebetjent som åpent snakker narkotikapolitikken midt imot! Ikke akkurat hverdagskost i Norge, men ikke mindre viktig for debatten. All honnør til den gode konstabel  :)

 

(Første innslag i Dagsnytt 18)

https://tv.nrk.no/direkte/nrk2#

 

https://www.nrk.no/norge/politiveteran_-_-vi-ma-vurdere-a-legalisere-lettare-narkotiske-stoff-1.13307772 

 

Direktelink til den saken for de som er interessert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg forstår ikke artikkelen.

 

Jeg vet ikke.

Dobbelt så mange pasienter på sykehusene i Colorado finnes som har fått cannabanoid hyperemesis syndromet etter legaliseringen. Det er ikke så alvorlig men noe verdt å merke når cannabis forbruket øker

 

Jeg har lest at alkohol forbruk har gått opo siden legaliseringen. Det indikerer at cannabis ikke erstatter alkohol, kanskje det gjør problemet verre?

Noen som har studert alkohol-cannabis forhold litt nærmere?

Forbruket har ikke økt signifikant (fra 10,13% til 12,35% som har prøvd siste måneden), og doblingen av pasienter står ikke proporsjonalt med denne økningen. Det er derfor nærliggende å tro at flere som opplever problemer nå tørr å oppsøke hjelp/syndromet er lette å diagnostisere pga mer åpenhet, kontra tidligere, eller at det rett og slett er bedre informasjon.

 

Doblingen det er snakk om gjelder også forholdsvis tallene 41 og 87 pasienter, ikke en veldig betydelig mengde tatt i betraktning med Colorados befolkning på ca 5,5 millioner innbyggere, og nesten 600,000 regelmessige cannabisbrukere.

 

Når man da i tillegg tar i betraktning at dette er et syndrom som i grove trekk innebærer midlertidig kvalme og oppkast, kan det oppfattes litt som å gripe etter halmstrå dersom man bruker dette som et slags argument mot legalisering, spesielt tatt i betraktning til alle de positive konsekvensene det har medført.

Hvilke positive konsekvenser tenker du på?

 

Det har skapt 135 millioner dollar i skatteinntekter for Colorado ifølge Boston Globe. Det reduserer også kriminell virksomhet, som igjen fører til mindre vold. Det reduserer antallet straffedømte, som igjen fører til mindre utgifter til fengsel. 

 

Det øker antall arbeidsplasser, da det må produseres og selges lovlig, dette fører til mindre arbeidsledighet. 

 

Det fører til økt potetgullkonsum, som igjen fører til flere arbeidsplasser (ikke bekreftet)

 

Normaliseringen av cannabisbruk over tid vil gjøre stoffet mindre spennende, og jeg vil tro at unge som vokser opp i et samfunn hvor dette ikke er hverken sett ned på eller anbefalt vil skape gode holdninger. Vi har et ekstremt avslappet forhold til alkohol, til tross for alle farene det innebærer.

 

Om du sier du røyker hasj en gang i blant vil veldig mange reagere negativt, det samme om du sier du IKKE drikker alkohol. Når disse to er normaliserte tror jeg det vil ha en positiv effekt. Dette er ikke backet opp av annen informasjon enn det jeg har opplevd, og det jeg tror.

Endret av Mammakamelen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De sitter altså med 10 000 stk studier og trenger mer informasjon for å kunne slå fast noe? :p

 

Ser de trekker fram ting som at det neppe er sunt for barn og unge, ting det allerede har vært bred enighet om lenge men selvfølgelig greit å få bekreftet.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

De sitter altså med 10 000 stk studier og trenger mer informasjon for å kunne slå fast noe? :p

 

Ser de trekker fram ting som at det neppe er sunt for barn og unge, ting det allerede har vært bred enighet om lenge men selvfølgelig greit å få bekreftet.

Når det gjelder helse så er små undersøkelser eller undersøkelser uten god kontroll av lite verdi. Loven har begrenset undersøkelsene.

Akutt skadene kan vites med lite data, men ikke skader som tar lang tid til å utvikle.

Lenke til kommentar

Igjen er MDG politikere ute med en viktig kronikk hvor de fronter kampen for avkriminalisering og en ny fungerende ruspolitikk:

 

 

"Selv om norsk ruspolitikk på flere felt har god måloppnåelse, er det mye som gjenstår. Da er straff et lite egnet virkemiddel. Avkriminalisering har derfor vært en del av De Grønnes politikk siden 1997. Det er et standpunkt politiske motstandere både har forsøkt å latterliggjøre og har brukt i et forsøk på å skremme velgere fra å stemme grønt."

 

http://www.dagbladet.no/kultur/en-nodvendig-rusreform/66639376

  • Liker 1
Lenke til kommentar

fant akkurat ut at Canada kommer til og bli det første G7 landet som skal fult ut legalisere Cannabis, dette burde jo bli en game changer i hvordan resten av verden ser på cannabis , usa er jo på vei men det er jo veldig halvveis løsning og funker lite som eksempel siden det er bare på statelig nivå , men nå får vi se hvordan det fungere i et stort stabilt land hvor det ikke er noe tull med Føderalt forbud .

 

gode argumenter for motstanderen blir mindre for hver dag som går. 

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Cannabis_in_Canada , er kilde henvisninger på wiki for de som er interessert . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det er så godt som ufarlig. I forhold til alkohol er det et vanvittig mye bedre alternativ. Greit nok, det har en helt annen virkning enn alkohol og alle liker det ikke. Og slik er det med alt.

Politiet får frigitt store ressurser til å bry seg om kriminalitet som faktisk gjør skade.

Edit: Å være imot legalisering er litt som å si at fordi JEG ikke liker det få ingen lov til å gjøre det. Litt fascistisk?

Endret av Sir-Allistair
Lenke til kommentar

Man kunne jo prøvd én helg med totalforbud mot alkohol i Oslo sentrum og alt man kunne innta av rusmidler var cannabis. Kan garantere en vanvittig nedgang i forhold til vold og annen uro. Og alle hadde stått opp på søndag med helsa i behold.

I tillegg hadde politiet sluppet å bruke tid og ressurser på å forfølge hasjlangere og på å plage hasjrøykere hvis cannabis hadde blitt legalisert.

Endret av mr.wolf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, det hadde vel ikke fjernet alle inntekter, men slik situasjonen er nå så har jo det kriminelle miljøet monopol på det. Da kan man jo sanke inn. Om det blir legalisert så vil det nok sikkert være en svartebørs dersom de klarer å levere bedre eller billigere produkter enn det lovlige. Men av prinsipp så er jeg imot slike forbud. Såvidt meg bekjent så er vel avhengighet sterkere knyttet til miljøfaktorer og psykologiske faktorer enn til selve stoffet. Full legalisering løser ikke alle problem, men det er jo klart at forbud ikke funker. Man kan like gjerne forby det å havne på det såkalte skråplanet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...