Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/spesial/2016/narkovarselet/ http://www.vg.no/nyheter/meninger/narkovarselet/vg-mener-svekker-vaar-generelle-tillit-til-politiet/a/23846287/

 

Vel politiet i Bergen har i de siste dager utført sin lille war on drugs. En som fikk erfare dette var 68 år gamle Fridtjof Nilsen som ble tatt med ett gram hasj da han helt plutselig ble ransaket ute i offentligheten av politiet. Boten han fikk? Jo, den var på svimlende 10 000 kr.

 

"Det tok litt tid. Jeg brukte alle sparepengene mine, men hva kan man gjøre?"

 

Dette er Norge anno 2016, folkens. Let that sink in. 

Det er helt vanvittig. 10 000 kroner i bot når man ikke har gjort en flue fortred? Men husk at politiet bare gjør jobben sin her, dersom man skal være sint på noen så må man være sinte på politikerne. Det er de som har mulighet til å endre på dette, men som i stedet heller fortsetter å beholde et lovverk som kun er med på å svekke tilliten til rettsstaten.

 

Politikerne har skylden selvfølgelig da det er deres lover og regler som skaper slike situasjoner. Men politiet kan snu det blinde øyet til når det kommer til cannabis og heller fokusere på rusmiddler som er skikkelig negative, f.eks. amfetamin og kokain. Altså la vær å lete etter cannabis og la vær å ransake folk der det kun er mistanke om cannabis.

 

Heroin bør de virkelig overse da det skader en gruppe som har store problemer og er i den verste situasjonen og det er "positivt" at de får dosen sin regelmessig. Tar man fra en heroinist et gram eller to så går det utover alle andre pga desperasjon for å få penger til en ny dose, som fører til stygge situasjoner som ran og innbrudd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Politikerne har skylden selvfølgelig da det er deres lover og regler som skaper slike situasjoner. Men politiet kan snu det blinde øyet til når det kommer til cannabis og heller fokusere på rusmiddler som er skikkelig negative, f.eks. amfetamin og kokain. Altså la vær å lete etter cannabis og la vær å ransake folk der det kun er mistanke om cannabis.

 

Heroin bør de virkelig overse da det skader en gruppe som har store problemer og er i den verste situasjonen og det er "positivt" at de får dosen sin regelmessig. Tar man fra en heroinist et gram eller to så går det utover alle andre pga desperasjon for å få penger til en ny dose, som fører til stygge situasjoner som ran og innbrudd.

Om det skal være opp til politiet å snu det blinde øyet til, da vil det jo være litt basert på tilfeldigheter om man blir ilagt bøter/straffet eller ikke. Tror ikke det er en så god ide... sånn egentlig.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/CJlqsdezhhk"frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

 

Edit: 

 

Neivel, det er kanskje ikke sånn man poster videoer

 

Bare paste lenken.

 


Bare paste lenken.

https://www.youtube.com/watch?v=CJlqsdezhhk

 

Lol omg

 

Så lett var det ikke da jeg var ung.

Endret av Tanner
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er strengt tatt det de gjør i dag, i de største byene. I distriktene derimot kan et par gram hasj få kjempekonsekvenser. De som allerede er utskudd som terroriseres av bygdedyret blir dermed enda mer stigmatisert.

 

Jeg mener å ha sett et mønster her. Jeg kjenner både Oslo-folk og folk fra bygda som tidlig begynte å eksperimentere med cannabis og generelt sett har livene deres tatt helt forskjellige retninger. De fleste fra Oslo er i dag suksessfulle, med god utdannelse og jobb og sjeldent store rusproblemer, mens flere av de fra bygda går på heroin. Mens de fra Oslo enten aldri fikk noen straff eller i verste fall måtte til noen alvorssamtaler og på pisseprøve opplevde de fra bygda gjentatte razziaer, trakasserende politi og total utfrysning. For samme mengder av samme stoff.

 

Så nei, vi burde heller endre lovene på nasjonalt plan. Hvis ikke får diskrimineringen fortsette. 

Endret av smultron
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

 

 

 

Det er strengt tatt det de gjør i dag, i de største byene. I distriktene derimot kan et par gram hasj få kjempekonsekvenser. De som allerede er utskudd som terroriseres av bygdedyret blir dermed enda mer stigmatisert.

 

....

