Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Jeg er fly forbanna på denne politikken.

Jeg har en onkelunge som er skisofren.

Hører stemmer i hodet som ber han gjøre ting.

Tenk om det var du som gikk gjennom livet med stemmer som sier "Gjør det, gjør det" døgnet rundt.

Mariuana hjelper. Det stopper stemmene, men det er ulovelig.

Onkel ungen min fik problemer med stemmene på skolen.

Tok mariuana for å stoppe dem. Han gjorde det eneste riktige!

Det var ta mariuana eller ødelegge noe.

Nå er han kastet ut av skolen for å gjøre det riktige.

Norsk narkotika politikk får meg til å spy

Er trist på vegne av onkelbarnet ditt som ikke får medisinen som faktisk fungerer for han...

Jeg bare skjønner ikke hvorfor vi her i Norge *straffer* de som bruker Cannabis, hva enn grunnen måtte være, men spesielt når noen, slik som onkelbarnet ditt, trenger det som medisin! Det er jo egentlig kriminellt av staten å gjøre noe slikt! Jeg mener, når onkelbarnet ditt, som et eksempel, bruker det som medisin, så er han kriminell? Hva? Han skader da ikke noen når han bruker medisinen sin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg er fly forbanna på denne politikken.

Jeg har en onkelunge som er skisofren.

Hører stemmer i hodet som ber han gjøre ting.

Tenk om det var du som gikk gjennom livet med stemmer som sier "Gjør det, gjør det" døgnet rundt.

Mariuana hjelper. Det stopper stemmene, men det er ulovelig.

Onkel ungen min fik problemer med stemmene på skolen.

Tok mariuana for å stoppe dem. Han gjorde det eneste riktige!

Det var ta mariuana eller ødelegge noe.

Nå er han kastet ut av skolen for å gjøre det riktige.

Norsk narkotika politikk får meg til å spy

Er trist på vegne av onkelbarnet ditt som ikke får medisinen som faktisk fungerer for han...

Jeg bare skjønner ikke hvorfor vi her i Norge *straffer* de som bruker Cannabis, hva enn grunnen måtte være, men spesielt når noen, slik som onkelbarnet ditt, trenger det som medisin! Det er jo egentlig kriminellt av staten å gjøre noe slikt! Jeg mener, når onkelbarnet ditt, som et eksempel, bruker det som medisin, så er han kriminell? Hva? Han skader da ikke noen når han bruker medisinen sin.

 

Takk. Må inrømme at det er enkelte netter jeg ikke får sove når jeg tenker på hva den norske politikken gjør.

Den ødelegger mennesker som onkelongen min.

Han er ekstemt smart,

Jeg jobber som IT konsulent. Han er 10 ganger bedre på It enn meg, men siden han trenger en medesin som er ulovlig blir han kastet ut av skolen og kan ikke fullføre utdanningen sin

Att det gåt ann

For meg har denne krigen blitt personling, og jeg misunner ikke den neste politikkeren som møter opp på trappa mi og forsvarer denne politikken

Endret av Grynte
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Er trist på vegne av onkelbarnet ditt som ikke får medisinen som faktisk fungerer for han...

Jeg bare skjønner ikke hvorfor vi her i Norge *straffer* de som bruker Cannabis, hva enn grunnen måtte være, men spesielt når noen, slik som onkelbarnet ditt, trenger det som medisin! Det er jo egentlig kriminellt av staten å gjøre noe slikt! Jeg mener, når onkelbarnet ditt, som et eksempel, bruker det som medisin, så er han kriminell? Hva? Han skader da ikke noen når han bruker medisinen sin.

Han skader disse forbudskåte politikernes moral ved å ikke gjøre som de ønsker. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg synes regjeringen burde åpne for en fullstendig analyse av virkningene av Cannabis, samt andre rusmidler, for så å finne en mer sammensatt handlingsplan for utforskning.


 


Tallene av overdosedødsfall hos de landene som har en mer "løsaktig holdning", ser ut til å være betydelig mindre.