 

Så nei, vi burde heller endre lovene på nasjonalt plan. Hvis ikke får diskrimineringen fortsette. 

 

Nettopp, det er det jeg mener: det bør ikke være avhengig av at politiet skal snu det blinde øyet til. Det eneste riktige å gjøre er å endre loven.

Lenke til kommentar

Det eneste som blir rett om dette med Cannabis blir å legalisere det. Det holder ikke å avkriminalisere det.

 

Om man bare avkriminaliserer cannabis, får de kriminelle organisasjonene fri flyt til å tjene enda mer penger på det svarte markedet. De får lokke til seg betydelig flere kunder til andre farligere stoffer, og de kan selge det til barn på gata.

 

Om man legaliserer og regulerer Cannabis vil ikke barn få tak i stoffet så lett, de kriminelle taper både eksisterende kunder og fremtidige kunder, samt man får overført de enorme pengebeløpene fra de kriminelle til Staten slik at samtlige kriminelle miljøer lider et fullstendig knusende nederlag.

 

Legaliser, reguler og redd livene til de som blir hjernevasket til å prøve farligere stoffer av doplangerne!

 

 

Kan ikke fatte at dette i det hele tatt er et spørsmål i dagens samfunn.

Endret av Ogalaton
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Statens legemiddelverk: Behandling med medisinsk cannabis innenfor dagens regelverk (Veileder som kom ut for ikke så lenge siden)

 

man er vel rimlig sikre på at psykose forekomme oftere (3 ganger mer?). Hvor ofte får man psykose. Er det fra 1 til 3 av en million eller får folk aolvorlige psykoser ofte? Kjenner ikke til noen som har hatt det selv.

Psykose en eller annen gang i livet er "relativt vanlig". En av psykoselidelsene, schizofreni, har en livstidsprevalens på ca. 1%. Så det kommer an på definisjonen.
Lenke til kommentar

man er vel rimlig sikre på at psykose forekomme oftere (3 ganger mer?). Hvor ofte får man psykose. Er det fra 1 til 3 av en million eller får folk aolvorlige psykoser ofte? Kjenner ikke til noen som har hatt det selv.

 

Psykose er et ganske vagt begrep som egentlig bare betyr at virkelighetsforståelsen ikke er helt på topp. Står du opp alt for tidlig og fortsetter å være halvveis i drømmeland i 5 minutter kan det kalles psykose. Det kan det også hvis du røyker alt for mye og glemmer hvilken dag det er.

 

Saken handler heller om schizofreni og andre tilstander med alvorlige psykoser. Det er ikke umulig at cannabisbruk kan utløse lidelser hos de som er disponerte (som blant annet alkohol, kjærlighetssorg og stress på jobben også kan), så hvis man er i faresonen burde man være forsiktig med cannabis. De vil nok uansett få sykdommen på et punkt, men dette kan gi dem noen ekstra år å gå på.

 

Om cannabisbruk kan føre til schizofreni hos de som ellers ikke ville fått det er omstridt. Men her finnes det ett knusende argument: Man har, i store deler av verden, hatt en eksplosjon i bruken de siste 50 årene, men man klarer ikke å finne noen økning av schizofreni noe sted. Forekomsten har enten ligget stabilt eller gått ned.

 

Et mulig unntak her gjelder skunk - cannabis med ekstremt mye THC. Dette er weedens svar på niseks. At noen gidder å røyke det er egentlig helt uforståelig da rusen er direkte ubehagelig (synes i hvert fall jeg). Det kan nok forklares med at det er ulovlig uansett styrke, så det handler om å bli så fjern som mulig hver gang. Når det gjelder alkohol drikker jo de fleste øl og vin fremfor ren sprit og vi vil nok se en lignende effekt hvis cannabis blir legalisert.

Lenke til kommentar

http://www.smp.no/nyheter/alesundogomland/2011/06/24/Bevoktet-og-isolert-p%C3%A5-skolen-5111747.ece

 

Wow, dette her er faktisk sjokkerende lesestoff. Ei jente på en Vgs skole i Ålesund ble utestengt og nærmest behandlet som en morder av skoleledelsen da hun testet positivt på THC. Ingenting i artikkelen tilsier at jenta har vært direkte påvirket (høy) av hasj i skoletiden, bare at urintesten ga indikasjon på hasjbruk. Hvilket betyr at hun etter all sannsynlighet har brukt hasj utenfor skoletiden da THC bruker noen dager på å forsvinne fra kroppen. 