 


Når man ser en økning av rusproblemer hos landene med totalforbud, viser det tydelig til en forbudspolitikk som har motsatt effekt.


 


Det er ikke logisk å si at barn blir utsatt ved en legalisering, barna er jo mye mer utsatt når stoffene er ulovlige, da de kriminelle gir blaffen i hvem de seller stoffene sine til så lenge de får betalt. Om vi legaliserer og regulerer, får man i det minste hindre barn i å få tak i stoffene så lett og effektivt som de kan i dag. Det blir solgt rett utenfor familie-distrikter, sammen med andre farligere stoffer.


 


etterhvert som forskningen belyser saken mer ordentlig, har det blitt avslørt enorme mengder propaganda og løgn om cannabis. Dette viser jo til en omfattende misforståelse rundt hva cannabis er, og hvor farlig det er. Cannabis ser ikke ut til å komme i nærheten av hvor farlig alkohol er for eksempel, som flere analyser tydelig viser.


 


Etterhvert som informasjonen om Cannabis øker både på nett og hos forskningen selv, ser folk hvor mye mindre farlig Cannabis er enn det som først var antatt. Dette driver mange ut på jakt etter Cannabis. De kriminelle bruker da Cannabisen som inngangsbillett slik at de kan lure til seg nye kunder, de kriminelle kan da veldig lett også lure kundene sine over på farligere stoffer.


 


Kriminelle organisasjoner tjener milliarder så lenge vi har ett forbud, så om legalisering kan føre milliardene over til staten istedet, og samtidig la folk få velge et sunnere alternativ til alkohol, er det vel mye mer rasjonelt, logisk og gevinstgivende å legalisere, så lenge man får legalisert det i en "vinmonopol-stil".


 


Spørsmålet blir vel egentlig: er det virkelig verdt å kjempe en krig man aldri kan vinne, og som tydelig skader mye mer enn den hjelper?


Lenke til kommentar

"Revolusjonen" har vel allerede startet med at mediene ikke lenger ser svart hvit på det (drugs are bad mmmkay) som vertfall jeg følte de gjorde her til lands for bare noen få år siden. Innslaget til folkeopplysningen har og fått en god del flere til å tenke virker det som, jeg stiller meg vertfall positiv til en mer human rusmiddelpolitikk fremover, noen legalisering tror jeg dog er en god del år før vi får se, men er selv langt mer positiv i forhold til dette og enn jeg var for bare noen få år siden.  

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg skal være stolt på vegne av Folkeopplysningen at de har vekket debatten, eller om jeg skal være flau på vegne av staten/politikken at de måtte bli driti ut på TV for å faktisk ta tak i et av de mest usosiale punktene i det norske samfunnet.

 

Selv så spår jeg at denne debatten vil dø ut innen regjeringskiftet og vi kommer til syvende og sist til å lette på narkotikaforbudet i en seig byråkratisk prosess på etterslepet av EU. Dette er worst case scenario.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Jeg er i alle fall fornøyd med at den offentlige debatten har beveget seg i retning av at rus er et helseproblem og ikke et politiproblem. Jeg tipper at det blir fult lovlig å ta seg en rev i løpet av de neste ti årene, men at det kommer til å bli vanskelig i praksis siden det blant annet ikke er lov til å kjøre bil i ruspåvirket tilstand. Hvem hadde turt å sette seg bak rattet dagen der på etter å tatt seg en rev vel vitende om at politiet har måleinstrumenter som finner det ut? Er man påvirket f.eks. 8-12 timer etter at man røyka? Hva sier instrumentet til politiet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Spørsmålet blir vel egentlig: er det virkelig verdt å kjempe en krig man aldri kan vinne, og som tydelig skader mye mer enn den hjelper?

 

Norge har ikke en så ekstrem forbudspolitikk som USA (narkokrigens vugge), men også i Norge er det veldig mange arbeidsplasser som går tapt ved en legalisering. Det er en ganske stor andel av forbrytelser i Norge som er relatert til narkotika, og de aller fleste av disse vil naturligvis forsvinne om narkotika legaliseres. 