 

Skoleledelsen valgte først å utvise henne, men hun anket og fikk medhold av fylket. Men hva skjedde da hun kom tilbake på skolen? Jo, skolen leide inn en uniformert vakt fra et vaktselskap som skulle overvåke henne og følge henne overalt fra skolestart til skoleslutt.

 

"Siste halve skoleåret er hun blitt fotfulgt av uniformert vakt som skolen har leid inn fra et vaktselskap. Denne følger henne fra skolestart til skoledagen er over. Mens de andre i klassa har fått praktisk undervisning, har hun måttet gå inn på et eget lite rom. Der har hun måttet sitte. Hun er utestengt fra praktisk undervisning. Hun får ikke bevege seg i skoletida uten vakthold, heller ikke på tur med offentlig transport, hvis klassa skal av gårde"

 

 

Som konsekvens av at hun testet positivit på THC velger altså skolen å ansette en vakt for å "opprettholde sikkerheten til de ansatte og elevene". Haha, kødder du med meg? Man skulle jo trodd at hun var en psykisk ustabil morder. Men neida, hun testet positivt på hasj, da må jo hun være en livsfarlig kriminell!  

 

Hendelsen skjedde for noen år siden, men rus-politikken vi fører har ikke forbedret seg noe siden den gang, jamfør politisaken i Bergen. Heia Norge!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde ikke kunnskap om at man kunne havne i psykose av cannabis.

Røyket et par trekk om dagen (rundt 12 gram i mnd max) daglig over 5-6 måneder.

Havnet i en psykose, manisk tilstand, og var lagt inn 2 måneder, ute noen uker, lagt inn 3 måneder til.

Har ikke rørt cannabisen siden, gått 2 år nå - en har virkelig problemer med ettervirkninger av psykosen/maniske tilstanden, må ha medisiner. 

Bipolar er diagnosen, klart jeg godt hende kunne fått en slik utløsning før eller siden uansett, men kunne drøyd det med minst 10 år hadde jeg holdt meg unna, eller også muligens for hele livet.

 

Var en veldig pro cannabis fyr og glorifiserte det med å se flotte dokumentarer og artikler av andre som også glorifiserte det.

Når jeg var lagt inn møtte jeg ukentlig nye folk som var der pga cannabis-psykose. Så det er klart det er noe folk bør være klar over.

 

Følger fortsatt flere som røyker mens de video-podcaster osv, men blir ikke fristet.

Syns det burde være lovlig på lik linje som alkohol, og selvsagt gode skatteinntekter, men husker da alt var en dans på roser, kunne bli veldig oppgitt over folk som ikke var pro-cannabis på den tiden. Nå forstår jeg at de har gode poenger de også..

Lenke til kommentar

http://www.smp.no/nyheter/alesundogomland/2011/06/24/Bevoktet-og-isolert-p%C3%A5-skolen-5111747.ece

 

Wow, dette her er faktisk sjokkerende lesestoff. Ei jente på en Vgs skole i Ålesund ble utestengt og nærmest behandlet som en morder av skoleledelsen da hun testet positivt på THC. Ingenting i artikkelen tilsier at jenta har vært direkte påvirket (høy) av hasj i skoletiden, bare at urintesten ga indikasjon på hasjbruk. Hvilket betyr at hun etter all sannsynlighet har brukt hasj utenfor skoletiden da THC bruker noen dager på å forsvinne fra kroppen. 

 

Skoleledelsen valgte først å utvise henne, men hun anket og fikk medhold av fylket. Men hva skjedde da hun kom tilbake på skolen? Jo, skolen leide inn en uniformert vakt fra et vaktselskap som skulle overvåke henne og følge henne overalt fra skolestart til skoleslutt.

 

"Siste halve skoleåret er hun blitt fotfulgt av uniformert vakt som skolen har leid inn fra et vaktselskap. Denne følger henne fra skolestart til skoledagen er over. Mens de andre i klassa har fått praktisk undervisning, har hun måttet gå inn på et eget lite rom. Der har hun måttet sitte. Hun er utestengt fra praktisk undervisning. Hun får ikke bevege seg i skoletida uten vakthold, heller ikke på tur med offentlig transport, hvis klassa skal av gårde"

 

 

Som konsekvens av at hun testet positivit på THC velger altså skolen å ansette en vakt for å "opprettholde sikkerheten til de ansatte og elevene". Haha, kødder du med meg? Man skulle jo trodd at hun var en psykisk ustabil morder. Men neida, hun testet positivt på hasj, da må jo hun være en livsfarlig kriminell!  