 

I USA er det langt mer ekstremt, selvsagt. Der er det sånn at fanger blir satt til å jobbe "gratis" (tror snittlønna er på 35 cent pr time) for stat og næringsliv når de fengsles, og da sørger fort narkotikapolitikken for at veldig mange mennesker kan inkorporeres i et sånt system. Et godt eksempel på dette er fra 2010, da British Petroleum hentet inn fengselsinnsatte for å rydde opp i oljesølet deres i Mexicogulfen: https://www.thenation.com/article/bp-hires-prison-labor-clean-spill-while-coastal-residents-struggle/

 

 

 Work crews in Grand Isle, Louisiana, still stand out. In a region where nine out of ten residents are white, the cleanup workers are almost exclusively African-American men. The racialized nature of the cleanup is so conspicuous that Ben Jealous, the president of the NAACP, sent a public letter to BP CEO Tony Hayward on July 9, demanding to know why black people were over-represented in “the most physically difficult, lowest paying jobs, with the most significant exposure to toxins.”

Hiring prison labor is more than a way for BP to save money while cleaning up the biggest oil spill in history. By tapping into the inmate workforce, the company and its subcontractors get workers who are not only cheap but easily silenced—and they get lucrative tax write-offs in the process.

Known to some as “the inmate state,” Louisiana has the highest rate of incarceration of any other state in the country. Seventy percent of its 39,000 inmates are African-American men. The Louisiana Department of Corrections (DOC) only has beds for half that many prisoners, so 20,000 inmates live in parish jails, privately run contract facilities and for-profit work release centers. Prisons and parish jails provide free daily labor to the state and private companies like BP, while also operating their own factories and farms, where inmates earn between zero and forty cents an hour. Obedient inmates, or “trustees,” become eligible for work release in the last three years of their sentences. This means they can be a part of a market-rate, daily labor force that works for private companies outside the prison gates. The advantage for trustees is that they get to keep a portion of their earnings, redeemable upon release. The advantage for private companies is that trustees are covered under Work Opportunity Tax Credit, a holdover from Bush’s Welfare to Work legislation that rewards private-sector employers for hiring risky “target groups.” Businesses earn a tax credit of $2,400 for every work release inmate they hire. On top of that, they can earn back up to 40 percent of the wages they pay annually to “target group workers.”

Ikke bare kan selskapene bruke innsatte "gratis" for å gjøre vanlig arbeid, de får skattegevinster for det også.

 

Så, det narkokrigen i USA fører til er altså at negere jobber gratis for næringslivet og staten. Du skjønner sikkert hvor jeg vil hen, dette er slaveri på lik linje med det vi hadde i 1860. Og krigen mot narkotika er ikke noe annet enn en krig mot sosiale klasser. Som alltid sier en av vår tids største intellekter, professor Noam Chomsky, det aller best. Sjekk ut denne videoen: 

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

 

 

Spørsmålet blir vel egentlig: er det virkelig verdt å kjempe en krig man aldri kan vinne, og som tydelig skader mye mer enn den hjelper?

 

Norge har ikke en så ekstrem forbudspolitikk som USA (narkokrigens vugge), men også i Norge er det veldig mange arbeidsplasser som går tapt ved en legalisering. Det er en ganske stor andel av forbrytelser i Norge som er relatert til narkotika, og de aller fleste av disse vil naturligvis forsvinne om narkotika legaliseres. 

 

I USA er det langt mer ekstremt, selvsagt. Der er det sånn at fanger blir satt til å jobbe "gratis" (tror snittlønna er på 35 cent pr time) for stat og næringsliv når de fengsles, og da sørger fort narkotikapolitikken for at veldig mange mennesker kan inkorporeres i et sånt system. Et godt eksempel på dette er fra 2010, da British Petroleum hentet inn fengselsinnsatte for å rydde opp i oljesølet deres i Mexicogulfen: https://www.thenation.com/article/bp-hires-prison-labor-clean-spill-while-coastal-residents-struggle/

 

 

 Work crews in Grand Isle, Louisiana, still stand out. In a region where nine out of ten residents are white, the cleanup workers are almost exclusively African-American men. The racialized nature of the cleanup is so conspicuous that Ben Jealous, the president of the NAACP, sent a public letter to BP CEO Tony Hayward on July 9, demanding to know why black people were over-represented in “the most physically difficult, lowest paying jobs, with the most significant exposure to toxins.”

Hiring prison labor is more than a way for BP to save money while cleaning up the biggest oil spill in history. By tapping into the inmate workforce, the company and its subcontractors get workers who are not only cheap but easily silenced—and they get lucrative tax write-offs in the process.

Known to some as “the inmate state,” Louisiana has the highest rate of incarceration of any other state in the country. Seventy percent of its 39,000 inmates are African-American men. The Louisiana Department of Corrections (DOC) only has beds for half that many prisoners, so 20,000 inmates live in parish jails, privately run contract facilities and for-profit work release centers. Prisons and parish jails provide free daily labor to the state and private companies like BP, while also operating their own factories and farms, where inmates earn between zero and forty cents an hour. Obedient inmates, or “trustees,” become eligible for work release in the last three years of their sentences. This means they can be a part of a market-rate, daily labor force that works for private companies outside the prison gates. The advantage for trustees is that they get to keep a portion of their earnings, redeemable upon release. The advantage for private companies is that trustees are covered under Work Opportunity Tax Credit, a holdover from Bush’s Welfare to Work legislation that rewards private-sector employers for hiring risky “target groups.” Businesses earn a tax credit of $2,400 for every work release inmate they hire. On top of that, they can earn back up to 40 percent of the wages they pay annually to “target group workers.”

Ikke bare kan selskapene bruke innsatte "gratis" for å gjøre vanlig arbeid, de får skattegevinster for det også.

 

Så, det narkokrigen i USA fører til er altså at negere jobber gratis for næringslivet og staten. Du skjønner sikkert hvor jeg vil hen, dette er slaveri på lik linje med det vi hadde i 1860. Og krigen mot narkotika er ikke noe annet enn en krig mot sosiale klasser. Som alltid sier en av vår tids største intellekter, professor Noam Chomsky, det aller best. Sjekk ut denne videoen: 

 

 

Hmm veldig interessant.... Så den effektive og billige arbeidskraften USA får ut av å opprettholde en kriminalisering, kan altså også være selve grunnen til at urettferdige regler ikke blir rettet opp i?

 

Har ikke sjekket kildene dine noe grundig, men dette var en interessant og motbydelig tanke....

 

Om det du sier stemmer, blir muligens Spørsmålet litt annerledes og grovere: "kan Norge ta avstand fra USA?"

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig narkotikaen er et litt tilfeldig offer. Det kunne like gjerne vært en krig mot tobakk, kaffe eller alkohol, for eksempel. 

 

Poenget er ikke å forhindre narkotikabruk, poenget er å rydde bort lavt rangerte sosiale klasser fra gata. Resonnementet er relativt enkelt:
- De snylter på staten 

- De tar ikke opp banklån

- De forbruker mindre (litt kontroversielt dette, veldig mange butikker som segmenterer seg inn på fattige forbrukere også)

- De er arbeidsledige, og bidrar neppe til særlig økonomisk vekst

 

Når du har en såpass stor gruppe mennesker som går under disse strekpunktene, er det et problem. Ikke bare er de pr definisjon ubrukelige for myndighetene og næringslivet (jf de fire strekpunktene), men de er også de gruppene som er mest villige til å gjøre opprør. Chomsky kalte dem vel "dangerous classes". 

 

Ser du på historien bak forbudspolitikken, så er den bare tragikomisk. På 80-tallet vokste bruken av kokain og crack, men det var bare crack som ble slått ned på. Dette fordi crack er billig og kokain er dyrt, som igjen betyr at crack brukes av fattige, og kokain brukes av rike. Jeg leste et sted at det krevde et 10 ganger så høyt beslag av "vanlig" kokain for å gi samme straff som et crackbeslag. 