 

Hendelsen skjedde for noen år siden, men rus-politikken vi fører har ikke forbedret seg noe siden den gang, jamfør politisaken i Bergen. Heia Norge!

 

Oh. My. God. 

Skolen går altså inn for å traumatisere og ødelegge utdannelsen og det sosiale livet hennes fordi hun har prøvd hasj. Tror de at det vil gagne samfunnet på noen måte? Hvis hun ikke hadde en risiko for å utvikle rus- og psykiske problemer fra før har i hvert fall skolen sørget for at hun har det nå.

Lenke til kommentar

Hadde ikke kunnskap om at man kunne havne i psykose av cannabis.

Røyket et par trekk om dagen (rundt 12 gram i mnd max) daglig over 5-6 måneder.

Havnet i en psykose, manisk tilstand, og var lagt inn 2 måneder, ute noen uker, lagt inn 3 måneder til.

Har ikke rørt cannabisen siden, gått 2 år nå - en har virkelig problemer med ettervirkninger av psykosen/maniske tilstanden, må ha medisiner.

Bipolar er diagnosen, klart jeg godt hende kunne fått en slik utløsning før eller siden uansett, men kunne drøyd det med minst 10 år hadde jeg holdt meg unna, eller også muligens for hele livet.

 

Var en veldig pro cannabis fyr og glorifiserte det med å se flotte dokumentarer og artikler av andre som også glorifiserte det.

Når jeg var lagt inn møtte jeg ukentlig nye folk som var der pga cannabis-psykose. Så det er klart det er noe folk bør være klar over.

 

Følger fortsatt flere som røyker mens de video-podcaster osv, men blir ikke fristet.

Syns det burde være lovlig på lik linje som alkohol, og selvsagt gode skatteinntekter, men husker da alt var en dans på roser, kunne bli veldig oppgitt over folk som ikke var pro-cannabis på den tiden. Nå forstår jeg at de har gode poenger de også..

 

Skummelt å høre! Men til

Informasjon så er alle rusmidler utløsende. Vet om flere bipolare som selvmedisinere med cannabis. Det er en måte å unngå mani, men kosthold og trening er de alle ening om at er viktigst for god psykisk helse. Bedre enn legdemidler og rus. Og du må huske at rusmidisinere er opplært til og indoktrinert i at cannabis alltid er årsak, de har faktisk lite belegg for påstanden, annet enn at det er en teori, som vanskelig bevises, men også vanskelig å motbevise. Kall det gjerne et kvalifisert gjett. Det fins sannsynlighet for at det kan stemme, men gitt den enorme aukningen i cannabis konsum, og den moderate aukningen i alvorlige lidelser så tror eg det har lite sammenheng. Dårlig kosthold og lite bevegelse derimot, det skader både sinn og kropp. Og er bevist gjentatte ganger. Eg tru at livsstil er nummer 1 faktor uansett.

Lenke til kommentar

Har til gode og se et godt (og dokumentert) motargument mot legalisering. Synest nesten synd i organisasjoner som Actis, som må føre sin sak mot legalisering, med tanke på det ikke eksisterende forskningsgrunnlaget de sier de baserer seg på.

 

Når det er sagt er jeg mest interessert i det medisinske potensialet, men å erstatte den helseskadelige flatfyllkulturen med en 'doob' og Netflix hadde nok vært flott det og.

 

Psykosemyten er knust.

Trafikkfaremyten er knust.

Kriminalitetsmyten er knust.

Forbruksmyten er knust.

 

Hva mer trenger dere som er i mot?

Lenke til kommentar

Lurer også på om folk som støtter forbudet i dag har kunnskaper om historien til cannabisforbudet i det hele tatt. Nemlig at forbudet er basert på en rasistisk politikk fra USA mot det svarte jazzmiljøet og meksikanske innvandrere, hvor cannabisrøyking var veldig utbredt.

 

Ikke akkurat et forbud som er basert på vitenskapelige studier og forskning, nei. 

 

 

e0c1ad05-7b1c-4835-afcf-3bfd33788f8a.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...