 

Har litt sansen for John Oliver, og denne episoden om fengselssystemet i USA er interessant.

 

Statistikken presentert 2 min inn i videoen sier vel seg selv. Stort sett svarte som havner i fengsel der borte, og det er stort sett pga narkotika. Jeg tror ikke jeg kommer med konspirasjonsteorier her, når jeg skriver det jeg gjør - narkokrigen er en krig mot sosiale klasser, og har igrunn relativt lite med narkotika å gjøre.

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

Det er ihvertfall gledelig å se politikere, her ifra MDG, kommer offentlig ut og argumenterer for avkriminalisering. Det har blitt alt for sjeldent og en stund så det også ut som at det kunne være politisk selvmord, men kan vi ane konturene av en trend som kanskje endelig er i ferd med å snu? 

 

Arbeiderpartiet beveger seg i riktig retning i ruspolitikken, men Hadia Tajik tåkelegger debatten.

Lenke til kommentar

Det er et overgrep på våre grunnleggende menneskerettigheter. Mennesker som er syke vil kunne ha mye bedre behandling med cannabis. Det er også et rusmiddel som slår det lovlige rusmiddelet alkohol på alle mulige måter. 

Tar du en titt på hvorfor cannabis ble ulovlig, så forstår du hvor meningsløst forbudet er. Det bunner i politisk spill som går utover millioner av mennesker. Heldigvis har vi klart å løsne opp forbudet flere steder. Gi Norge AS 10-20 år så vil de se de økonomiske fordelene og de medisinske.Vi vil kunne kvitte oss med mye av de giftige medisinene som legene pumper ut nå. Dette betyr selvfølgelig at medisin bransjen vil oppleve kutt i profitten og de er villig til å bruke millioner av dollar på falsk forskning og lobby virksomhet.

Over og ut!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ihvertfall gledelig å se politikere, her ifra MDG, kommer offentlig ut og argumenterer for avkriminalisering. Det har blitt alt for sjeldent og en stund så det også ut som at det kunne være politisk selvmord, men kan vi ane konturene av en trend som kanskje endelig er i ferd med å snu? 

 

Arbeiderpartiet beveger seg i riktig retning i ruspolitikken, men Hadia Tajik tåkelegger debatten.[/size]

Jeg vil nå si at MDG "alltid" har hatt en temmelig liberal reguleringsagenda. I hvert fall når det gjelder cannabis og heroin.
Lenke til kommentar

 

Det er ihvertfall gledelig å se politikere, her ifra MDG, kommer offentlig ut og argumenterer for avkriminalisering. Det har blitt alt for sjeldent og en stund så det også ut som at det kunne være politisk selvmord, men kan vi ane konturene av en trend som kanskje endelig er i ferd med å snu? 

 

Arbeiderpartiet beveger seg i riktig retning i ruspolitikken, men Hadia Tajik tåkelegger debatten.[/size]

Jeg vil nå si at MDG "alltid" har hatt en temmelig liberal reguleringsagenda. I hvert fall når det gjelder cannabis og heroin.

 

 

Ja, og de frontet det jo som en av sine kampsaker før de "slo igjennom" og måtte naturlig nok moderere seg i narkotikapolitikken for å bli spiselig for alle de der ute som har latt seg lure av Anundsen og gjengen.

 

Venstre pleide jo også å være liberale på dette, naturlig nok, men nå om dagen er det vel kun ungdomspartiet der som ønsker en legalisering.

 

Jeg tror strengt tatt fint lite vil skje før AP bestemmer seg for å avkriminalisere og uten noe press ifra vippepartier utover MDG, så tipper jeg minst en ny generasjon til med politikere før vi er der dessverre. Håpet må være at folket blir så informert (re-run av Folkeopplysningen!;)) og utifra det få politikere med nye sunne narkoliberale holdninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...